Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
9 februari, 2010
Tele2 boekt sterke financiële resultaten in Nederland
Structurele verbetering van marges en cash flows
Amsterdam, 9 februari 2010 Tele2 Netherlands Holding N.V. ("Tele2"), heeft over het boekjaar
2009 de resultaten substantieel zien verbeteren. Het bedrijf is succesvol in zijn strategie om meer
klanten aan te sluiten op het eigen netwerk (zgn. on-net klanten). In een jaar tijd is het percentage
on-net klanten substantieel gestegen hetgeen heeft geleid tot een structurele verbetering van de
marges en cash flows.
Tele2 heeft laten zien dat het 3-in-1 pakket met bellen, internet en interactieve televisie een strategisch
voordeel oplevert ten opzichte van een aantal concurrenten en dat het bedrijf door het verkopen van deze
combinatie pakketten extra diensten kan leveren tegen lagere kosten. Consumenten profiteren zo van
extra diensten voor een scherpe prijs. Met het tv product, dat nu ook geschikt is voor HD televisie en
voorzien is van een decoder met een harde schijf, gaat Tele2 dit jaar strijden voor een groter
marktaandeel op de triple play markt. Verder gaat het bedrijf voortbouwen op de sterke groei in de markt
voor combinatiepakketten met bellen en internet.
Op de zakelijke markt was Tele2 Zakelijk afgelopen jaar succesvol in het winnen van meerdere nieuwe
grote klanten als Thomas Cook, 3 Technische Universiteiten en LTO Nederland. Daarnaast was Tele2
Zakelijk succesvol in het vernieuwen van contracten met enkele grote klanten in de overheidsmarkt en in
de bankensector. De omzet op de zakelijke markt is in 2009 3% gestegen, terwijl de totale markt een
teruggang liet zien. Binnen de Tele2 Groep wordt Tele2 Zakelijk gezien als de maatstaf voor het business
to business segment. In 2010 gaat Tele2 Zakelijk zich naast corporate klanten ook meer nadrukkelijk
richten op het MKB segment.
In 2009 heeft Tele2 bovendien geprofiteerd van een gunstig regelgeving klimaat. Door lagere
terminatiekosten, heeft het bedrijf hogere marges kunnen realiseren. Ook voor dit jaar verwacht Tele2 te
kunnen profiteren van een verbeterd regelgevingklimaat.
"We hebben in 2009 een goed financieel resultaat geboekt en de cashflow en winstgevendheid zijn
substantieel gestegen," aldus Ernst Jan van Rooijen, CFO Tele2 Netherlands. "Een verdere marge en
cash flow optimalisatie gaan we de komende jaren realiseren uit diensten die we leveren over het eigen
netwerk. We blijven daarom vasthouden aan onze strategie om klanten die niet op het eigen netwerk
zitten, te verhuizen naar on-net diensten en te zorgen voor nieuwe intake op het eigen netwerk waarbij
kwaliteit en service voor de beste prijs centraal staat."
Een volledig overzicht van de financiële resultaten van de Tele2 Groep in 2009 zijn te vinden op tele2.com
- END -
Ingezonden persbericht