Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Prestatie-indicatoren voor huisartsen
10 februari 2010
Hoe weet u of uw huisarts goed is? Wat vindt u belangrijk? Dat hij een
spoedlijn heeft, dat u in de spreekkamer privacy hebt als u zich moet
ontkleden, of dat uw huisarts de richtlijnen voor hygiëne nauw volgt?
Deze en andere zaken zijn vastgelegd in de zogenaamde
prestatie-indicatoren voor huisartsen. Met het onderling vergelijken
van deze indicatoren kunnen huisartsen hun zorg verder verbeteren.
Daarnaast kunnen patiënten op basis van dit soort informatie
bijvoorbeeld een huisarts kiezen.
Aan de hand van de ruim tachtig kwaliteitsindicatoren kunnen patiënten
de huisartsen beoordelen op zaken als speciale spreekuren, privacy,
veiligheid en informatie-uitwisseling. De NPCF vindt dat bij het
beoordelen van de kwaliteit van zorg ook andere aspecten een rol
spelen, die vooralsnog niet voorkomen op de lijst. Voorbeelden daarvan
zijn het voorschrijfbeleid, het wel of niet doorverwijzen en
aanvullende indicatoren op het gebied van bereikbaarheid.
Uit een recente meldactie van de NPCF bleek dat die bereikbaarheid
verbetering behoeft. Zowel op basis van kwaliteitsaspecten als op
dienstverlening kan patiënt een gegronde keuze maken voor huisarts.
Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) en de Landelijke
Huisartsen Vereniging (LHV) hebben samen met toezichthouder IGZ
(Inspectie voor de Gezondheidszorg) en onder andere de Consumentenbond
en de NPCF in gezamenlijkheid de lijst samengesteld.
Voor de NPCF is deze lijst een goed begin op weg heldere
keuze-informatie voor de consument. Het instrument is nog niet
toegepast in de praktijk, de NPCF zal dan ook met belangstelling
volgen wat de informatie uiteindelijk voor de consument concreet
oplevert, en welke informatie daadwerkelijk openbaar wordt.