Gemeente De Wolden

Zuidwolde, 9 februari 2010

Hoge betrokkenheid inwoners De Wolden bij afvalscheiding plastic

Inwoners van De Wolden hebben de afgelopen twee weken veel vragen gesteld over de inzameling van kunststof verpakkingsmateriaal. Alle huishoudens hebben een huis-aan-huis informatiepakket ontvangen, en op de website en in De Wolder Courant heeft de gemeente erover gecommuniceerd.

Inwoners van onze gemeente willen graag het kunststof verpakkingsmateriaal inzamelen, maar lopen bij de inzameling tegen praktische zaken aan. Met deze vraag en antwoord lijst komen we tegemoet aan de vele vragen over de inzameling.

Centraal in de beantwoording staat dat de gemeente als insteek heeft dat deze vorm van inzameling een tijdelijke oplossing is. Zodra het kunststof verpakkingsmateriaal volgens de wettelijke regels (zowel kunststoffolie als de harde kunststoffen, zoals shampooflessen) in een fabriek er uitgehaald kan worden, schakelt de gemeente zo snel mogelijk over op nascheiding.

A. Methode

1. Vraag: Waarom doen wij niet aan nascheiding?

Antwoord: De gemeente had graag via nascheiding het kunststof verpakkingsmateriaal uit het afval gehaald. Echter dit kan nu nog niet. Hoewel er een installatie is bij de VAM in Wijster, voldoet deze niet aan de eisen van het ministerie.

2. Vraag: Wat zijn de kosten van deze inzameling? Antwoord: De gemeente krijgt voor het inzamelen van kunststof verpakkingsmateriaal een vergoeding. Met deze vergoeding wordt de inzameling betaald, zodat het u niets extra kost. Doordat u het plastic afval uit het restafval haalt, hoeft de gemeente minder restafval te laten verwerken. Dit betekent lagere verwerkingskosten voor dit afval. Op termijn kan deze lagere kosten effect hebben op de hoogte van de afvalstoffenheffing.

3. Vraag: Waarom haalt de gemeente niet vaker het plastic op?

Antwoord: Er is voor gekozen om de kunststof inzameling zo in te richten dat u geen extra kosten hoeft te betalen. Dit kunnen we realiseren door het plastic één keer per vier weken in te zamelen. Des te vaker de gemeente de zakken laat ophalen, des te hoger de kosten voor de inzameling, dat zou betekenen dat de afvalstoffenheffing omhoog moet. Als blijkt dat de inwoners van De Wolden veel meer kunststof inzamelen dan verwacht, dan kunnen we wellicht één keer in de twee weken de zakken komen halen. Daarvan houden we u natuurlijk op de hoogte.

4. Vraag: Waarom heeft de gemeente de oude groene containers niet laten staan? Dan kunnen we daar de zakken met plastic in doen. Antwoord: Als gemeente dachten we daar niemand een plezier mee te doen. Dat zou betekenen dat ieder huishouden vier containers bij het huis heeft staan. Als je klein behuisd bent, dan is dat ook geen oplossing. Toen we de derde bak (blauwe papierbak) afleverden, kregen we al klachten over 'nog een bak' en 'waar moeten we die kwijt?'.

Praktijk

5. Vraag: Zijn we verplicht om mee te doen? Antwoord: De gemeente is vanaf 1 januari van dit jaar verplicht om kunststof verpakkingsmateriaal gescheiden in te zamelen. U als inwoner wordt gevraagd uw bijdrage hieraan te leveren. Maar het is voor u niet verplicht.

6. Vraag: Ik ben klein behuisd, waar laat ik de zakken? Antwoord: We vinden het fijn als u meedoet aan de inzameling. Maar u mag zelf beslissen hoeveel zakken u per keer vult. Tip: maak zoveel mogelijk platte pakketjes van het afval, dan past er meer in één zak.

7. Vraag: Moet ik ook de etiketten van de verpakking afhalen? Antwoord: U kunt de etiketten laten zitten.

8. Vraag: De plastic zakken stinken, wat kan ik daar aan doen? Antwoord: U kunt met een gerust hart het plastic dat echt vies is, in de grijze container gooien. Bijvoorbeeld het plastic rondom vlees.

9. Vraag: Moet ik al het plastic er uit halen?

Antwoord: In de fabriek worden de laatste restjes er uit gehaald. Maar niet het grotere en zwaardere plastic zoals flacons, plastic bakjes etc.

B. Resultaat

10. Vraag: Wanneer is de eerste ophaalronde? Antwoord: Bij alle huishoudens in De Wolden is de eerste ophaalronde van 8 t/m 12 februari.

11. Vraag: Hoeveel is er de eerste dag opgehaald?

Antwoord: Op de eerste dag hebben we 1.500 kilo opgehaald. Als iedereen zijn best doet, halen we rond de 18 kilo per jaar per huishouden op.

Noot van de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met cluster communicatie, tel. (0528) 378239.

---- --