Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie
Nieuwe aanpak voor succesvol veranderen en sterke HRD
09 februari 2010
December vorig jaar verscheen het boek 'De High Performance Organisatie: een integrale aanpak.' van Jan den Breejen. Het boek gaat over een nieuwe aanpak in het management van leren en veranderen binnen organisaties. Den Breejen ontwikkelde een effectieve aanpak onder de titel Personal Performance Methode (PPM) op basis van de ervaring van duizenden mensen die aan de hand van PPM met succes hebben gewerkt aan de ontwikkeling van hun organisatie en daardoor aan zichzelf. Dat de methode steun krijgt van de zijde van de werknemersorganisaties, blijkt uit onderstaand voorwoord van Agnes Jongerius (Voorzitter vakcentrale FNV).
Het boek is via internet te bestellen via Uitgeverij Kluwer.
FNV wil High Performance Medewerkers
De FNV vindt het belangrijk dat werknemers zich kunnen blijven scholen en ontwikkelen. Om aan het werk te kunnen blijven, is alleen een goede opleiding alleen niet meer voldoende. De voortdurende sociaaleconomische en technologische veranderingen in de samenleving vragen van werknemers continue inspanningen om hun kennis en vaardigheden op peil te houden.
De FNV maakt zich dan ook sterk voor het creëren van voorwaarden opdat werknemers zich kunnen ontplooien. Als vakbond stimuleren wij werkgevers om in werknemers te investeren. Bijvoorbeeld door afspraken te maken in cao's en bij O&O-fondsen over scholing, persoonlijke ontwikkelingsplannen, loopbaanadvies, recht op EVC etc. Op deze wijze willen we werknemers kansen bieden om zich te ontwikkelen in een richting die aansluit bij hun kwaliteiten. HR en management spelen daarbij een cruciale rol. Samen moeten zij een klimaat creëren dat werknemers aanspoort om zich verder te ontwikkelen.
De kracht van Jan den Breejen zijn benadering van de High Performance Organisatie is dat het leidinggevenden stimuleert aan te sluiten op de kwaliteiten en capaciteiten van werknemers. Ook wordt benadrukt dat werknemers een centrale rol moeten krijgen bij veranderingsprocessen en dat hun kwaliteiten daarbij moeten worden benut. Want alleen als we werknemers daadwerkelijk betrekken bij veranderingsprocessen, kunnen veranderingen uitdagingen worden om nieuwe wegen in te slaan.
Daarbij snijdt het mes aan twee kanten: werknemers werken met meer plezier, vergroten hun mogelijkheden en versterken hun positie. De organisatie verbetert haar kwaliteit en vergroot haar opbrengsten.