Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Zeist, 9 februari 2010

Fusie- en overnamemarkt trekt aan
Bedrijven negeren zachte kant bij overnames
Analisten hechten meer belang aan immateriële activa dan managers

Bedrijven negeren nog steeds de zachte kant bij overnames. Waar analisten immateriële activa waarderen op maar liefst 75% van de marktkapitalisatie van de onderneming, komen senior managers niet verder dan 30%. Analisten hechten dus veel meer belang aan factoren als cultuur, organisatie en menselijk kapitaal dan managers. Het veronachtzamen van de zachte kant van fusies en overnames vermindert de slagingskans van deals aanzienlijk. Dit blijkt uit onderzoek van internationaal onderzoeks- en adviesbureau Hay Group.

Wees bewust van het gebrek aan kennis
Bij een overname wordt de waarde van de organisatie, cultuur en het menselijk kapitaal door managers aanzienlijk onderschat. Uit het onderzoek van Hay Group blijkt dat 90% van de respondenten zich uitsluitend op de materiële activa van de deal richt. 'Managers blijken gemakzuchtig om te gaan met de immateriële activa bij overnames. Dit heeft voor een groot deel te maken met een gebrek aan kennis over het waarderen en meten van de zachte kant van organisaties,' aldus Herman Koning, Director Business Solutions. 'Dit kennisgebrek wekt overigens weinig verbazing, omdat fusies en overnames complex zijn en behoren tot relatief zeldzame zaken in het bestaan van ondernemingen.'

Analisten waarschuwen voor onnodig risico
De uitkomsten van dit onderzoek zijn in lijn met eerder onderzoek door Hay Group. Het verontachtzamen van de 'zachte' kant bij deals vergroot de kans op waardevernietiging aanzienlijk. Des te opmerkelijker blijkt uit het het recente onderzoek dat nu ook de analisten menen, dat managers hun huiswerk onvolledig uitvoeren en daarmee de onderneming blootstellen aan onnodig risico.

Belang van top teams
Hay Group hamert daarom op het selecteren van top teams die het fusie- en overnametraject van het begin tot het einde begeleiden en de waarde van de nieuwe onderneming uitdragen naar alle medewerkers. 'Teams met een heldere verantwoordelijkheid voor de gehele deal leveren de beste resultaten,' aldus Koning.

Megafusies in tweede helft 2010
De fusie- en overnamemarkt is als gevolg van de crisis sterk teruggevallen. In de Verenigde Staten is het aantal transacties teruggelopen met 34% en in Europa zelfs met 53%. Het volume van de deals is nog verder teruggevallen. In Azië zijn de effecten minder dramatisch. Hier bedroeg de terugval slechts 7%, omdat hier nog het meeste kapitaal beschikbaar was. 'De algemene verwachting voor dit jaar is dat het aantal deals weer zal stijgen, ook in contacten met onze klanten ervaren wij dat. De eerste activiteiten zijn al zichtbaar,' voegt Koning toe. Grote overnames worden niet eerder verwacht dan de tweede helft 2010. Voor die tijd zullen de meeste overnames in de 'mid-markt' plaatsvinden, aldus het internationale onderzoeks- en adviesbureau.

Groeikansen
Bedrijven die nu klaar zijn voor nieuwe acquisities hebben grote kans dat zij de 'parels' in de markt kunnen overnemen, omdat zij overnamekandidaten kunnen kopen die door de crisis lager gewaardeerd en kwetsbaar zijn. Deze overnemende partijen hebben ook de grootste kans om als eerste succesvol uit de huidige crisis te komen. Hay Group verwacht dan ook dat de eerste activiteiten zullen plaatsvinden in de sectoren die het hardst door de crisis getroffen zijn zoals de financiële dienstverlening, de auto-industrie en de machine- en metaalbouw.

Over het onderzoek
Het fusie- & overnameonderzoek is uitgevoerd in samenwerking met 'mergermarket', een onderdeel van de Financial Times Group. Ondervraagd zijn meer dan 560 senior managers, die in de afgelopen 3 jaar betrokken waren bij transacties met een waarde van ten minste $ 560 miljoen. De respondenten zijn afkomstig uit verschillende bedrijfstakken als zakelijke en financiële dienstverlening, industrie, energie, mijnbouw, detailhandel, consumentenproducten en retail, technologie, media en telecommunicatie, farmaceutische industrie en media en communicatie.

Over Hay Group
Hay Group is een wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van strategie, organisatie en HR. Hay Group is ruim zestig jaar actief in het ontwikkelen van talent en helpt organisaties beter te werken door mensen te motiveren om optimaal te presteren. Met ruim 2.600 mensen, werkzaam in 85 kantoren in 47 landen, werkt Hay Group voor ruim 7.000 internationale bedrijven en organisaties. In het Nederlandse kantoor in Zeist werken ruim 180 medewerkers, die samen de ambitie hebben om het werkklimaat en daarmee de effectiviteit van organisaties in Nederland te verbeteren.


- EINDE BERICHT ­

***