ChristenUnie
Antwoorden op Schriftelijke Vragen crisis binnenvaart
Antwoorden op Schriftelijke Vragen crisis binnenvaart
dinsdag 09 februari 2010 09:47 Afgelopen december stelden Jeanine
Hennis-Plasschaert (ALDE), Corien Wortmann-Kool (PPE) en Peter van
Dalen (ECR) gezamenlijk vragen over de crisis in de binnenvaart. De
antwoorden van de commissie zijn hier te vinden.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-5763/09
van Jeanine Hennis-Plasschaert (ALDE), Corien Wortmann-Kool (PPE) en
Peter van Dalen (ECR)
aan de Commissie
Betreft: Crisis in de binnenvaart
De economie in Europa verkeert in een zware crisis die voor de
binnenvaart desastreuze gevolgen zal hebben door het geringe
adaptatievermogen in geval van sterke conjunctuurschommelingen.
Investeringen in de binnenvaart kennen lange aanlooptermijnen vanwege
het karakter van de productiemiddelen, i.c. de schepen, en vergen
daarom een lange termijnvisie met het oog op duurzaamheid,
milieuvriendelijkheid en congestieproblemen elders. Zonder flankerende
maatregelen dreigt nu door extreme vraaguitval op korte termijn een
groot aantal faillissementen, wat tot een jarenlange stilstand en
zelfs achteruitgang zal leiden, hetgeen de duurzaamheidsdoelstellingen
van het EU transportbeleid doorkruist.
1. Is het de Commissie bekend dat de binnenvaart als gevolg van de
conjuncturele crisis door de sectorstructuur ook structureel in een
crisis dreigt te belanden?
1. De Commissie is zich bewust van de gevolgen van de economische en
financiële crisis voor de binnenvaart. Of de crisis door de structuur
van de sector ook structurele gevolgen heeft, wordt verder
onderzocht.
2. Deelt de Commissie de mening dat deze crisis zal leiden tot een
voor de sector desastreuze ontwikkeling waardoor de innovatiekracht,
veiligheid en duurzaamheid van het goederentransport over de
binnenwateren in gevaar komen?
2. De Commissie is zich ervan bewust dat de economische en financiële
crisis eveneens gevolgen heeft voor de investeringsactiviteit in vele
sectoren. Om het vertrouwen van de markt te herstellen en de
economische groei te stimuleren, heeft de Commissie reeds eind 2008
het Europees economisch herstelplan (EERP) gelanceerd. In dit verband
heeft de Commissie aanvullende en tijdelijke steunmaatregelen
toegestaan om het verstrekken van leningen aan ondernemingen weer op
gang te brengen en investeringen aan te moedigen. Deze
steunmaatregelen gelden eveneens voor de vervoersector, met inbegrip
van de binnenvaart.
3. Erkent de Commissie dat een transparant en actueel
marktobservatiesysteem met prognoses voor de middellange termijn
bijdraagt aan betere investeringsbeslissingen en ziet de Commissie in
dat het huidige door haar geïnitieerde marktobservatiesysteem nie
volledig aan bovengenoemde voorwaarden voldoet?
3. De Commissie bouwt momenteel in samenwerking met de Centrale
Commissie voor de Rijnvaart (CCNR) een marktobservatiesysteem uit voor
het vervoer over de binnenwateren om actuele en ter zake relevante
informatie te verkrijgen over de stand van zaken en de recente (macro
economische) ontwikkelingen op de binnenvaartmarkt. Het systeem
bevindt zich in zijn opbouwfase en is voornamelijk afhankelijk van
door de bureaus voor de statistiek verstrekte gegevens. Opgemerkt
dient te worden dat het systeem niet is gericht op het verstrekken van
informatie aan marktdeelnemers ter ondersteuning van hun investerings-
en andere marktbeslissingen.
4. Erkent de Commissie dat aanvullende maatregelen voor de binnenvaart
in deze periode nodig zijn om duurzaamheid, veiligheid,
innovatiekracht en de mogelijkheid tot inspelen op toekomstige
ontwikkelingen te bevorderen, en dat het achterwege blijven hiervan
een jarenlange stilstand tot gevolg zal hebben?
4. Deze vraag wordt beantwoord in de tweede paragraaf.
5. Erkent de Commissie dat de binnenvaart door haar structuur niet in
staat is om, anders dan door kapitaalvernietiging, tot sanering te
komen en erkent de Commissie voorts dat een oplegregeling de
binnenvaart kansen biedt dit te voorkomen?
5. De binnenvaart is volledig geliberaliseerd en binnen de
mededingingsregels vrij in zijn marktbesluiten. Op basis van wat
momenteel bekend is over dit onderwerp kan de Commissie niet zeggen of
een oplegregeling een gepaste manier is om de effecten van de
economische recessie op de binnenvaart tegen te gaan.
6. Deelt de Commissie de mening dat een oplegregeling een tijdelijke
maatregel is en dat het tijdelijke karakter zoveel mogelijk beperkt
moet worden door het instellen van structurele maatregelen?
6. De Commissie is zich bewust van de discussie in delen van de
binnenvaart om op vrijwillige basis een oplegregeling uit te werken.
De laatste bijzonderheden van een dergelijk plan zijn echter nog niet
bekend en het plan is evenmin voorgesteld aan de Commissie. Een
dergelijk plan dient in overeenstemming te zijn met de
mededingingsregels van de EU.
7. Is de Commissie bereid haar steun te verlenen aan het activeren van
het crisisinstrument zoals bedoeld in Richtlijn 96/75/EG ?
7. In samenwerking met de lidstaten en de betrokken sector zal de
Commissie de economische situatie op de binnenvaartmarkt en de
voorspellingen op korte en middellange termijn analyseren. Daarna zal
de Commissie in samenspraak met de lidstaten overeenkomstig de
daarvoor vastgestelde procedure besluiten of er sprake is van een
ernstige verstoring van de markt in de zin van Richtlijn 96/75/EG en,
indien dit het geval is, welke passende maatregelen dienen te worden
genomen.