Agentschap NL
Bewustwording dankzij Energiespel
"Nu kun je zien welke maatregelen zoden aan de dijk zetten." Minister
Jacqueline Cramer (VROM) reageert enthousiast op het Energiespel dat
zaterdag 6 februari aan haar gepresenteerd is. In de pauze van de
klimaattop in Zutphen speelde de minister het spel samen met onder
meer Jan Terlouw, voorzitter van het Platform EnergieTransitie.
Het spel, dat ontwikkeld is in opdracht van Uneto-VNI, is bedoeld om
op een heldere, interactieve manier te ontdekken wat energiebesparende
maatregelen aan een woning opleveren. Zowel het energielabel, het
comfort, rendement en de financiën worden daarin meegenomen. De data
die hiervoor gebruikt worden, zijn geleverd door Agentschap NL
(voorheen SenterNovem).
Het spel sluit aan bij de doelstellingen om de energielabels van
woningen te upgraden naar minimaal C en mensen bewust te maken van
duurzaamheidsmaatregelen.
Energiebesparing
Het spel zal onder meer te zien zijn op informatiemarkten. De spelers
stellen van tevoren de woning in die ze hebben en kunnen vervolgens
het spel spelen, door `pucks' op een touchscreen te plaatsen. Het spel
werd afgelopen week op de VSK-beurs in Utrecht voor het eerst getoond
en zaterdag was het de eer aan minister Cramer om het te spelen. In
het spel ontdekken de deelnemers op een simpele wijze welke effecten
de maatregelen hebben en hoe ze toch met bijvoorbeeld minder
investering wel het energielabel van hun woning kunnen upgraden.
Gesprekken
Dankzij het spel komen de gesprekken gemakkelijk op gang. "Heel leuk",
vindt Cramer. "We kunnen hier nu over discussiëren, je ziet wat zoden
aan de dijk zet - ook met een beperkte investering." Bovendien lijkt
het haar een geschikte methode voor een wijkgerichte aanpak. "Zou je
dan de kosten niet ontzettend kunnen verlagen?", vroeg ze zich af.
Marcel Engels, voorzitter van Uneto-VNI, kon daar positief op
antwoorden. "Dat doen we al samen met woningcorporaties. Per wijk en
per straat bestaan nog veel meer mogelijkheden." Zijn organisatie is
al in gesprek met vijftien corporaties.
Bewustwording
Peter Schuthof, manager van Agentschap NL, denkt dat het spel voorziet
in de doelstellingen. "Wat me opviel was dat minister Cramer en Jan
Terlouw meteen op het spel doken en wilden weten hoe het gaat. Het is
dus aantrekkelijk gemaakt. En je zag ook wat het mooie van het spel
is: mensen staan met elkaar om de tafel en gaan met elkaar in
discussie. Zo breng je bewustwording op gang. Meespelen is
belangrijker dan winnen en als je niet meespeelt, zijn we allemaal
verliezers."
Meer informatie: KOMPAS energiebewust wonen en werken