Datum 10 december 2009 TfiÍefoon 030 - 235 61 83
Onderwerp Nachtnet E.mail Maurice.Unck@ns.nl
Geachte heerJacobs,
Graag reageer ik op uw brief van 30 september jl. waarin u, naar aanleiding ven het AO van
24 september jl., Damens de Minister een aantal suggesties van de Vaste Kamercommissie
cverbrengt aangaande het uitbreiden van het nachtnet. Concreet is vanuit de commissie
gesuggereerd om de verbindingen Arnhem - Nijuregen en Amsterdam - Haarlem - Alkmaar
aan het nachtnet toe te voegen. U verzoekt ons van deze suggesties goede nota te nemen.
Zoals u bekend is rijdt NS het nachtnet op eigen initiatief en voor eigen rekening en risico.
Als NS mogelijlcheden ziet voor nieuwe nachtnetverbindingen, of wordt benaderd door
decenrrale overheden om de mogelijkheden tot nachtnetdiensten te onderzoeken, worden
deze zeker in overweging genomen. In het recente verleden heeft dit geleid tot drie
uitbreidingen op het bestaande nachtnet:
. De verbinding Rotterdam - Utrecht is aan het bestaande nachtnet toegevoegd waardoor
de cirkel van Utrecht via Amsterdam, Schiphol, Leiden, Den Haag, Delf, Rotterdam naar
Utrecht rond is gemaakt.
. Het Brabants Nachtnet is tot stand gekomen met subsidie van de desbetreffende
decentrale overheid. Deze subsidie wordt verstrekt omdat deze dienst (nog) niet van
zíchzelf rendabel te exploiteren is.
. De Nachtnettrein van Twente naar Schiphol heeft dit jaar voor het eerst in de
zomerrnaanden gereden.
Bij de beslissingen van NS omtrent het uitbreiden en continueren van nachtnetdiensten
maakt NS díverse afinregingen. Zo wordt ondermeer gekeken naar de klantattractiviteit
(uitgedmkt in gtoei), de logistieke inpasbaarheid, de sociale veiligheid en de
bedrijfseconomische consequenties. Uit de recente uitbreidingen van het nachtnet, zoals
hierboven gememoreerd, blijkt dat de sociale veiligheid van het nachtnet een belangrijk
issue is. Er heeft zich een aantal incidenten voorgedaan dat waegt om een gecombineerde
aanpak door de ve rschillende verantwoo rdelij ke instantie s.
NS ReÍzige6 B V., Utrcht
Handelsregisler Utrecht 30 1 ?4362 ?
8TW NL 8038 82 804 801 0
I
e
Ons kenmerk N5/BD/2009.84
Paglna 2/2
Om het nachtnet sociale veilig te houden is comrritment van betrokken (decentrale)
overheden nodig, mede in het kader van toezicht en handhaving van orde, rust en
veiligheid op stations en in treinen.
NS is verheugd met het zogenaamde 'Experiment artikel' in de concessie waardoor het
mogelijk wordt gemaakt om met ondermeer nachtnetdiensten te experimenteren, zonder
dat deze direct leiden tot onomkeerbare (concessie-)verplichtingen voor NS. Dit is een
belangrijke randvoorwaarde voor NS om de levensvatbaarheid van nachtnetdiensten te
verkennen tegen een aanvaardbaar risico.
Wij danken u voor de aangereikte suggesties voor uitbreiding van het nachtnet. Wij zullen
deze betrekken bij onze reguliere gesprekken met de desbetreffende decentrale overheden
en de ontwikkeling van dienstregelingplannen.
Metwiendelijke groet,
M.B. Unck
Directeur Bedrijfs- en Productontwikkeling
o
ë
z