Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

9 februari, 2010

Tele2 boekt sterke financiële resultaten in Nederland Structurele verbetering van marges en cash flows

Amsterdam, 9 februari 2010 ­ Tele2 Netherlands Holding N.V. ("Tele2"), heeft over het boekjaar 2009 de resultaten substantieel zien verbeteren. Het bedrijf is succesvol in zijn strategie om meer klanten aan te sluiten op het eigen netwerk (zgn. on-net klanten). In een jaar tijd is het percentage on-net klanten substantieel gestegen hetgeen heeft geleid tot een structurele verbetering van de marges en cash flows.

Tele2 heeft laten zien dat het 3-in-1 pakket met bellen, internet en interactieve televisie een strategisch voordeel oplevert ten opzichte van een aantal concurrenten en dat het bedrijf door het verkopen van deze combinatie pakketten extra diensten kan leveren tegen lagere kosten. Consumenten profiteren zo van extra diensten voor een scherpe prijs. Met het tv product, dat nu ook geschikt is voor HD televisie en voorzien is van een decoder met een harde schijf, gaat Tele2 dit jaar strijden voor een groter marktaandeel op de triple play markt. Verder gaat het bedrijf voortbouwen op de sterke groei in de markt voor combinatiepakketten met bellen en internet.

Op de zakelijke markt was Tele2 Zakelijk afgelopen jaar succesvol in het winnen van meerdere nieuwe grote klanten als Thomas Cook, 3 Technische Universiteiten en LTO Nederland. Daarnaast was Tele2 Zakelijk succesvol in het vernieuwen van contracten met enkele grote klanten in de overheidsmarkt en in de bankensector. De omzet op de zakelijke markt is in 2009 3% gestegen, terwijl de totale markt een teruggang liet zien. Binnen de Tele2 Groep wordt Tele2 Zakelijk gezien als de maatstaf voor het business to business segment. In 2010 gaat Tele2 Zakelijk zich naast corporate klanten ook meer nadrukkelijk richten op het MKB segment.

In 2009 heeft Tele2 bovendien geprofiteerd van een gunstig regelgeving klimaat. Door lagere terminatiekosten, heeft het bedrijf hogere marges kunnen realiseren. Ook voor dit jaar verwacht Tele2 te kunnen profiteren van een verbeterd regelgevingklimaat.

"We hebben in 2009 een goed financieel resultaat geboekt en de cashflow en winstgevendheid zijn substantieel gestegen," aldus Ernst Jan van Rooijen, CFO Tele2 Netherlands. "Een verdere marge en cash flow optimalisatie gaan we de komende jaren realiseren uit diensten die we leveren over het eigen netwerk. We blijven daarom vasthouden aan onze strategie om klanten die niet op het eigen netwerk zitten, te verhuizen naar on-net diensten en te zorgen voor nieuwe intake op het eigen netwerk waarbij kwaliteit en service voor de beste prijs centraal staat."

Een volledig overzicht van de financiële resultaten van de Tele2 Groep in 2009 zijn te vinden op tele2.com


- END -



Ingezonden persbericht