Gemeente Utrecht
2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
08 Vragen van de mevrouw G.A. Oskam
(ingekomen 11 januari 2010
en antwoorden door het college verzonden op 9 februari 2010)
De realisatie van Leidsche Rijn en de gefaseerde realisatie van (ontsluitings)wegen en/of verandering van infrastructuur leidt nu al jaren tot ongewenste situaties. Gelukkig is er nu eindelijk, nadat D66 hier al jaren om gevraagd heeft, een verkeerskalender opgesteld om met betrokkenen te bespreken hoe hiermee om te gaan.
Er zijn echter ook infrastructurele wijzigingen waarvoor al jaren geleden verkeersmodellen zijn opgesteld. De vraag is of die bij modellen de gefaseerde realisatie nog juist zijn.
Zo is een aantal maanden geleden de Verlengde Parkweg geopend om de ontsluiting van Vleuterweide te verbeteren. Omdat de Vleutense Baan nog altijd niet definitief gereed is, wordt hier veel gebruik van gemaakt. Dat leidt tot veel meer verkeer op de Parkweg, maar ook op de Dorpsstraat. Ook vrachtverkeer naar het glastuinbouwgebied naar de Harmelerwaard is in omvang toegenomen. Het lijkt er bovendien op dat er sluipverkeer is ontstaan tussen de A2 en de A12 vanaf Kockengen, ondanks het feit dat de 2e aansluiting bij De Meern nog niet gereed is.
De vrees van omwonenden is dat bij de voorgenomen afsluiting van de Bochtdijk en de Maarssenseweg, ter ontlasting van Haarzuilens, er een verdere toename van het verkeer door het dorp Vleuten ontstaat. In 2005 was de verwachting in het toenmalige verkeersmodel dat er geen toename van verkeer zou ontstaan, maar dat die toename van het verkeer zou "verdampen" als de uiteindelijke infrastructuur van Leidsche Rijn/Vleuten-de Meern in het geheel gereed is.
Dit leidt de D66-fractie tot de volgende vragen:
1. Voldoet het verkeersmodel van 2005 nog voor de verkeersaantallen in Vleuten door de gefaseerde realisatie van wegen en wijziging van infrastructuur zoals o.a. hierboven beschreven? Zo nee, wilt u hiertoe een nieuw model opstellen waarbij rekening wordt gehouden met fasering en volgordelijkheid van de infrastructurele wijzigingen?
Momenteel gebruiken we het op 15 januari 2008 vastgestelde model VRU 2.0 UTR 1.0. Het model wordt dit jaar geactualiseerd.
2. Is de verkeersdruk op de Parkweg, Dorpsstraat en Verlengde Parkweg onlangs gemeten? Zo nee, wilt u dat alsnog doen
In september 2009 is nog voor de openstelling van de Verlengde Parkweg de hoeveelheid verkeer op de Dorpsstraat gemeten. Deze meting geldt ook als nulmeting voor de Parkweg omdat deze weg alleen verbonden was met de Dorpsstraat. Op de Verlengde Parkweg reed op dat moment nog geen verkeer. In februari zijn er nieuwe tellingen gepland om de huidige situatie in beeld te krijgen.
3. Is er een inventarisatie gemaakt van het verkeer op genoemde wegen wat betreft doorgaand verkeer tussen de A2 en A12 en bestemmingsverkeer?
Nee, alleen het aantal passerende voertuigen is geteld; er is geen onderzoek gedaan naar herkomst en bestemming.
4. Zijn er tijdelijke maatregelen denkbaar, in overleg met omwonenden, die zowel de kern van Haarzuilens als de kern van Vleuten qua verkeer ontzien? Een voorstel is bv. de Bochtdijk tijdelijk 1-richtingsverkeer te maken?
Zoals reeds aangekondigd bij onze beantwoording van schriftelijke vragen 42/2009 zijn vorig jaar in de maanden april en mei gelijktijdig diverse tellingen uitgevoerd rondom Haarzuilens. De verkeershoeveel-heden bleken acceptabel voor het wegtype, zodat tussentijdse verkeersmaatregelen niet nodig zijn. Op basis van analyses met gebruik van het verkeersmodel zijn er geen zorgpunten aan te wijzen voor Vleuten indien de Bochtdijk en de Maarssenseweg worden afgesloten. Opgemerkt wordt dat de Maarssenseweg via de Haarrijnseweg wordt aangesloten op Haarijnse Rading, waardoor Maarssen(broek) via de hoofdwegenstructuur bereikbaar blijft.
5. Er is door toenmalig wethouder De Weger met de gemeente Woerden afgesproken dat het vrachtverkeer naar de Harmelerwaard niet via het dorp Harmelen zou mogen rijden vanaf de A12. Is een dergelijke afspraak met de gemeente Woerden ook mogelijk vanaf de A2 voor het dorp Vleuten?
Nee, wij vinden de situatie in Vleuten niet te vergelijken met Harmelen. Vleuten heeft een rondweg waardoor doorgaand verkeer om de dorpskern heen kan rijden.
---- --