Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Zeist, 9 februari 2010
Fusie- en overnamemarkt trekt aan
Bedrijven negeren zachte kant bij overnames
Analisten hechten meer belang aan immateriële activa dan managers
Bedrijven negeren nog steeds de zachte kant bij overnames. Waar analisten
immateriële activa waarderen op maar liefst 75% van de marktkapitalisatie
van de onderneming, komen senior managers niet verder dan 30%. Analisten
hechten dus veel meer belang aan factoren als cultuur, organisatie en
menselijk kapitaal dan managers. Het veronachtzamen van de zachte kant van
fusies en overnames vermindert de slagingskans van deals aanzienlijk. Dit
blijkt uit onderzoek van internationaal onderzoeks- en adviesbureau Hay
Group.
Wees bewust van het gebrek aan kennis
Bij een overname wordt de waarde van de organisatie, cultuur en het
menselijk kapitaal door managers aanzienlijk onderschat. Uit het onderzoek
van Hay Group blijkt dat 90% van de respondenten zich uitsluitend op de
materiële activa van de deal richt. 'Managers blijken gemakzuchtig om te
gaan met de immateriële activa bij overnames. Dit heeft voor een groot
deel te maken met een gebrek aan kennis over het waarderen en meten van de
zachte kant van organisaties,' aldus Herman Koning, Director Business
Solutions. 'Dit kennisgebrek wekt overigens weinig verbazing, omdat fusies
en overnames complex zijn en behoren tot relatief zeldzame zaken in het
bestaan van ondernemingen.'
Analisten waarschuwen voor onnodig risico
De uitkomsten van dit onderzoek zijn in lijn met eerder onderzoek door Hay
Group. Het verontachtzamen van de 'zachte' kant bij deals vergroot de kans
op waardevernietiging aanzienlijk. Des te opmerkelijker blijkt uit het het
recente onderzoek dat nu ook de analisten menen, dat managers hun huiswerk
onvolledig uitvoeren en daarmee de onderneming blootstellen aan onnodig
risico.
Belang van top teams
Hay Group hamert daarom op het selecteren van top teams die het fusie- en
overnametraject van het begin tot het einde begeleiden en de waarde van de
nieuwe onderneming uitdragen naar alle medewerkers. 'Teams met een heldere
verantwoordelijkheid voor de gehele deal leveren de beste resultaten,'
aldus Koning.
Megafusies in tweede helft 2010
De fusie- en overnamemarkt is als gevolg van de crisis sterk
teruggevallen. In de Verenigde Staten is het aantal transacties
teruggelopen met 34% en in Europa zelfs met 53%. Het volume van de deals
is nog verder teruggevallen. In Azië zijn de effecten minder dramatisch.
Hier bedroeg de terugval slechts 7%, omdat hier nog het meeste kapitaal
beschikbaar was. 'De algemene verwachting voor dit jaar is dat het aantal
deals weer zal stijgen, ook in contacten met onze klanten ervaren wij dat.
De eerste activiteiten zijn al zichtbaar,' voegt Koning toe. Grote
overnames worden niet eerder verwacht dan de tweede helft 2010. Voor die
tijd zullen de meeste overnames in de 'mid-markt' plaatsvinden, aldus het
internationale onderzoeks- en adviesbureau.
Groeikansen
Bedrijven die nu klaar zijn voor nieuwe acquisities hebben grote kans dat
zij de 'parels' in de markt kunnen overnemen, omdat zij overnamekandidaten
kunnen kopen die door de crisis lager gewaardeerd en kwetsbaar zijn. Deze
overnemende partijen hebben ook de grootste kans om als eerste succesvol
uit de huidige crisis te komen. Hay Group verwacht dan ook dat de eerste
activiteiten zullen plaatsvinden in de sectoren die het hardst door de
crisis getroffen zijn zoals de financiële dienstverlening, de
auto-industrie en de machine- en metaalbouw.
Over het onderzoek
Het fusie- & overnameonderzoek is uitgevoerd in samenwerking met
'mergermarket', een onderdeel van de Financial Times Group. Ondervraagd
zijn meer dan 560 senior managers, die in de afgelopen 3 jaar betrokken
waren bij transacties met een waarde van ten minste $ 560 miljoen. De
respondenten zijn afkomstig uit verschillende bedrijfstakken als zakelijke
en financiële dienstverlening, industrie, energie, mijnbouw, detailhandel,
consumentenproducten en retail, technologie, media en telecommunicatie,
farmaceutische industrie en media en communicatie.
Over Hay Group
Hay Group is een wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van
strategie, organisatie en HR. Hay Group is ruim zestig jaar actief in het
ontwikkelen van talent en helpt organisaties beter te werken door mensen
te motiveren om optimaal te presteren. Met ruim 2.600 mensen, werkzaam in
85 kantoren in 47 landen, werkt Hay Group voor ruim 7.000 internationale
bedrijven en organisaties. In het Nederlandse kantoor in Zeist werken ruim
180 medewerkers, die samen de ambitie hebben om het werkklimaat en daarmee
de effectiviteit van organisaties in Nederland te verbeteren.
- EINDE BERICHT
***