Bouw levert beter op, dienstverlening blijft onvoldoende

09/02/2010 15:00

Vereniging Eigen Huis

Stichting Klantgericht Bouwen: "Bouw in Nederland levert beter op, maar dienstverlening blijft onvoldoende"

Nieuwegein, 9 februari 2010

Vandaag ontvangen 70 bouwondernemingen het Keurmerk Klantgericht Bouwen. Dat is 3 minder dan in 2009. Klantgerichte bouwers leveren hun nieuwbouwhuizen beter af en bieden hun klanten een betere dienstverlening dan de doorsnee Nederlandse bouwonderneming. Er zijn 7 bedrijven die hun keurmerk hebben verloren vanwege onvoldoende prestaties.

Opleveren en dienstverlening iets beter in Nederland

Het gemiddeld aantal gebreken per woning in Nederland daalde in 2009 naar 19,3 tegen 21,9 in 2008. Klantgerichte bouwers presteren jaarlijks aanzienlijk beter en leverden hun nieuwe woningen in 2009, net als in 2008, met 14,8 opleverpunten op.

De dienstverlening van bouwers werd in 2009 door kopers gewaardeerd met het rapportcijfer 5,9. Dit is vrijwel gelijk aan de 5,8 die kopers in 2008 aan hun bouwers gaven. Ook hier scoren Klantgerichte Bouwers beter: kopers gaven hen het rapportcijfer 6,5 (2008: 6,6). Klantgerichte Bouwers presteren constant hoger op alle onderdelen (algemene organisatie, verkoopfase, bouwfase en opleveringsfase. De gemiddelde bouwer scoort vooral op de laatste twee onderdelen een onvoldoende (rapportcijfer lager

dan 6).

Winnaars 2010

Ook dit jaar ontvangen twee bouwondernemingen een eervolle vermelding. Zij hebben zich in 2009 onderscheiden door een hoge kwaliteit in hun dienstverlening en door goede opleveringsprestaties. Daarmee vervullen zij een voorbeeldfunctie voor de bouw . Tot beste Klantgerichte Bouwers 2010 werden uitgeroepen Aannemersbedrijf P. Hoedemakers en Zn. B.V. uit Rosmalen (in de categorie tot 50 koopwoningen) en Bouwbedrijf G. van Hemert B.V. uit Giessen (in de categorie vanaf 50 koopwoningen). In 2008 werd Hoedemakers ook al tot winnaar uitgeroepen.

Kopers nieuwbouwwoningen geven rapportcijfer aan hun bouwonderneming

Bouwkundigen van Vereniging Eigen Huis controleren de kwaliteit van opgeleverde woningen en noteren het aantal oplevergebreken. Daarnaast geven kopers een rapportcijfer voor hun ervaringen wat betreft de algemene organisatie, de verkoopfase, de bouwfase en de opleveringsfase. Alleen bouwers die op alle onderdelen bovengemiddeld presteren, komen in aanmerking voor het Keurmerk Klantgericht Bouwen.

Samenwerking tussen bouwbranche en consumentenbranche

Het Keurmerk Klantgericht Bouwen wordt verstrekt door de in 2003 opgerichte Stichting Klantgericht Bouwen, een gezamenlijk initiatief van Vereniging Eigen Huis en Bouwend Nederland. Het keurmerk geeft door continu meten zakelijke opdrachtgevers en kopers inzicht in de kwaliteit van de bouwondernemingen. Met de uitkomsten van de metingen kunnen aangesloten bedrijven hun eigen bedrijfsprocessen verbeteren. In 2009 namen bijna 120 bedrijven deel aan het initiatief Klantgericht Bouwen. Gezamenlijk meldden zij ruim 8.000 koopwoningen aan, wat neerkomt op ongeveer 20% van de totale jaarlijkse nieuwbouw in Nederland.

EINDE PERSBERICHT





http://www.klantgerichtbouwen.nl