GroenLinks

Stuur vergeetachtige reiziger met OV-chipkaart een herinneringsmail

10 februari 2010

GroenLinks wil dat vervoerders aan reizigers die vergeten zijn uit te checken met hun OV-chipkaart een e-mail sturen om hen daarop attent te maken. In zon mail moet ook gewezen worden op de geld-terug-regeling. Dat zegt GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent in reactie op een onderzoek van de Telegraaf, waaruit blijkt dat elke week 270.000 mensen vergeten uit te checken. Dat is echt niet alleen hun eigen schuld en dat cijfer moet omlaag, zegt Van Gent.

Technisch is het geen enkel probleem om een e-mail te sturen aan reizigers die op een bepaald moment vergeten uit te checken. Zon reminder zou naar een website moeten verwijzen waar je je geld terug kunt krijgen. Dan gebruik je de techniek waar deze voor bedoeld is, namelijk voor het gemak van de reiziger, zegt Van Gent.

GroenLinks wil ook van staatssecretaris Huizinga weten hoeveel geld de vervoerders overhouden aan ten onrechte betaalde, maar niet terugbevorderde bedragen.Dat kan aardig oplopen, denkt Van Gent.

Ineke van Gent

Schriftelijk vragen van het lid Van Gent aan staatssecretaris Huizinga van Verkeer en waterstaat over het aantal mensen dat vergeet uit te checken met de OV-chipkaart en geld terug vraagt (ingezonden op 10 februari 2010)


1. Kent u het bericht Chipreizigers vergeten uit te checken(1)?


2. Kunt u bevestigen dat er wekelijks gemiddeld in totaal 270.000 reizigers per week vergeten uit te checken met hun OV-chipkaart? Zo ja, hoe beoordeelt u deze cijfers?
Zo nee, kunt u deze cijfers weerleggen?


3. Kunt u bevestigen dat van de reizigers die bij NS vergeten uit te checken slechts 9% zijn of haar geld terugvraagt? Zo ja, hoe gaat u bevorderen dat dit cijfer toeneemt? Zo nee, kunt u de actuele cijfers van NS aanleveren?


4. Kunt u van alle vervoerders die met de OV-chipkaart werken aangeven wat de actuele cijfers zijn voor mensen die vergeten uit te checken en de Kamer daar voortaan elk half jaar over rapporteren?


5. Kunt u aangeven hoeveel geld er bij de verschillende vervoerders, inclusief NS, in kas blijft door mensen die niet declareren?


6. Kunt u deze vragen beantwoorden, tegelijk met de suggesties die GroenLinks heeft gedaan om de OV-chipkaart te gebruiken als servicemiddel richting consument, inclusief de suggestie elke reiziger waarvan het emailadres bekend is en gekoppeld is aan de OV-chipkaart een email te sturen als hij of zij vergeten is uit te checken?

(1) http://www.telegraaf.nl/binnenland/5999379/__Chipreizigers_vergeten_uit_te_checken__.html