Valentijnsdag niet massaal geliefd

10/02/2010 10:26

Trendbox BV

Valentijnsdag staat niet in de top tien van meest geliefde feestdagen in Nederland. Geboorte, Oud & Nieuw, Kerstmis en bruiloften zijn volgens de Nederlanders de leukste feesten. Pas in de laagste regionen, op de 27-ste positie, komen we Valentijnsdag tegen. Deze plek moet de dag van de liefde delen met feesten als Carnaval, Sint Maarten en Halloween. Dit blijkt een online onderzoek rondom feesten, dat Trendbox heeft verricht onder een representatieve steekproef van 500 Nederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder. De kwalitatieve onderzoeksafdeling van Trendbox plaatste deze resultaten in de psychologische context.

Doe maar gewoon

Maar liefst zeven op de tien Nederlanders vinden Valentijnsdag een onaantrekkelijke aangelegenheid, en geven deze dag daarom een (sterk) onvoldoende rapportcijfer. Men vindt het feest puberaal, commercieel, Amerikaans en inhoudsloos, en oordeelt er over het algemeen nuchter over. Zoals treffend verwoord door één van de deelnemers aan het kwalitatieve onderzoek:

"Als ik van hem houd, dan zeg ik hem dat, daar heb ik geen speciale dag voor nodig". Of die andere, puur Hollandse quote die eveneens vaak werd gehoord: "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg".

Kalverliefde

Maar uiteraard zijn er onder de Nederlandse bevolking ook Valentijn enthousiastelingen te vinden. Zo is 11% zeer (geeft een 8, 9 of 10), en 19% nogal enthousiast (geeft een 6 of 7) over Valentijnsdag. Al met al omarmt dus zo'n derde van Nederland Valentijnsdag. Het mag geen verrassing zijn dat dit met name jongeren zijn. Hoe jonger men is, des te aantrekkelijker vindt men Valentijnsdag. Dat dit feest met name in de jeugdperiode als speciaal en spannend wordt ervaren, blijkt ook uit de in het kwalitatieve onderzoek gehoorde opmerkingen:

"Het was vroeger altijd spannend, dan was je heel benieuwd naar hoeveel kaartjes je zou krijgen".

"Mijn zusje had vorig jaar niks gehad, dus toen heb ik haar snel anoniem alsnog een kaartje gestuurd".

"Ik was altijd verliefd op Peter, maar dat durfde ik hem nooit te zeggen, maar met Valentijnsdag stuurde ik hem wel een anoniem kaartje. Helaas zonder resultaat".

Een dag voor vrouwen

Vrouwen zijn over het algemeen positiever over Valentijnsdag dan mannen. Geeft een kwart van de mannen een voldoende aan deze dag, onder vrouwen ligt dit op bijna 40%. Wat ook uit een belangrijke spontane opmerking blijkt: "Valentijn krijgt zoveel aandacht, dus als hij dat vergeet... bijl in zijn nek als hij dat vergeet!"

Hartzeer

Alhoewel Valentijn in Nederland niet bijster hoog staat aangeschreven, besteedt een substantieel gedeelte van de bevolking wel degelijk aandacht aan deze dag. Afgelopen jaar deden zelfs ruim vier op de tien Nederlanders dit, zo bleek uit onderzoek dat Trendbox destijds uitvoerde. Voor sommigen is ware liefde de reden achter het sturen van een kaartje, het geven van een bloemetje of het schenken van een aardigheidje. Voor anderen is het vermijden van problemen de drijvende kracht achter de inspanningen. Zij ervaren Valentijnsdag meer als een verplichting die, bij het negeren ervan, tot problemen in de relatie zou kunnen leiden.

Over Trendbox

Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Trendbox B.V.

Tel.: 020 - 669 44 14

Lex de Witt

onderzoeksdirecteur

lex.dewitt@trendbox.nl





http://www.trendbox.nl