350.000 euro voor verbetering doorstroming OV in Nijmegen-Noord
09/02/2010
Een vrije busbaan staduitwaarts vanaf de Waalbrug, en voorrang voor
bussen op twee toekomstige kruisingen van de Prins Mauritssingel met
belangrijke verkeersaders in Nijmegen-Noord. Met deze maatregelen wil
het college de doorstroming van het openbaar vervoer in Nijmegen-Noord
verder verbeteren. Met de verbeteringen is een investering gemoeid van
circa 350.000 euro.
De vrije busbaan loopt vanaf de Waalbrug staduitwaarts richting
Ovatonde Hiervan zullen de buslijnen van en naar Visveld profiteren,
maar ook de Rijn-Waalsprinter en de lijnen die van en naar Nijmegen
Noord Overbetuwe en Oosterhout rijden. Ook het toekomstige Hoogwaardig
Openbaar Vervoer kan van deze infrastructuur gebruik maken.
Om de doorstroming van de bus verder te verbeteren worden de
verkeerslichten op twee belangrijke kruisingen in Nijmegen-Noord
voorzien van hardware en software die ervoor zorgt dat naderende
bussen voorrang krijgen op het andere verkeer. Het gaat hierbij om de
toekomstige kruising van de Vrouwe Udasingel met de Prins
Mauritssingel, en de kruising Griftdijk - Prins Mauritssingel -
Laauwickstraat. Ook wordt op een aantal plekken nieuwe bushaltes
aangelegd, onder andere bij het toekomstige winkelcentrum in Laauwik
en voorzieningenhart de Ster.
Het college heeft ook de mogelijkheid laten onderzoeken van een
vrijliggende busbaan tussen de sportvelden van sportpark Vossenpels in
de wijk Visveld. Dit onderzoek vond plaats vanuit de gedachte dat
meerdere buslijnen zouden profiteren van de busbaan. Uit het
vervoersplan van OV-bedrijf Novio voor de jaren 2010-2013 is echter
gebleken dat alleen lijn 32 baat zou hebben bij de busbaan. Daarnaast
is in verband met de ontwikkeling van een regionaal netwerk van
Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) nog niet duidelijk of een busbaan
op deze locatie ook in de toekomst bruikbaar zou zijn. Daarom vindt
het college een investering in een busbaan op deze plek op dit moment
niet verantwoord.
Gemeente Nijmegen