Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Supermarkten doen boekje open over vermeend machtsmisbruik
Vanmiddag biedt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten in Nederland, de brochure "Over tevreden consumenten, de rol van supermarkten" aan de vaste commissie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) aan. De brochure geeft de visie van de supermarktbranche op de werking van de levensmiddelenketen en de rol van supermarkten hierin.
De publicatie plaatst de discussies over vermeende marktmacht, marges en de verwijten aan het adres van supermarkten door boeren, tuinders en politici over hoge winsten in een juist perspectief. De afgelopen tijd zijn diverse onderzoeksrapporten -van bijvoorbeeld de NMa- verschenen, die de mythes over machtsmisbruik ontkrachten en een goed beeld geven van de werkelijke situatie in de levensmiddelenketen.
Zo blijkt uit deze rapporten dat:
- .supermarkten niet de hoge marges maken op (verse) producten zoals vaak wordt beweerd;
- .veel geld wordt verdiend door de tussenhandel en verwerkende industrie;
- .inkoopvoordelen vanwege de zware concurrentie tussen supermarkten vrijwel geheel worden doorgegeven aan de consument;
- .supermarkten nog goedkoper zouden kunnen inkopen, ware het niet dat fabrikanten importen uit andere landen vaak blokkeren;
- .huismerken steeds populairder worden bij de consument vanwege de hoge kwaliteit en de gunstige prijs.
In de levensmiddelenketen hebben alle schakels elkaar nodig. Er wordt goed samengewerkt op bijvoorbeeld voedselveiligheid, duurzaamheid en efficiency in de keten. Tegelijkertijd concurreren supermarkten onderling om de gunst van de consument. Die concurrentie is stevig, maar gaat niet om prijs alleen. Ook smaak, hoe het is geproduceerd, professionaliteit van medewerkers, uitstraling van de winkel en andere kwaliteitsaspecten zijn belangrijk.
Nederland kenmerkt zich door een hoge supermarktdichtheid: men kan op gemiddeld 9 minuten afstand boodschappen doen, tegen aantrekkelijke prijzen. Men kan kiezen uit een breed assortiment producten, geproduceerd met aandacht voor mens, dier en milieu.
"Helaas kiezen Nederlandse producenten er vaak nog steeds voor om het product als uitgangspunt te nemen en niet de consument," aldus Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL. "De consument moet als uitgangspunt worden genomen door alle schakels in de keten. Alleen door samenwerking op alle niveaus van de productieketen kan de consument optimaal op zijn wenken bediend worden. En samenwerking bereik je niet door je afnemer als kop van Jut te gebruiken."
Het meeste dat in Nederland wordt geproduceerd, wordt geëxporteerd. Zuivel gaat bijvoorbeeld voor 60% de grens over. Dagverse melk in de Nederlandse supermarkt neemt slechts 6% van de Nederlandse melkplas in beslag. De prijsvorming op de wereldmarkt is dus veel meer van invloed op de opbrengsten van producenten en leveranciers dan dat de Nederlandse supermarkten bepalend zouden zijn.
Met de publicatie "Over tevreden consumenten, de rol van supermarkten" wil het CBL met een realistische blik een bijdrage leveren aan de maatschappelijke en politieke discussie in binnen- en buitenland over de werking van de voedselketen en de positieve rol van supermarkten hierbinnen.
Op 11, 17 en 18 februari houdt de vaste commissie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit hoorzittingen over de prijsvorming in de voedselketen. Ook supermarkten en het CBL zullen acte de présence geven.
------- einde persbericht -------