ChristenUnie
kamerbijdrage Ernst Cramer algemeen overleg spoor
kamerbijdrage Ernst Cramer algemeen overleg spoor
dinsdag 09 februari 2010 10:00
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. Het is altijd fijn om over
het spoor te spreken, maar vooral over de resultaten. De proef met
iedere tien minuten een trein is succesvol, maar op andere punten is
de voortgang jammer genoeg wat minder voortvarend, neem maar het
eerste punt van de agenda, de 160 km/u. Wij hebben van de minister een
brief gekregen waarin staat dat het onderzoek daarnaar is uitgesteld.
Wat is daarvan de reden? Voor zover mij bekend, is het onderzoek van
de TU Delft zelfs al klaar. Waarom dan wachten tot 1 juni? We spreken
daar nu al jaren in de Kamer over. Ik heb begrepen dat er een
onderzoek plaatsvindt naar de gevolgen voor de slijtage -- van het
spoor neem ik aan -- en het energieverbruik. Klopt dat? Ik breng de
minister graag in herinnering dat staatssecretaris Schultz al in het
najaar 2006 aan de Kamer heeft gemeld dat onderzoek naar slijtage en
energieverbruik zou plaatsvinden. Hoe is het dan mogelijk dat het nu
pas gebeurt?
Eerder is de Kamer akkoord gegaan met opnieuw uitstel van de
kosten-batenanalyse voor de ERTMS (European Rail Traffic Management
System). Gezien de samenhang van het dossier ERTMS met het dossier 160
km/u uur vraag ik de minister niet langer te dralen en beide
onderzoeken met zijn standpunt daarover uiterlijk begin april naar de
Kamer te sturen. Langer wachten kan ook niet, want tijdige
besluitvorming is nodig voor het proefbedrijf en de start van de
Hanzelijn in december 2012. Als dat geen doorgang zou vinden, heeft
dat weer verstrekkende gevolgen voor het nieuwe dienstregelingsmodel
en de beoogde reistijdverkorting voor het Noorden.
Ik ga verder met de seinopstelling geel-geel-rood. Laat ik het mij
vandaag gemakkelijk maken, want ik weet wat de heer Roemer daarover
zal inbrengen en daar ben ik het helemaal mee eens. Waarschijnlijk ben
ik het ook wel eens met de interrupties die hij daarna overweegt te
plaatsen en zelfs wellicht ook nog wel met de moties die hij daarover
eventueel zal indienen.
Voorzitter. De proef met zes intercity's en zes Sprinters tussen
Eindhoven en Amsterdam is geslaagd. De punctualiteit was zelfs beter
dan normaal. Welke lessen trekt de minister hieruit voor de gewone
dienstregeling? 80% van de goederenbanen blijkt niet te worden benut.
Zo blijft veel spoorcapaciteit over. Wordt er in het kader van het
programma hoogfrequent spoor onderzocht of goederentreinen op sommige
corridors in de spits kunnen worden geweerd?
Als er meer treinen rijden, zijn spoorwegovergangen vaker dicht. Welke
sluitingstijden zijn volgens de minister nog acceptabel en wordt het
geen tijd om een norm af te spreken waarboven de aanpak van
spoorovergangen noodzakelijk wordt?
In het buitenland verbaas ik mij altijd over het grote aantal perrons
op de stations. Het beperkte aantal in Nederland wordt volgens de
ChristenUnie steeds meer het belangrijkste knelpunt van ons
spoorwegnet. In een bijzin in het rapport over die capaciteit van zes
plus zes lees ik iets over de zorgen over de perroncapaciteit van
Amsterdam en Utrecht. De opmerkingen hierover zijn rijkelijk vaag. Wat
is hier aan de hand? Klopt het dat voorlopig zes plus zes treinen op
die corridor onmogelijk zijn omdat beide stations jarenlang op de
schop gaan? Zo ja, ziet de minister mogelijkheden om toch snel meer
treinen te laten rijden op de corridor, bijvoorbeeld door het
versnellen van de uitvoering van de geplande maatregelen op deze
stations? Ziet hij mogelijkheden om op Utrecht Centraal versneld een
extra perron te bouwen, zodat er meer reservecapaciteit komt.
De uitkomsten van het onderzoek van de inspectie naar het ongeval bij
Zwolle zijn schokkend. Zij stelt dat de huidige procedures voor
veilige berijdbaarheid niet in alle gevallen voldoende garanties
bieden dat een spoor ook echt veilig is. De procedures zijn
"onvolledig, onoverzichtelijk en onduidelijk". Toch stelt ProRail dat
de procedures goed zijn, maar dat het schort aan de uitvoering.
Echter, een van de twee kan toch maar waar zijn? Kunnen er gelet op de
ernst van de gemaakte fouten nog boetes worden uitgedeeld en, zo ja,
gebeurt dat dan ook?
Tot slot nog een opmerking over het grensoverschrijdend spoor. De
gemeente Eindhoven meldt dat er voor een snelle verbinding met
Düsseldorf niet alleen obstakels qua infrastructuur in Duitsland zijn,
maar dat dit ook de vervoersconcessie van NS en de Europese
liberaliseringsrichtlijn raakt. Dat kan bepalend zijn voor het
rendabel exploiteren van de gewenste snelle verbinding. In de
initiatiefnota die ik met de heer Koopmans heb geschreven, is dit punt
ook aangestipt. Is de minister hierover al in overleg met onze Duitse
buren?
Tags
Ernst Cramer