Ingezonden persbericht
Persbericht d.d. 9 februari 2010
Regionale uitbreiding markeert nieuwe fase Expatcenter Amsterdam
Vanaf vandaag, 9 februari 2010, kunnen ook in Almere en Haarlemmermeer gevestigde
bedrijven gebruik maken van de `one-stop-shop' service voor kennismigranten van het
Expatcenter.
De burgemeesters van Amsterdam, Amstelveen, Almere en Haarlemmermeer en de directeur
van de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) tekenen vandaag het convenant waarmee de
samenwerking wordt bekrachtigd.
Met de ondertekening en een feestelijke bijeenkomst op het Expatcenter Amsterdam wordt een
belangrijk nieuw stadium in de samenwerking gemarkeerd. In anderhalf jaar tijd heeft het
Expatcenter zijn bestaansrecht bewezen. De uitbreiding met de gemeentes Almere en
Haarlemmermeer is een belangrijke stap in de regionale functie die het Expatcenter heeft.
Pilot
Het Expatcenter is in juni 2008 als pilot project van start gegaan. Voor veel internationale
bedrijven en hun werknemers in de Amsterdamse regio bleken de procedures om in Nederland
aan het werk te kunnen gaan een bron van ergernis. Dankzij de gezamenlijke inspanning van de
gemeentes Amsterdam en Amstelveen en de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND), is een
procedure ontwikkeld die dit aanzienlijk makkelijker maakt. Werkgevers kunnen vier weken voor
de komst van een kennismigrant uit het buitenland de aanvraag voor de verblijfsvergunning in
gang kan zetten. De kennismigrant kan vervolgens na aankomst in Nederland met één bezoek
aan het Expatcenter zijn verblijfsvergunning ophalen en tegelijkertijd zijn inschrijving in de
Gemeente Amsterdam of Amstelveen regelen. Deze `one-stop-shop' procedure maakt het
aantrekkelijker om in de Amsterdamse regio te gaan wonen en werken en betekent een positieve
impuls voor het vestigingsklimaat.
Waardering
In 2009 kwamen per maand gemiddeld 350 expats via het Expatcenter naar Amsterdam en
Amstelveen. Ruim 750 bedrijven maakten gebruik van de service van het Expatcenter. Deze
bedrijven waarderen de nieuwe dienstverlening van het Expatcenter met een 7,7. Expats geven
de service gemiddeld een 8,9.
De Engelstalige website van het Expatcenter www.iamsterdam.com/expatcenter is in januari
2009 gelanceerd en biedt expats die zich vestigen in de Amsterdamse regio informatie over
allerlei belangrijke zaken die zo snel mogelijk geregeld moeten worden. Sinds de lancering trekt
de website zo'n 25.000 unieke bezoekers per maand en voorziet daarmee duidelijk in een
behoefte onder expats.