Gemeente Lopik

GEMEENTE
LOPIK Persgesprek 2 februari 2010

Nadat het presidium de agenda heeft bepaald van de commissie- en raadsvergadering van de P gemeente Lopik worden de belangrijkste onderwerpen toegelicht via een persbericht en persgesprek.

Agendapunten commissie 9 februari 2010 en E raad 16 februari 2010

R Aanleg en uitbreiding sportvelden S.V. Lopik

Voor de aanleg en uitbreiding van de velden van voetbalvereniging S.V. S Lopik zijn zes offertes ontvangen. De laagste offerte bedraagt 542.640,-. Het college stelt de raad voor dit bedrag vast te stellen en te betrekken bij de behandeling van de Kadernota 2011 in de raadsvergadering van 22 juni 2010. B In die raadsvergadering vindt discussie plaats over de financiering van alle grote projecten.

E In de raadsvergadering van 17 november 2009 heeft de raad het college gevraagd een offertetraject te laten doorlopen voor de aanleg en uitbreiding van de velden van voetbalvereniging S.V. Lopik. De investering voor het project is geraamd op 621.769,- inclusief BTW met aftrek van de eigen werkzaamheid van S.V. Lopik. R
Er zijn zeven bedrijven uitgenodigd offerte uit te brengen voor 18 december 2009. Er zijn zes offertes ontvangen, waarvan de voordeligste aanbieder het werk kan uitvoeren voor 542.640,- inclusief BTW. Als het plan wordt uitgevoerd, kan S.V. I Lopik beschikken over drie volwaardige velden, een volwaardig trainingsveld en een pupillenveld. De veldencommissie heeft met dit plan ingestemd.

C Het college stelt de raad voor het bedrag voor de aanleg en uitbreiding van de velden van S.V. Lopik vast te stellen op het bedrag van de laagste inschrijver, te weten 542.640,-. Daarnaast wordt voorgesteld de financiën te betrekken bij de Kadernota 2011. In de raadsvergadering van 22 juni 2010 wordt deze Kadernota H behandeld en vindt de discussie plaats over de financiering van de grote projecten.

Verzoek medewerking woningbouw en natuuraanleg T locatie veevoederbedrijf Brokking te Jaarsveld

Het college stelt de raad voor in principe medewerking te verlenen aan de bouw van woningen en de aanleg van een natuurgebied op het terrein van het voormalige veevoederbedrijf Brokking te Jaarsveld.

Namens de familie Brokking verzoekt Mourik Groot-Ammers B.V. om mede- werking voor de bouw van 25 woningen en de aanleg van een natuurgebied van
1




circa twee hectare ter compensatie van de beëindiging en sanering van het veevoederbedrijf en voor het aantal te bouwen woningen aan de S.L. van Alterenlaan te Jaarsveld. Dit plan vormt een alternatief voor het oorspronkelijke plan uit 2007 voor de bouw van negen vrijstaande woningen, dat vanwege tegenvallende verkoop is geannuleerd.

De VROM-inspectie en de provincie Utrecht hebben aangegeven in principe geen bezwaar te hebben tegen het voornemen, mits rekening wordt gehouden met het migratiesaldo nul. Dit houdt in dat het aantal te realiseren woningen op deze locatie in mindering wordt gebracht op de uitbreidingsmogelijkheden elders in de gemeente.

Het college stelt de raad voor in principe medewerking te verlenen aan de bouw van 25 woningen en natuurcompenserende maatregelen op de percelen kadas- traal bekend gemeente Lopik sectie G, nummers 507, 1675 en 1776. Voorwaar- den hierbij zijn dat de kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan voor rekening komen van de aanvrager, evenals de ambtelijke kosten en de eventueel te vergoeden planschade. Daarnaast komen de kosten voor aanleg van de weg, kabels, leidingen en riolering voor rekening van de aanvrager. Tot slot moet de aanvrager twee hectare natuurontwikkeling realiseren.

Bestemmingsplan `Cabauw Uitbreiding'

Het college stelt de raad voor het bestemmingsplan `Cabauw Uitbreiding' vast te stellen en in verband met de samenwerkingsovereenkomst geen exploitatieplan vast te stellen.

Het ontwerp-bestemmingsplan `Cabauw Uitbreiding' heeft van 3 december 2009 tot en met 13 januari 2010 voor een ieder ter inzage gelegen. In deze periode zijn geen zienswijzen ontvangen. Indien de raad het bestemmingsplan vaststelt, wordt het vastgestelde bestemmingsplan binnen twee weken gepubliceerd en geduren- de zes weken ter inzage gelegd.

Met de Woningbouwvereniging Lopik, de particuliere eigenaren in het gebied en het schoolbestuur Lek en IJssel is een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Op basis hiervan treedt de gemeente op als opdrachtgever voor de aanleg van voorzieningen van openbaar nut, zoals wegen, groen en water in het plangebied. De gronden onder het openbaar gebied zullen in eigendom worden overgedragen aan de gemeente. Partijen zullen naar rato van oppervlakte in het plangebied bijdragen in de kosten van het plan. De gronden die vrijkomen omdat de school wordt verplaatst, zullen door de gemeente worden verkocht aan de Woningbouw- vereniging Lopik, die daar een project voor seniorenwoningen zal realiseren. Alle kosten die daarmee samenhangen, komen voor rekening van de woningbouw- vereniging. Dankzij deze samenwerkingsovereenkomst is het opstellen en voorleggen van een exploitatieplan niet nodig.

Het college stelt de raad voor het bestemmingsplan `Cabauw Uitbreiding' vast te stellen en in verband met de samenwerkingsovereenkomst geen exploitatieplan vast te stellen.


2




Herontwikkeling centrum Lopik-dorp

Onder het voorbehoud dat er overeenstemming wordt bereikt over de verkoop van het MOB-complex Jaarsveld stelt het college de raad voor in te stemmen met het stedenbouwkundig plan van mRO en het plan van Kolpa architecten. Ook wordt voorgesteld de gebiedsexploitatie vast te stellen en een krediet van 2.425.000,- beschikbaar te stellen. Dit bedrag kan worden gedekt door een provinciale subsidie van 900.000,- en door de opbrengsten van de toekomstige verkoop van het MOB-complex Jaarsveld.

In maart 2008 is tussen de gemeente Lopik, Bogor Projectontwikkeling B.V. en Green Real Estate B.V. een intentieovereenkomst gesloten voor de herontwik- keling van het winkelcentrum in Lopik-dorp. De klankbordgroep heeft op 15 december 2008 voorstellen gedaan, die hebben geleid tot aanpassingen in het plan. De afgelopen tijd is gewerkt aan het verbeteren en verfijnen van het stedenbouwkundig plan en het opstellen van een sluitende exploitatie. Doel is het centrum van Lopik een impuls te geven, zowel economisch als esthetisch.

In het huidige plan worden niet alleen het parkeren en de verkeerscirculatie goed opgelost, maar krijgt ook de openbare ruimte meer kwaliteit en kan voor verschillende functies worden gebruikt. De gebiedsexploitatie is marktconform en het daarin opgenomen woningbouwprogramma is bereikbaar voor alle doelgroepen, met name voor senioren en starters.

Na besluitvorming door de raad zullen de volgende stappen worden genomen:
· Opstellen samenwerkingsovereenkomst : februari ­ april 2010;
· Presentatie plannen aan omwonenden : maart 2010;
· Opstellen bestemmingsplan : maart ­ mei 2010;
· Starten bestemmingsplanprocedure : mei 2010;
· Milieuonderzoeken : 1ste kwartaal 2010;
· Uitwerking inrichting openbare ruimte : 1ste en 2de kwartaal 2010;
· Ontwerpen woningen en commerciële ruimten : 2010
· Uitvoering plan : 2011

Onder het voorbehoud dat er overeenstemming wordt bereikt over de verkoop van het MOB-complex Jaarsveld stelt het college de raad voor in te stemmen met het stedenbouwkundig plan van mRO van 15 juli 2009 en het plan van Kolpa architecten van 1 december 2009. Ook wordt voorgesteld de gebiedsexploitatie vast te stellen, zoals opgenomen in het beslisdocument van 26 januari 2010, en een krediet van 2.425.000,- beschikbaar te stellen. Dit bedrag kan worden gedekt door een provinciale subsidie van 900.000,- en door de opbrengsten van de toekomstige verkoop van het MOB-complex Jaarsveld.

Nota LopikMEerwaard, beleid gebiedsonwikkeling

Doel van gebiedsontwikkeling is de kwaliteit van de bebouwingslinten en/of het landschap te verhogen, door op een bepaald perceel ontwikkelingen
3




mogelijk te maken. Het college stelt de raad voor de nota LopikeMEerwaard,

beleid inzake gebiedsontwikkeling vast te stellen.

In de raadsvergadering van 27 maart 2007 is de notitie LopikMEerwaard vast- gesteld en is besloten dat de uitgangspunten moeten worden uitgewerkt. Deze zijn uitgewerkt in de nota LopikeMEerwaard, beleid inzake gebiedsontwikkeling. In deze nota is vastgelegd dat het instrument ontwikkelings-planologie moet worden ingezet om de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente Lopik te versterken.

De speciaal hiervoor ingestelde Adviescommissie Gebiedsontwikkeling Lopik heeft als klankbord gefungeerd bij het opstellen van de nota. Doel van gebieds- ontwikkeling is de kwaliteit van de bebouwingslinten en/of het landschap te verhogen, door op een bepaald perceel ontwikkelingen mogelijk te maken.

Inwoners die initiatieven willen indienen en uitvoeren voor gebiedsontwikkeling kunnen door een medewerker van de gemeente worden begeleid.

Het college stelt de raad voor de nota LopikeMEerwaard, beleid inzake gebiedsontwikkeling vast te stellen.

Regionalisering brandweer

Per 1 maart 2010 is de geregionaliseerde brandweerorganisatie een feit. Het college stelt de raad voor de deelname van de gemeente Lopik aan de geregionaliseerde brandweer, zoals verankerd in de gewijzigde gemeen- schappelijke regeling VRU, te bekrachtigen onder de voorwaarde van instemming van de bonden met de rechtspositieregeling en het sociaal plan. Ook wordt voorgesteld in te stemmen met de gewijzigde begroting 2010 VRU en met de afspraken die het college met de VRU heeft gemaakt.

Op 6 juli 2009 heeft het Algemeen Bestuur (AB) van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) een voorgenomen besluit genomen tot de oprichting van een geregionali- seerde brandweerorganisatie binnen de VRU per 1 januari 2010. In de vergade- ring van het AB van de VRU van 18 december 2009 hebben 23 van de 29 gemeenten ingestemd met de gewijzigde gemeenschappelijke regeling VRU. Daarmee is de nieuwe VRU een feit geworden ondanks dat de gemeenten Lopik, Woerden, Montfoort, Oudewater, IJsselstein en Vianen de formele besluitvorming nog niet hadden afgerond.

Daarop is door het AB besloten de geregionaliseerde brandweerorganisatie per
1 maart 2010 in te laten gaan. Daardoor wordt ruimte geboden aan een formeel juiste en zorgvuldige afwikkeling van de plaatsing van het brandweerpersoneel. Ook krijgen de zes gemeenten de gelegenheid de wijziging formeel te bekrachtigen.

De gemeenteraad is bevoegd een verklaring van geen bezwaar af te geven voor de gewijzigde gemeenschappelijke regeling en het goedkeuren van de gewijzigde begroting VRU 2010. Het college is bevoegd het overdrachtsdossier en de dienstverleningsovereenkomst (DVO) goed te keuren.


4




Het college stelt de raad voor de deelname van de gemeente Lopik aan de geregionaliseerde brandweer, zoals verankerd in de gewijzigde gemeenschappe- lijke regeling VRU, te bekrachtigen onder de voorwaarde van instemming van de bonden met de rechtspositieregeling en het sociaal plan. Ook wordt voorgesteld in te stemmen met de gewijzigde begroting 2010 VRU en met de afspraken die het college met de VRU heeft gemaakt, zoals vastgelegd in de DVO en het overdrachtsdossier. Daarnaast het college op te dragen toe te zien op een juiste uitvoering van deze afspraken. Het college stelt ook voor de gemeentelijke verordening(en) en regelingen met betrekking tot de lokale brandweer/ brandveiligheid per 1 maart 2010 in te trekken en de samenwerking in de gebundelde brandweer De Waarden per 1 maart 2010 te beëindigen. Tenslotte wordt voorgesteld de financiële consequenties te verwerken in de begroting via de Voorjaarsnota 2010.

Onderstaande agendapunten zijn door het presidium rechtstreeks op de agenda van de raad geplaatst en worden niet behandeld in de commissievergadering.

Agendapunten raad 16 februari 2010

Niet uitvoeren fietspad door `de Lopikerhout'

Het college stelt de raad voor het geplande fietspad door natuurgebied `de Lopikerhout' niet aan te leggen en het beschikbaar gestelde krediet in te trekken.

In de raadsvergadering van 18 december 2007 is besloten het voetpad door het natuurgebied `de Lopikerhout' op te waarderen als alternatief voor het fietsen over de Zijdeweg. Hiervoor is een krediet van 22.048,17 beschikbaar gesteld.

Het college heeft dit besluit nog eens tegen het licht gehouden en is van mening dat het fietspad geen oplossing is. De doseerinstallatie op de Lekdijk zal binnenkort in gebruik worden genomen, waardoor het autoverkeer op de Zijdeweg zal afnemen en de verkeersveiligheid van fietsers op deze weg zal toenemen. Het beschikbare gestelde krediet is niet voldoende voor de aanleg van het fietspad, dat circa 45.000,- zal bedragen. Verder heeft de gemeente signalen ontvangen dat een deel van de bewoners van de Lekdijk een fietspad door `de Lopikerhout' niet acceptabel vindt, vanwege het gevoel van onveiligheid. Tot slot is de verwachting dat met name schoolgaande kinderen die per fiets naar de bushalte langs de provinciale weg gaan, zich niet laten dwingen om circa twee kilometer per dag om te rijden via `de Lopikerhout'.

Het college stelt de raad daarom voor geen fietspad aan te leggen door `de Lopikerhout' en het beschikbare krediet in te trekken.

Tarieven zwembad Lobeke

Om tegemoet te komen aan bezuinigingsbesluiten stelt het college de raad voor de tarieven voor toegang, lessen en activiteiten in zwembad Lobeke te verhogen. Daarnaast wordt voorgesteld de tarieven voor vaste en inciden- tele verhuur van het zwembad te verhogen.

5





Op 3 november 2009 heeft de raad een aantal bezuinigingsbesluiten genomen. Eén daarvan is een taakstelling van 5.000,- voor de exploitatie van zwembad Lobeke. Een tweede betreft verhoging van de tarieven van verhuur met 15%.

De tarieven voor toegang, lessen en activiteiten in zwembad Lobeke liggen aanzienlijk lager dan in de omringende gemeenten. Het college is van mening dat deze daarom kunnen worden verhoogd. In het voorstel gaat in 2010 bijvoorbeeld een los badbezoek vanaf 18 jaar 3,- kosten en een 10-badenkaart 27,-. Een abonnement vanaf 18 jaar zal in de voorverkoop 47,50 en in de seizoenverkoop 54,- kosten.

Daarnaast stelt het college voor het tarief voor vaste verhuur van het zwembad, bovenop de inflatiecorrectie, met 5% extra te verhogen in 2010, met 4% in 2011 en met 3% in 2012 en 2013. Daarnaast wordt voorgesteld het tarief voor incidentele verhuur van het zwembad vast te stellen op 50,- per uur in 2010 en voor de volgende jaren de inflatiecorrectie toe te passen. Uitgaande van de bezoekersaantallen in 2009 zullen de tariefsverhogingen naar verwachting ruim 34.000,- opleveren.

Rapport `Kikkers en Knikkers'

De rekenkamercommissie Triangel heeft een rapport uitgebracht over de niet-realisatie van een multicultureel centrum in Lopik. De griffier stelt de raad voor de conclusies te onderschrijven en de waarschuwingen ter harte te nemen.

Gedurende een periode van meer dan tien jaar hebben vele personen, instellingen en organisaties forse inspanningen gepleegd om een (multi)cultureel centrum te realiseren. Een van de belangrijkste conclusies uit het rapport is dat betrokkenen zijn uitgegaan van een project (een activiteit om in een begrensde tijd iets te creëren) terwijl in werkelijkheid sprake was van een proces (een aaneenschake- ling van activiteiten, in een bepaalde volgorde en met een bepaald resultaat). Dit verschil tussen de begrippen "project" en "proces" is van belang omdat het van invloed is op het managen van het geheel.

Daarnaast waren de knikkers (het geld) een probleem vanwege het feit dat vanaf het begin gestreefd werd naar een relatief duur gebouw, er meer ambities waren in de gemeente die (mogelijk) in de knel kwamen, de raad duidelijke financiële grenzen had gesteld aan de totale uitgaven en het gebouw gaandeweg duurder werd.

Ook de kikkers (deelnemers) waren een probleem omdat er gaandeweg nieuwe kikkers bijkwamen en anderen afhaakten, betrokken organisaties na verloop van tijd minder enthousiast werden, de steun voor het gebouw bij de raad afnam en daarmee de maatschappelijke steun afnam, de vraag steeds luider klonk of een dergelijk ambitieus plan wel paste in Lopik-dorp en er nog geen overeenstemming was over het proces maar het geld al veel aandacht kreeg.

De griffier stelt de raad voor de conclusies te onderschrijven en de waarschuwingen ter harte te nemen.


6




Bomenverordening 2010

Vanwege de Kapverordening uit 1994 moet voor vrijwel alle bomen een kapvergunning worden aangevraagd. Om onnodige regels en regelgeving te verminderen, stelt het college de raad voor de Bomenverordening 2010 Lopik `Algemeen' vast te stellen en de oude verordening in te trekken.

In de huidige Kapverordening Lopik 1994 is een algemeen kapverbod opgeno- men, waardoor vrijwel alle bomen en houtopstanden (bosjes, houtsingels, bomenrijen en individuele bomen) niet zonder kapvergunning mogen worden verwijderd. Dit algemeen kapverbod strookt niet met het gemeentelijke beleid om onnodige regels en regelgeving te verminderen.

Het college vindt dat het behoud van de kwaliteit van de groene leefomgeving voldoende kan worden gegarandeerd met een mix van een beperkt kapverbod en een actief beleid op het gebied van natuur en landschap. Dit beperkte kapverbod is uitgewerkt in de Bomenverordening 2010 Lopik `Algemeen'.

Het college stelt de raad voor de Bomenverordening Lopik 2010 `Algemeen' vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de Kapverordening Lopik 1994.

Controleprotocol accountantscontrole jaarrekening

Het college stelt de raad voor het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2009 vast te stellen en de accountantsdiensten voor de jaren 2011-2014 aan te besteden. Hiervoor dient voor 1 oktober 2010 het contract met Ernst & Young Accountants te worden opgezegd per 1 januari 2011.

De raad moet jaarlijks een controleprotocol vaststellen met als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant. De levering van accountantsdiensten is gebaseerd op een contract uit 2002. Uit het oogpunt van efficiency en de komende, nieuwe raadsperiode is het gewenst de accountantsdiensten voor de jaren 2011-2014 aan te besteden.

Het college stelt de raad voor het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2009 vast te stellen en de accountantsdiensten voor de jaren 2011-2014 aan te besteden. Hiervoor dient voor 1 oktober 2010 het contract met Ernst & Young Accountants te worden opgezegd per 1 januari 2011.

Lopende projecten in de gemeente Lopik, gerangschikt naar portefeuillehouder.

Portefeuillehouder: Burgemeester R.G. Westerlaken-Loos: Algemene en bestuurlijke zaken, Intergemeentelijke samenwerking, Coördinatie beleid, Dualisme, Openbare orde en veiligheid, Buurtbemiddeling, Representatie en communicatie, Personeelszaken en organisatie, Burgerzaken. Project: Organisatieontwikkeling.


7




Aanpak woninginbraken

In 2009 werd in de gemeente Lopik achttien keer meer ingebroken in woningen dan in 2008. De burgemeester heeft de politie gevraagd de aanpak hiervan prioriteit te geven. Daarnaast worden inwoners gevraagd hun woning goed af te sluiten om inbraak zoveel mogelijk te voorkomen.

Uit de analyse die de Politie Utrecht heeft gedaan, blijkt dat de inbrekers vooral 's middags en 's avonds toeslaan. De politie roept inwoners op ervoor te zorgen dat de woningen er niet verlaten uitzien en adviseert om bij vertrek de volgende acties te nemen:

· lichten aandoen als het donker wordt (evt. met behulp van een tijdschakelaar);
· de lichten aan het begin van de nacht uitdoen (thuisblijvende buren kunnen hier wellicht een rol in spelen);

· waardevolle spullen zoals tv, fototoestel, camera, telefoon, laptop uit het zicht houden;

· ramen sluiten en deuren in het slot draaien met de sleutel eruit;
· auto voor de deur of oprit plaatsen;

· post weg (laten) halen;

· bij verdachte situaties (overmatige interesse van onbekenden voor een woning, inbraakgeluiden) de politie bellen op het alarmnummer 112.

Portefeuillehouder; Wethouder G.J. Spelt:1e loco-burgemeester. Ruimtelijke ordening: -bestemmingsplannen waterplan, Volkshuisvesting, Verkeersbeleid, Infrastructuur en gemeentewerken, Gemeentereiniging, Grondexploitatie, Economische zaken, Sport en sportaccommodaties. Projecten: Inrichting MOB- complex, Ontwikkeling Centrumplan, Leefbaarheid Cabauw, Leefbaarheid Benschop, Revitalisering bedrijventerrein, Uitbreidingslocatie Uitweg.

Gemeente Lopik continueert samenwerking
met Jeugdsportfonds

Het Jeugsportfonds stelt zich tot doel om snel, effectief en op een laagdrempelige wijze kinderen van financieel minder draagkrachtige ouders een kans te bieden te gaan sporten. De gemeente Lopik zal het in september 2007 afgesloten contract met het Jeugdsportfonds verlengen. In 2008 hebben elf Lopikse kinderen dankzij dit fonds kunnen sporten; in 2009 zestien.
Kinderen met een lage sociaal economische status bewegen minder in vergelijking met hun leeftijdsgenoten. De relatie tussen te weinig bewegen en overgewicht, cognitieve problemen en psychosociale problemen is aanwezig.

Het Jeugdsportfonds is een landelijke organisatie, opgericht in Amsterdam in 1998. Langzamerhand wordt de formule uitgerold over het gehele land. De gemeente Lopik sluit graag aan bij dit initiatief en levert dan ook een gemeentelijke bijdrage. Vanuit het bedrijfsleven zullen nog extra middelen worden geworven. Er kan een beroep worden gedaan op geld zonder ingewikkelde procedures.
8





Jeugdsportfonds met maximale subsidie van 225,-
Een maximale subsidie van 225,-- is mogelijk voor een jaar lang sporten. De leeftijd die in Lopik wordt gehanteerd, is jeugd van 6 tot 16 jaar. De contributie gaat rechtstreeks naar de sportvereniging. Kleding en attributen worden met een tussenpersoon gekocht. Er gaat dus geen geld naar de ouders of verzorgers. Aanmelding kan door leerkrachten, huisartsen, schoolarts, maatschappelijk werk en jongerenwerker.

Aanvragen en meer informatie
Het lokale aanspreekpunt is Stichting Sportraad Lopik, de heer W. van Barneveld, telefoon 0348-551600. Inwoners kunnen hun aanvraag ook indienen via www.jeugdsportfonds.nl onder `aanvragen'.

Oplevering nieuwe brandweerkazerne en
gemeentewerf in april

Vanwege de uitgebreide vorstperiode deze winter is de oplevering van de nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerf met milieustraat op het voormalige MOB-complex Jaarsveld later dan verwacht. Oorspronkelijk was de oplevering voorzien in de tweede helft van maart 2010. Naar verwachting wordt dit eind april 2010.

Het terrein voor de brandweerkazerne en gemeentewerf met milieustraat zal circa 17.500 m² beslaan. Middenvoor op het terrein komt een nieuw gezamenlijk gebouw voor de brandweer en het personeel van gemeentewerken. Het nieuwe gebouw bestaat uit een remise met vijf stallingplaatsen voor brandweervoertuigen, een kleedruimte, een werkplaats en magazijn voor de brandweer. Voor gemeentewerken zijn er een kantine, kleedruimte en receptie. Op de verdieping zijn er onder andere kantoor- en instructieruimten. Rondom het nieuwe gebouw komen parkeerplaatsen en een oefenterrein voor de brandweer. Naast nieuwbouw wordt ook gebruik gemaakt van enkele bestaande loodsen. Midden op het terrein komt een afvalbrengstation met een verhoogd perron, waarvan bezoekers hun afval in de diverse containers kunnen deponeren.

De brandweer krijgt een eigen ontsluiting vanaf het terrein op de parallelweg en voor uitrukken een rechtstreekse ontsluiting op de provinciale weg N210. Bij deze ontsluiting worden verkeerslichten geplaatst die bij een uitruk in werking treden en rood licht aangeven voor het verkeer op de provinciale weg

Naar verwachting zullen medio juni 2010 een officiële opening voor genodigden en een open middag voor inwoners worden georganiseerd.


9





Portefeuillehouder: Wethouder J.W.M. Kooijman: 2e loco-burgemeester. Wet Maatschappelijke Ondersteuning: - Indicatiestelling, Maatschappelijke dienstverlening, Ouderenbeleid, Jeugdbeleid, Welzijn, Vrijwilligerswerk, Kinderopvang, Wijk- en buurt-beheer, Sociale zaken, Vreemdelingenbeleid, Gezondheidszorg, Onderwijs, Leerplicht, Volwasseneneducatie en inburgering, Kunst en cultuur, Natuur en landschap, Milieu, Recreatie en toerisme, Monumentenzorg, Financiën, Informatiebeleid en automatisering. Project: Cultureel Centrum Lopik.

Renovatie Dorpshuis Benschop

Wethouder Kooijman zal de actuele stand van zaken van het project renovatie Dorpshuis Benschop toelichten. Dit onderwerp is geagendeerd voor de collegevergadering van dinsdagochtend 2 februari 2010.

Lopik, 1 februari 2010