Gemeente 's-Hertogenbosch

09-02-2010
Organisaties slaan handen ineen voor toerisme in 's-Hertogenbosch

Foto convenant partijen Het Bezoekersmanagement is een platform van diverse organisaties die de handen ineen hebben geslagen voor het toerisme in 's-Hertogenbosch. Op maandag 8 februari tekende wethouder van onder meer Economische Zaken Bert Pauli met de deelnemende organisaties het convenant Bezoekersmanagement 2010-2016.

Het handhaven en verder uitbouwen van de positie die 's-Hertogenbosch als toeristische bestemming heeft opgebouwd, is een speerpunt van het Bezoekersmanagement in de komende periode. Er zijn enkele vooraanstaande thema's in deze periode zoals Hoofdstad van de Smaak (2010) en Jeroen Bosch 500 (2016).

[Foto: Vertegenwoordigers van partijen die het convenant ondertekenden]
Bezoekersmanagement
In 1996 besloot de gemeenteraad om het cultuurtoerisme in 's-Hertogenbosch verder te gaan ontwikkelen. Hiervoor werd het Bezoekersmanagement opgericht. 's-Hertogenbosch was de eerste stad in Nederland die startte met een dergelijk platform. Het Bezoekersmanagement behartigt met veel succes de toeristisch-recreatieve belangen van de stad. Met de ondertekening is de vierde convenantperiode ingegaan.

Deelnemende organisaties Bezoekersmanagement

* Gemeente 's-Hertogenbosch

* Regio-VVV Meierij & Noordoost-Brabant

* Ondernemersvereniging Hartje `s-Hertogenbosch
* Noordbrabants Museum

* Hoteloverleg 's-Hertogenbosch

* Kring Vrienden van `s-Hertogenbosch

* Brabanthallen 's-Hertogenbosch

* Koninklijke Horeca Nederland, afdeling 's-Hertogenbosch
* Directeuren Overleg Culturele Instellingen s-Hertogenbosch

Landelijk gezien scoort 's-Hertogenbosch als cultuurtoeristische dagbestemming goed. De gemeente staat in de top tien van het dagtoeristisch stedenbezoek en levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de lokale economie. De concurrentie met andere steden die een cultuurtoeristische bestemming hebben is echter groot. Behoud en versterking van de hoge positie is daarom van groot belang.