Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa: Mededingingswet laat Oplegregeling binnenvaart niet toe

06-10 / 10-02-2010

Het Crisisberaad Binnenvaart heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) er niet van kunnen overtuigen dat de voordelen van hun plan om de binnenvaart door de economische crisis heen te helpen, opwegen tegen de nadelen voor de concurrentie. Daarom kan volgens de NMa voor de binnenvaart geen uitzondering worden gemaakt op het kartelverbod. Vandaag heeft de NMa het Crisisberaad in een informele zienswijze laten weten dat de Mededingingswet de Oplegregeling niet toestaat.

Volgens het plan wordt overcapaciteit van droge lading en containerschepen, die bijvoorbeeld graan, ertsen, elektronica, kleding en bier vervoeren, tijdelijk uit de markt gehaald. Dit is een naar zijn aard mededingingsbeperkende gedraging. De NMa heeft het Crisisberaad daarom reeds bij de eerste presentatie in oktober 2009 laten weten grote twijfels te hebben bij het plan. De regeling houdt in dat binnenvaartschippers, die elkaars concurrenten zijn, met elkaar afspraken maken door capaciteit uit de vaart te houden. Dergelijke afspraken zijn onder de Mededingingswet alleen toegestaan als dit leidt tot een algehele verbetering van de productie waar iedereen, dus ook de consument, van profiteert. Een groot voordeel volgens het Crisisberaad is dat de beschikbare scheepscapaciteit beter zou worden benut (volle schepen in plaats van halflege schepen) waardoor een vracht meer oplevert. Het Crisisberaad en ook onderzoek door enkele onderzoekers van de Erasmus Universiteit hebben de NMa er niet van overtuigd dat een oplegregeling noodzakelijk is om de geclaimde efficiencyvoordelen te behalen. Sterker nog, er zijn schippers die ook nu, ondanks de crisis, in staat zijn met volle schepen te varen. Dit geeft aan dat de markt nog steeds werkt, voor in ieder geval een deel van de binnenvaart, aldus Pieter Kalbfleisch, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NMa. Deze schippers zijn dan ook niet van plan mee te betalen aan het in de vaart houden van concurrenten. Ook verladers en opdrachtgevers hebben herhaaldelijk aangegeven een prijsstijging te vrezen. Kalbfleisch: Wat hier gebeurt, is dat een sector waarin het slecht gaat, wil bepalen dat iedereen die met deze sector te maken heeft, en uiteindelijk alle Nederlanders, moeten meebetalen aan het oplossen van de problemen. Zo werkt dat niet."

Niet alleen de NMa, maar ook de Europese Commissie heeft haar zorgen geuit dat het gecoördineerd uit de vaart halen van schepen mogelijk de mededingingsregels zou schenden. In een persbericht heeft de Europese Commissie onlangs aangekondigd dat zij een officieel kartelonderzoek uitvoert naar een Duitse oplegregeling in de zeevaartsector, de zogenaamde Baltic Max Feeder-regeling. Via deze regeling dekken Europese eigenaren van schepen die vracht overladen naar veel grotere containerschepen (zogenaamde feeder vessels), de kosten voor het uit de vaart houden van schepen. De Europese Commissie heeft laten weten met name na te willen gaan in hoeverre deze regeling capaciteitsbeperking expliciet als doel heeft, wat weer zou kunnen leiden tot prijsopdrijving van de feeder vessels.