Gemeente Maasgouw
Team Burgerzaken slaagt voor GBA-audit
De GBA-audit is een kwaliteitskeurmerk voor het onderhoud van de
Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Alle gemeenten moeten in
opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties eens in de drie jaar een audit laten uitvoeren.
Daarbij wordt gecontroleerd of persoonsgegevens correct zijn opgenomen
en goed onderhouden worden.
De gemeente Maasgouw gaat op een goede manier om met de
persoonsgegevens van inwoners. Het team Burgerzaken van de gemeente
kwalificeerde zich ruimschoots op alle onderdelen voor de `GBA-audit'.
In Maasgouw is dit de eerste toets na de herindeling. De eisen omtrent
de audit zijn fors toegenomen. Het accent ligt nu vooral op de
werkprocessen en het aantoonbaar volgen daarvan en de naleving van de
nieuwe privacywetgeving volgens de Wet bescherming persoonsgegevens.
In het afgelopen jaar heeft Maasgouw veel energie gestoken in het
beschrijven, toepassen en controleren van de diverse werkprocessen.
Het accountantsbureau dat de toets uitvoerde, beoordeelde de
inspanningen van Maasgouw als `uitstekend'. Dat dit niet
vanzelfsprekend is, blijkt uit het feit dat lang niet alle gemeenten
voldoen aan de strenge eisen van de GBA-audit. Voor de inwoners van de
gemeente Maasgouw is dit een extra waarborg dat de persoonsgegevens op
een juiste wijze behandeld worden.
Publiekscentrum | Markt 36 Maasbracht | Telefoon 0475 85 25 00