09-02-2010
Organisaties slaan handen ineen voor toerisme in 's-Hertogenbosch
Foto convenant partijen Het Bezoekersmanagement is een platform van
diverse organisaties die de handen ineen hebben geslagen voor het
toerisme in 's-Hertogenbosch. Op maandag 8 februari tekende wethouder
van onder meer Economische Zaken Bert Pauli met de deelnemende
organisaties het convenant Bezoekersmanagement 2010-2016.
Het handhaven en verder uitbouwen van de positie die 's-Hertogenbosch
als toeristische bestemming heeft opgebouwd, is een speerpunt van het
Bezoekersmanagement in de komende periode. Er zijn enkele
vooraanstaande thema's in deze periode zoals Hoofdstad van de Smaak
(2010) en Jeroen Bosch 500 (2016).
[Foto: Vertegenwoordigers van partijen die het convenant
ondertekenden]
Bezoekersmanagement
In 1996 besloot de gemeenteraad om het cultuurtoerisme in
's-Hertogenbosch verder te gaan ontwikkelen. Hiervoor werd het
Bezoekersmanagement opgericht. 's-Hertogenbosch was de eerste stad in
Nederland die startte met een dergelijk platform. Het
Bezoekersmanagement behartigt met veel succes de
toeristisch-recreatieve belangen van de stad. Met de ondertekening is
de vierde convenantperiode ingegaan.
Deelnemende organisaties Bezoekersmanagement
* Gemeente 's-Hertogenbosch
* Regio-VVV Meierij & Noordoost-Brabant
* Ondernemersvereniging Hartje `s-Hertogenbosch
* Noordbrabants Museum
* Hoteloverleg 's-Hertogenbosch
* Kring Vrienden van `s-Hertogenbosch
* Brabanthallen 's-Hertogenbosch
* Koninklijke Horeca Nederland, afdeling 's-Hertogenbosch
* Directeuren Overleg Culturele Instellingen s-Hertogenbosch
Landelijk gezien scoort 's-Hertogenbosch als cultuurtoeristische
dagbestemming goed. De gemeente staat in de top tien van het
dagtoeristisch stedenbezoek en levert hiermee een belangrijke bijdrage
aan de lokale economie. De concurrentie met andere steden die een
cultuurtoeristische bestemming hebben is echter groot. Behoud en
versterking van de hoge positie is daarom van groot belang.
Gemeente 's-Hertogenbosch