Gelijke betaling het belangrijkste bij werven van vrouwelijk toptalent

09/02/2010 09:25

Intelligence Group

87 procent van hoogopgeleide vrouwen met management ambitie vindt werkgevers aantrekkelijker als vrouwen hetzelfde verdienen als mannen

Als werkgevers aantrekkelijker willen worden voor topvrouwen, doen zij er goed aan vrouwen hetzelfde te betalen als mannen en dit ook uit te dragen. 87 procent van hoogopgeleide vrouwen met management ambitie vindt een werkgever aantrekkelijker als geldt 'gelijk loon voor gelijk werk'. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 417 hoogopgeleide vrouwen die (willen) werken in een managementfunctie. Gelijke betaling blijkt verder veel belangrijker voor het vergroten van de aantrekkelijkheid dan het zichtbaar maken van vrouwen in het management of het stimuleren van tijd- en plaatsonafhankelijk werken.

Gelijk loon staat hoog op het verlanglijstje

Op de vraag 'Hoe kan een werkgever aantrekkelijker worden voor vrouwen met management ambitie?' antwoordde hoogopgeleide vrouwen die (willen) werken in een managementfunctie, dat dat kan door vrouwen en mannen hetzelfde te betalen (zie tabel). Andere maatregelen waarmee een werkgever aantrekkelijker wordt voor hoogopgeleide vrouwen is de al aanwezige vrouwen in management/raad van bestuur zichtbaar maken en het stimuleren van tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Deze mogelijkheden zijn echter wel veel minder belangrijk dan het bieden van gelijke betaling tussen mannen en vrouwen.

Tabel:

Percentage van hoogopgeleide vrouwen die (willen) werken in een management functie, dat ziet dat de aantrekkelijkheid van werkgevers voor dezelfde groep verbetert door de voorgestelde maatregel

Aantrekkelijkheid voor topvrouwen verbetert door:

Geen verschil in salaris tussen mannen en vrouwen (87%)

Vrouwen in management/raad van bestuur zichtbaar maken (53%)

Tijd- en plaatsonafhankelijk werken (46%)

Arbeidsvoorwaardelijk maatwerk per individuele werknemer (41%)

Schooltijdbanen (41%)

Meedoen met initiatieven als "talent naar de top" (40%)

Betaald vaderschapsverlof (40%)

Beleid uitdragen over zorg en arbeid (38%)

Levensfasebewust beleid (36%)

Combinatie arbeid en zorg is ook belangrijk (ook voor papa!)

Veel aspecten die de aantrekkelijkheid van werkgevers verbeteren, hebben vaak te maken met het makkelijker maken van de combinatie arbeid en zorg. Deze aspecten zijn: 'Tijd- en plaatsonafhankelijk werken', 'Arbeidsvoorwaardelijk maatwerk per individuele werknemer', 'Schooltijdbanen', 'Beleid uitdragen over zorg en arbeid' en 'Levensfasebewust beleid'. Opvallend is dat 'Betaald vaderschapsverlof' door vrouwen ook vaak ervaren wordt als mogelijkheid om aantrekkelijker te worden als werkgever voor vrouwen met management ambitie. "Door het invoeren van vaderschapsverlof, kan een werkgever zich profileren als een vrouwvriendelijke werkgever", aldus Geert-Jan Waasdorp, de directeur van Intelligence Group. "Dat is natuurlijk een interessante constatering. Maar verreweg de belangrijkste manier, om als werkgever uit te dragen dat je serieus werk maakt van vrouwen naar de top, is door mannen en vrouwen gelijk te belonen, en dit ook uit te dragen. De eerste werkgever die zich hierop profileert en dit met feiten onderbouwd, moet ik nog tegen komen."

Meer informatie

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Geert-Jan Waasdorp

Directeur Intelligence Group

T: 06 48 33 72 83

E: geert-jan@intelligence-group.nl

Technische verantwoording

De gegevens zijn afkomstig uit het onderzoek Vrouwen met Management Ambitie van 2009, waarin 417 vrouwen zijn ondervraagd in het vierde kwartaal van 2009. De ondervraagde vrouwen hebben de volgende kenmerken:


- Werkzaam of werkloos, maar wil weer gaan werken


- Hoogst voltooide opleiding is HBO of WO


- Heeft een managementfunctie OF een leidinggevende functie OF verwacht binnen 2 jaar een managementfunctie of een leidinggevende functie te bekleden.





http://www.intelligence-group.nl/nl/bijblijven/nieuws?newspath=%2FNews%2Fnl%2FGe