Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Prestatie-indicatoren voor huisartsen

10 februari 2010

Hoe weet u of uw huisarts goed is? Wat vindt u belangrijk? Dat hij een spoedlijn heeft, dat u in de spreekkamer privacy hebt als u zich moet ontkleden, of dat uw huisarts de richtlijnen voor hygiëne nauw volgt?

Deze en andere zaken zijn vastgelegd in de zogenaamde prestatie-indicatoren voor huisartsen. Met het onderling vergelijken van deze indicatoren kunnen huisartsen hun zorg verder verbeteren. Daarnaast kunnen patiënten op basis van dit soort informatie bijvoorbeeld een huisarts kiezen.

Aan de hand van de ruim tachtig kwaliteitsindicatoren kunnen patiënten de huisartsen beoordelen op zaken als speciale spreekuren, privacy, veiligheid en informatie-uitwisseling. De NPCF vindt dat bij het beoordelen van de kwaliteit van zorg ook andere aspecten een rol spelen, die vooralsnog niet voorkomen op de lijst. Voorbeelden daarvan zijn het voorschrijfbeleid, het wel of niet doorverwijzen en aanvullende indicatoren op het gebied van bereikbaarheid.

Uit een recente meldactie van de NPCF bleek dat die bereikbaarheid verbetering behoeft. Zowel op basis van kwaliteitsaspecten als op dienstverlening kan patiënt een gegronde keuze maken voor huisarts.

Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) en de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) hebben samen met toezichthouder IGZ (Inspectie voor de Gezondheidszorg) en onder andere de Consumentenbond en de NPCF in gezamenlijkheid de lijst samengesteld.

Voor de NPCF is deze lijst een goed begin op weg heldere keuze-informatie voor de consument. Het instrument is nog niet toegepast in de praktijk, de NPCF zal dan ook met belangstelling volgen wat de informatie uiteindelijk voor de consument concreet oplevert, en welke informatie daadwerkelijk openbaar wordt.