Gemeente Maasgouw


Team Burgerzaken slaagt voor GBA-audit

De GBA-audit is een kwaliteitskeurmerk voor het onderhoud van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Alle gemeenten moeten in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties eens in de drie jaar een audit laten uitvoeren. Daarbij wordt gecontroleerd of persoonsgegevens correct zijn opgenomen en goed onderhouden worden.

De gemeente Maasgouw gaat op een goede manier om met de persoonsgegevens van inwoners. Het team Burgerzaken van de gemeente kwalificeerde zich ruimschoots op alle onderdelen voor de `GBA-audit'.

In Maasgouw is dit de eerste toets na de herindeling. De eisen omtrent de audit zijn fors toegenomen. Het accent ligt nu vooral op de werkprocessen en het aantoonbaar volgen daarvan en de naleving van de nieuwe privacywetgeving volgens de Wet bescherming persoonsgegevens. In het afgelopen jaar heeft Maasgouw veel energie gestoken in het beschrijven, toepassen en controleren van de diverse werkprocessen.

Het accountantsbureau dat de toets uitvoerde, beoordeelde de inspanningen van Maasgouw als `uitstekend'. Dat dit niet vanzelfsprekend is, blijkt uit het feit dat lang niet alle gemeenten voldoen aan de strenge eisen van de GBA-audit. Voor de inwoners van de gemeente Maasgouw is dit een extra waarborg dat de persoonsgegevens op een juiste wijze behandeld worden.

Publiekscentrum | Markt 36 Maasbracht | Telefoon 0475 85 25 00