Noodzaak bonussen zelf gecreëerde mythe
09/02/2010 11:31
PR Newswire
ROTTERDAM, February 9 /PRNewswire/ -- Uit onderzoek van David De Cremer
(http://www.rsm.nl/home/faculty/academic_departments/business_society_management/faculty/faculty/Cremer_David),
Professor of Behavioural Business Ethics aan Rotterdam School of Management,
Erasmus University, en gasthoogleraar aan London Business School, blijkt dat
de topbestuurders binnen de Nederlandse bankwereld bonussen nog altijd zien
als een krachtige en belangrijke stimulans - maar dat deze bonussen vooral
voor collega bankiers belangrijk zijn om hun werk goed te doen en niet
zozeer voor zichzelf. De Cremer: "De resultaten van mijn onderzoek tonen aan
dat de noodzaak van het toekennen van bonussen in de bancaire sector een
zelf gecreëerde mythe is." Hoewel topbestuurders wel degelijk door bonussen
beïnvloed blijken te worden, en deze accepteren als middel om toptalent in
huis te halen, blijkt dat ze persoonlijk liever zaken zouden willen doen met
een ánder soort bankier, met name iemand die het belang van de klant voorop
stelt. De Cremer: "Mijn bevindingen bevestigen dan ook duidelijk het idee
dat de bonuscultuur die de financiële wereld de afgelopen tien jaar
ontwikkeld heeft, ten minste ten dele een zelfgecreëerde mythe is. Een mythe
die impliceert dat de intrinsieke motivatie van vele bankiers erdoor
ondermijnd kan worden."
(Vanwege de lengte van deze URL kan het nodig zijn om deze hyperlink te
knippen en plakken in het adresveld van uw internetbrowser. Verwijder
zonodig de spatie.)
De ongebreidelde zelfverrijking in de financiële wereld wordt het vaakst
geïllustreerd door de toekenning van excessieve bonussen. Dit gebruik is door
de financiële crisis niet of nauwelijks veranderd. Integendeel zelfs, het
blijkt intussen dat heel wat werknemers bij zakenbanken hoge vergoedingen
krijgen. Het meest gehoorde argument hiervoor is het feit dat men zonder deze
financiële stimuli toptalent niet aan financiële instellingen zou kunnen
(blijven) binden. Het feit dat er zoveel medewerkers bonussen krijgen, wekt
dan ook de indruk op dat toptalent een concept is dat erg losjes gebruikt
wordt. Verder wordt er binnen Nederland ook vaak geklaagd dat werknemers die
vooral financieel gemotiveerd zijn niet zo goed passen binnen ons
Rijnlandmodel. Is de bonus dan wel zo zaligmakend als we allemaal geloven?
Deze vraag diende als startpunt voor Professor De Cremer om te kijken naar de
echte waarde van de bonus als motivatiemiddel.
In zijn onderzoek onder 15 Nederlandse topbestuurders bij banken
bestudeerde De Cremer in eerste instantie de vraag hoe belangrijk bonussen
voor de ondervraagden zelf waren. Daarop volgend werden vragen gesteld over
hoe belangrijk ze dachten dat bonussen voor anderen in de financiële sector
waren. De resultaten onthullen duidelijk een psychologisch vooroordeel: alle
topbestuurders dachten dat bonussen veel belangrijker waren voor anderen dan
voor henzelf. De Cremer: "Een dergelijk vooroordeel zou dan ook moeten
inhouden dat ze ervan uitgaan dat bonussen essentieel zijn bij het rekruteren
van het broodnodige financieel toptalent. Het blijkt inderdaad dat deze
topbestuurders het belang en de noodzaak van bonussen hoger dan gemiddeld
inschatten en dus bereid zijn om zwaar hierin te investeren"
In een laatste serie vragen werd de geïnterviewden gevraagd welk soort
bankier ze zelf zouden vertrouwen voor het inwinnen van advies voor
persoonlijke beleggingen. Ze konden kiezen uit twee typen bankiers: Bankier A
werd voorgesteld als iemand die handelt uit eigenbelang en waarde hecht aan
financieel voordeel; Bankier B werd voorgesteld als iemand die het belang van
de klant voorop stelde, en gemotiveerd werd door het bieden van goede
service. Zonder enige uitzondering kozen alle topbestuurders persoonlijk voor
Bankier B terwijl ze toch duidelijk bankier A zouden aanstellen binnen de
eigen bank.
De Cremer besluit met een oproep om een meer realistische kijk te hebben
op het aantrekken van echt toptalent en meer geld te investeren vanuit de
financiële wereld in het opleiden van managers en financiële talenten aan
business schools en universiteiten. Op deze manier zal de gemiddelde
kwaliteit van het bankpersoneel fors verbeteren, wat de noodzaak voor
excessieve bonussen minder groot maakt.
Rotterdam School of Management, Erasmus University is een internationaal
zeer hoog aangeschreven business school die bekend staat om zijn baanbrekend
onderzoek naar duurzaam ondernemen en de ontwikkeling van internationale
zakelijk leiders. RSM biedt een brede waaier aan Bachelor-Master, doctoraal,
MBA en Executive Education programma's en staat in de top 10 van Europese
business schools. http://www.rsm.nl
Voor nadere informatie over RSM of over dit persbericht kunt u contact
opnemen met Marianne Schouten, Media & Public Relations Manager bij RSM, op
+31-10-408-2877 of per e-mail aan mschouten@rsm.nl.
Voor nadere informatie over RSM of over dit persbericht kunt u contact opnemen met Marianne Schouten, Media & Public Relations Manager bij RSM, op +31-10-408-2877 of per e-mail aan mschouten@rsm.nl.
-