GEMEENTE
LOPIK Persgesprek 2 februari 2010
Nadat het presidium de agenda heeft bepaald van de commissie- en raadsvergadering van de
P gemeente Lopik worden de belangrijkste onderwerpen toegelicht via een persbericht en
persgesprek.
Agendapunten commissie 9 februari 2010 en
E raad 16 februari 2010
R Aanleg en uitbreiding sportvelden S.V. Lopik
Voor de aanleg en uitbreiding van de velden van voetbalvereniging S.V.
S Lopik zijn zes offertes ontvangen. De laagste offerte bedraagt 542.640,-.
Het college stelt de raad voor dit bedrag vast te stellen en te betrekken bij de
behandeling van de Kadernota 2011 in de raadsvergadering van 22 juni 2010.
B In die raadsvergadering vindt discussie plaats over de financiering van alle
grote projecten.
E In de raadsvergadering van 17 november 2009 heeft de raad het college gevraagd
een offertetraject te laten doorlopen voor de aanleg en uitbreiding van de velden
van voetbalvereniging S.V. Lopik. De investering voor het project is geraamd op
621.769,- inclusief BTW met aftrek van de eigen werkzaamheid van S.V. Lopik.
R
Er zijn zeven bedrijven uitgenodigd offerte uit te brengen voor 18 december 2009.
Er zijn zes offertes ontvangen, waarvan de voordeligste aanbieder het werk kan
uitvoeren voor 542.640,- inclusief BTW. Als het plan wordt uitgevoerd, kan S.V.
I Lopik beschikken over drie volwaardige velden, een volwaardig trainingsveld en
een pupillenveld. De veldencommissie heeft met dit plan ingestemd.
C Het college stelt de raad voor het bedrag voor de aanleg en uitbreiding van de
velden van S.V. Lopik vast te stellen op het bedrag van de laagste inschrijver, te
weten 542.640,-. Daarnaast wordt voorgesteld de financiën te betrekken bij de
Kadernota 2011. In de raadsvergadering van 22 juni 2010 wordt deze Kadernota
H behandeld en vindt de discussie plaats over de financiering van de grote
projecten.
Verzoek medewerking woningbouw en natuuraanleg
T locatie veevoederbedrijf Brokking te Jaarsveld
Het college stelt de raad voor in principe medewerking te verlenen aan de
bouw van woningen en de aanleg van een natuurgebied op het terrein van
het voormalige veevoederbedrijf Brokking te Jaarsveld.
Namens de familie Brokking verzoekt Mourik Groot-Ammers B.V. om mede-
werking voor de bouw van 25 woningen en de aanleg van een natuurgebied van
1
circa twee hectare ter compensatie van de beëindiging en sanering van het
veevoederbedrijf en voor het aantal te bouwen woningen aan de S.L. van
Alterenlaan te Jaarsveld. Dit plan vormt een alternatief voor het oorspronkelijke
plan uit 2007 voor de bouw van negen vrijstaande woningen, dat vanwege
tegenvallende verkoop is geannuleerd.
De VROM-inspectie en de provincie Utrecht hebben aangegeven in principe geen
bezwaar te hebben tegen het voornemen, mits rekening wordt gehouden met het
migratiesaldo nul. Dit houdt in dat het aantal te realiseren woningen op deze
locatie in mindering wordt gebracht op de uitbreidingsmogelijkheden elders in de
gemeente.
Het college stelt de raad voor in principe medewerking te verlenen aan de bouw
van 25 woningen en natuurcompenserende maatregelen op de percelen kadas-
traal bekend gemeente Lopik sectie G, nummers 507, 1675 en 1776. Voorwaar-
den hierbij zijn dat de kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan voor
rekening komen van de aanvrager, evenals de ambtelijke kosten en de eventueel
te vergoeden planschade. Daarnaast komen de kosten voor aanleg van de weg,
kabels, leidingen en riolering voor rekening van de aanvrager. Tot slot moet de
aanvrager twee hectare natuurontwikkeling realiseren.
Bestemmingsplan `Cabauw Uitbreiding'
Het college stelt de raad voor het bestemmingsplan `Cabauw Uitbreiding'
vast te stellen en in verband met de samenwerkingsovereenkomst geen
exploitatieplan vast te stellen.
Het ontwerp-bestemmingsplan `Cabauw Uitbreiding' heeft van 3 december 2009
tot en met 13 januari 2010 voor een ieder ter inzage gelegen. In deze periode zijn
geen zienswijzen ontvangen. Indien de raad het bestemmingsplan vaststelt, wordt
het vastgestelde bestemmingsplan binnen twee weken gepubliceerd en geduren-
de zes weken ter inzage gelegd.
Met de Woningbouwvereniging Lopik, de particuliere eigenaren in het gebied en
het schoolbestuur Lek en IJssel is een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Op
basis hiervan treedt de gemeente op als opdrachtgever voor de aanleg van
voorzieningen van openbaar nut, zoals wegen, groen en water in het plangebied.
De gronden onder het openbaar gebied zullen in eigendom worden overgedragen
aan de gemeente. Partijen zullen naar rato van oppervlakte in het plangebied
bijdragen in de kosten van het plan. De gronden die vrijkomen omdat de school
wordt verplaatst, zullen door de gemeente worden verkocht aan de Woningbouw-
vereniging Lopik, die daar een project voor seniorenwoningen zal realiseren. Alle
kosten die daarmee samenhangen, komen voor rekening van de woningbouw-
vereniging. Dankzij deze samenwerkingsovereenkomst is het opstellen en
voorleggen van een exploitatieplan niet nodig.
Het college stelt de raad voor het bestemmingsplan `Cabauw Uitbreiding' vast te
stellen en in verband met de samenwerkingsovereenkomst geen exploitatieplan
vast te stellen.
2
Herontwikkeling centrum Lopik-dorp
Onder het voorbehoud dat er overeenstemming wordt bereikt over de
verkoop van het MOB-complex Jaarsveld stelt het college de raad voor in te
stemmen met het stedenbouwkundig plan van mRO en het plan van Kolpa
architecten. Ook wordt voorgesteld de gebiedsexploitatie vast te stellen en
een krediet van 2.425.000,- beschikbaar te stellen. Dit bedrag kan worden
gedekt door een provinciale subsidie van 900.000,- en door de
opbrengsten van de toekomstige verkoop van het MOB-complex Jaarsveld.
In maart 2008 is tussen de gemeente Lopik, Bogor Projectontwikkeling B.V. en
Green Real Estate B.V. een intentieovereenkomst gesloten voor de herontwik-
keling van het winkelcentrum in Lopik-dorp. De klankbordgroep heeft op
15 december 2008 voorstellen gedaan, die hebben geleid tot aanpassingen in het
plan. De afgelopen tijd is gewerkt aan het verbeteren en verfijnen van het
stedenbouwkundig plan en het opstellen van een sluitende exploitatie. Doel is het
centrum van Lopik een impuls te geven, zowel economisch als esthetisch.
In het huidige plan worden niet alleen het parkeren en de verkeerscirculatie goed
opgelost, maar krijgt ook de openbare ruimte meer kwaliteit en kan voor
verschillende functies worden gebruikt. De gebiedsexploitatie is marktconform en
het daarin opgenomen woningbouwprogramma is bereikbaar voor alle
doelgroepen, met name voor senioren en starters.
Na besluitvorming door de raad zullen de volgende stappen worden genomen:
· Opstellen samenwerkingsovereenkomst : februari april 2010;
· Presentatie plannen aan omwonenden : maart 2010;
· Opstellen bestemmingsplan : maart mei 2010;
· Starten bestemmingsplanprocedure : mei 2010;
· Milieuonderzoeken : 1ste kwartaal 2010;
· Uitwerking inrichting openbare ruimte : 1ste en 2de kwartaal 2010;
· Ontwerpen woningen en commerciële ruimten : 2010
· Uitvoering plan : 2011
Onder het voorbehoud dat er overeenstemming wordt bereikt over de verkoop van
het MOB-complex Jaarsveld stelt het college de raad voor in te stemmen met het
stedenbouwkundig plan van mRO van 15 juli 2009 en het plan van Kolpa
architecten van 1 december 2009. Ook wordt voorgesteld de gebiedsexploitatie
vast te stellen, zoals opgenomen in het beslisdocument van 26 januari 2010, en
een krediet van 2.425.000,- beschikbaar te stellen. Dit bedrag kan worden
gedekt door een provinciale subsidie van 900.000,- en door de opbrengsten van
de toekomstige verkoop van het MOB-complex Jaarsveld.
Nota LopikMEerwaard, beleid gebiedsonwikkeling
Doel van gebiedsontwikkeling is de kwaliteit van de bebouwingslinten en/of
het landschap te verhogen, door op een bepaald perceel ontwikkelingen
3
mogelijk te maken. Het college stelt de raad voor de nota LopikeMEerwaard,
beleid inzake gebiedsontwikkeling vast te stellen.
In de raadsvergadering van 27 maart 2007 is de notitie LopikMEerwaard vast-
gesteld en is besloten dat de uitgangspunten moeten worden uitgewerkt. Deze zijn
uitgewerkt in de nota LopikeMEerwaard, beleid inzake gebiedsontwikkeling. In
deze nota is vastgelegd dat het instrument ontwikkelings-planologie moet worden
ingezet om de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente Lopik te versterken.
De speciaal hiervoor ingestelde Adviescommissie Gebiedsontwikkeling Lopik heeft
als klankbord gefungeerd bij het opstellen van de nota. Doel van gebieds-
ontwikkeling is de kwaliteit van de bebouwingslinten en/of het landschap te
verhogen, door op een bepaald perceel ontwikkelingen mogelijk te maken.
Inwoners die initiatieven willen indienen en uitvoeren voor gebiedsontwikkeling
kunnen door een medewerker van de gemeente worden begeleid.
Het college stelt de raad voor de nota LopikeMEerwaard, beleid inzake
gebiedsontwikkeling vast te stellen.
Regionalisering brandweer
Per 1 maart 2010 is de geregionaliseerde brandweerorganisatie een feit. Het
college stelt de raad voor de deelname van de gemeente Lopik aan de
geregionaliseerde brandweer, zoals verankerd in de gewijzigde gemeen-
schappelijke regeling VRU, te bekrachtigen onder de voorwaarde van
instemming van de bonden met de rechtspositieregeling en het sociaal plan.
Ook wordt voorgesteld in te stemmen met de gewijzigde begroting 2010 VRU
en met de afspraken die het college met de VRU heeft gemaakt.
Op 6 juli 2009 heeft het Algemeen Bestuur (AB) van de Veiligheidsregio Utrecht
(VRU) een voorgenomen besluit genomen tot de oprichting van een geregionali-
seerde brandweerorganisatie binnen de VRU per 1 januari 2010. In de vergade-
ring van het AB van de VRU van 18 december 2009 hebben 23 van de 29
gemeenten ingestemd met de gewijzigde gemeenschappelijke regeling VRU.
Daarmee is de nieuwe VRU een feit geworden ondanks dat de gemeenten Lopik,
Woerden, Montfoort, Oudewater, IJsselstein en Vianen de formele besluitvorming
nog niet hadden afgerond.
Daarop is door het AB besloten de geregionaliseerde brandweerorganisatie per
1 maart 2010 in te laten gaan. Daardoor wordt ruimte geboden aan een formeel
juiste en zorgvuldige afwikkeling van de plaatsing van het brandweerpersoneel.
Ook krijgen de zes gemeenten de gelegenheid de wijziging formeel te
bekrachtigen.
De gemeenteraad is bevoegd een verklaring van geen bezwaar af te geven voor
de gewijzigde gemeenschappelijke regeling en het goedkeuren van de gewijzigde
begroting VRU 2010. Het college is bevoegd het overdrachtsdossier en de
dienstverleningsovereenkomst (DVO) goed te keuren.
4
Het college stelt de raad voor de deelname van de gemeente Lopik aan de
geregionaliseerde brandweer, zoals verankerd in de gewijzigde gemeenschappe-
lijke regeling VRU, te bekrachtigen onder de voorwaarde van instemming van de
bonden met de rechtspositieregeling en het sociaal plan. Ook wordt voorgesteld in
te stemmen met de gewijzigde begroting 2010 VRU en met de afspraken die het
college met de VRU heeft gemaakt, zoals vastgelegd in de DVO en het
overdrachtsdossier. Daarnaast het college op te dragen toe te zien op een juiste
uitvoering van deze afspraken. Het college stelt ook voor de gemeentelijke
verordening(en) en regelingen met betrekking tot de lokale brandweer/
brandveiligheid per 1 maart 2010 in te trekken en de samenwerking in de
gebundelde brandweer De Waarden per 1 maart 2010 te beëindigen. Tenslotte
wordt voorgesteld de financiële consequenties te verwerken in de begroting via de
Voorjaarsnota 2010.
Onderstaande agendapunten zijn door het presidium rechtstreeks op de agenda van de raad
geplaatst en worden niet behandeld in de commissievergadering.
Agendapunten raad 16 februari 2010
Niet uitvoeren fietspad door `de Lopikerhout'
Het college stelt de raad voor het geplande fietspad door natuurgebied `de
Lopikerhout' niet aan te leggen en het beschikbaar gestelde krediet in te
trekken.
In de raadsvergadering van 18 december 2007 is besloten het voetpad door het
natuurgebied `de Lopikerhout' op te waarderen als alternatief voor het fietsen over
de Zijdeweg. Hiervoor is een krediet van 22.048,17 beschikbaar gesteld.
Het college heeft dit besluit nog eens tegen het licht gehouden en is van mening
dat het fietspad geen oplossing is. De doseerinstallatie op de Lekdijk zal
binnenkort in gebruik worden genomen, waardoor het autoverkeer op de Zijdeweg
zal afnemen en de verkeersveiligheid van fietsers op deze weg zal toenemen. Het
beschikbare gestelde krediet is niet voldoende voor de aanleg van het fietspad,
dat circa 45.000,- zal bedragen. Verder heeft de gemeente signalen ontvangen
dat een deel van de bewoners van de Lekdijk een fietspad door `de Lopikerhout'
niet acceptabel vindt, vanwege het gevoel van onveiligheid. Tot slot is de
verwachting dat met name schoolgaande kinderen die per fiets naar de bushalte
langs de provinciale weg gaan, zich niet laten dwingen om circa twee kilometer
per dag om te rijden via `de Lopikerhout'.
Het college stelt de raad daarom voor geen fietspad aan te leggen door `de
Lopikerhout' en het beschikbare krediet in te trekken.
Tarieven zwembad Lobeke
Om tegemoet te komen aan bezuinigingsbesluiten stelt het college de raad
voor de tarieven voor toegang, lessen en activiteiten in zwembad Lobeke te
verhogen. Daarnaast wordt voorgesteld de tarieven voor vaste en inciden-
tele verhuur van het zwembad te verhogen.
5
Op 3 november 2009 heeft de raad een aantal bezuinigingsbesluiten genomen.
Eén daarvan is een taakstelling van 5.000,- voor de exploitatie van zwembad
Lobeke. Een tweede betreft verhoging van de tarieven van verhuur met 15%.
De tarieven voor toegang, lessen en activiteiten in zwembad Lobeke liggen
aanzienlijk lager dan in de omringende gemeenten. Het college is van mening dat
deze daarom kunnen worden verhoogd. In het voorstel gaat in 2010 bijvoorbeeld
een los badbezoek vanaf 18 jaar 3,- kosten en een 10-badenkaart 27,-. Een
abonnement vanaf 18 jaar zal in de voorverkoop 47,50 en in de seizoenverkoop
54,- kosten.
Daarnaast stelt het college voor het tarief voor vaste verhuur van het zwembad,
bovenop de inflatiecorrectie, met 5% extra te verhogen in 2010, met 4% in 2011
en met 3% in 2012 en 2013. Daarnaast wordt voorgesteld het tarief voor
incidentele verhuur van het zwembad vast te stellen op 50,- per uur in 2010 en
voor de volgende jaren de inflatiecorrectie toe te passen.
Uitgaande van de bezoekersaantallen in 2009 zullen de tariefsverhogingen naar
verwachting ruim 34.000,- opleveren.
Rapport `Kikkers en Knikkers'
De rekenkamercommissie Triangel heeft een rapport uitgebracht over de
niet-realisatie van een multicultureel centrum in Lopik. De griffier stelt de
raad voor de conclusies te onderschrijven en de waarschuwingen ter harte
te nemen.
Gedurende een periode van meer dan tien jaar hebben vele personen, instellingen
en organisaties forse inspanningen gepleegd om een (multi)cultureel centrum te
realiseren. Een van de belangrijkste conclusies uit het rapport is dat betrokkenen
zijn uitgegaan van een project (een activiteit om in een begrensde tijd iets te
creëren) terwijl in werkelijkheid sprake was van een proces (een aaneenschake-
ling van activiteiten, in een bepaalde volgorde en met een bepaald resultaat). Dit
verschil tussen de begrippen "project" en "proces" is van belang omdat het van
invloed is op het managen van het geheel.
Daarnaast waren de knikkers (het geld) een probleem vanwege het feit dat vanaf
het begin gestreefd werd naar een relatief duur gebouw, er meer ambities waren
in de gemeente die (mogelijk) in de knel kwamen, de raad duidelijke financiële
grenzen had gesteld aan de totale uitgaven en het gebouw gaandeweg duurder
werd.
Ook de kikkers (deelnemers) waren een probleem omdat er gaandeweg nieuwe
kikkers bijkwamen en anderen afhaakten, betrokken organisaties na verloop van
tijd minder enthousiast werden, de steun voor het gebouw bij de raad afnam en
daarmee de maatschappelijke steun afnam, de vraag steeds luider klonk of een
dergelijk ambitieus plan wel paste in Lopik-dorp en er nog geen overeenstemming
was over het proces maar het geld al veel aandacht kreeg.
De griffier stelt de raad voor de conclusies te onderschrijven en de
waarschuwingen ter harte te nemen.
6
Bomenverordening 2010
Vanwege de Kapverordening uit 1994 moet voor vrijwel alle bomen een
kapvergunning worden aangevraagd. Om onnodige regels en regelgeving te
verminderen, stelt het college de raad voor de Bomenverordening 2010
Lopik `Algemeen' vast te stellen en de oude verordening in te trekken.
In de huidige Kapverordening Lopik 1994 is een algemeen kapverbod opgeno-
men, waardoor vrijwel alle bomen en houtopstanden (bosjes, houtsingels,
bomenrijen en individuele bomen) niet zonder kapvergunning mogen worden
verwijderd. Dit algemeen kapverbod strookt niet met het gemeentelijke beleid om
onnodige regels en regelgeving te verminderen.
Het college vindt dat het behoud van de kwaliteit van de groene leefomgeving
voldoende kan worden gegarandeerd met een mix van een beperkt kapverbod en
een actief beleid op het gebied van natuur en landschap. Dit beperkte kapverbod
is uitgewerkt in de Bomenverordening 2010 Lopik `Algemeen'.
Het college stelt de raad voor de Bomenverordening Lopik 2010 `Algemeen' vast
te stellen onder gelijktijdige intrekking van de Kapverordening Lopik 1994.
Controleprotocol accountantscontrole jaarrekening
Het college stelt de raad voor het controleprotocol voor de
accountantscontrole op de jaarrekening 2009 vast te stellen en de
accountantsdiensten voor de jaren 2011-2014 aan te besteden. Hiervoor
dient voor 1 oktober 2010 het contract met Ernst & Young Accountants te
worden opgezegd per 1 januari 2011.
De raad moet jaarlijks een controleprotocol vaststellen met als doel nadere
aanwijzingen te geven aan de accountant. De levering van accountantsdiensten is
gebaseerd op een contract uit 2002. Uit het oogpunt van efficiency en de
komende, nieuwe raadsperiode is het gewenst de accountantsdiensten voor de
jaren 2011-2014 aan te besteden.
Het college stelt de raad voor het controleprotocol voor de accountantscontrole op
de jaarrekening 2009 vast te stellen en de accountantsdiensten voor de jaren
2011-2014 aan te besteden. Hiervoor dient voor 1 oktober 2010 het contract met
Ernst & Young Accountants te worden opgezegd per 1 januari 2011.
Lopende projecten in de gemeente Lopik, gerangschikt naar
portefeuillehouder.
Portefeuillehouder: Burgemeester R.G. Westerlaken-Loos: Algemene en
bestuurlijke zaken, Intergemeentelijke samenwerking, Coördinatie beleid,
Dualisme, Openbare orde en veiligheid, Buurtbemiddeling, Representatie en
communicatie, Personeelszaken en organisatie, Burgerzaken. Project:
Organisatieontwikkeling.
7
Aanpak woninginbraken
In 2009 werd in de gemeente Lopik achttien keer meer ingebroken in
woningen dan in 2008. De burgemeester heeft de politie gevraagd de aanpak
hiervan prioriteit te geven. Daarnaast worden inwoners gevraagd hun
woning goed af te sluiten om inbraak zoveel mogelijk te voorkomen.
Uit de analyse die de Politie Utrecht heeft gedaan, blijkt dat de inbrekers vooral 's
middags en 's avonds toeslaan. De politie roept inwoners op ervoor te zorgen dat
de woningen er niet verlaten uitzien en adviseert om bij vertrek de volgende acties
te nemen:
· lichten aandoen als het donker wordt (evt. met behulp van een tijdschakelaar);
· de lichten aan het begin van de nacht uitdoen (thuisblijvende buren kunnen
hier wellicht een rol in spelen);
· waardevolle spullen zoals tv, fototoestel, camera, telefoon, laptop uit het zicht
houden;
· ramen sluiten en deuren in het slot draaien met de sleutel eruit;
· auto voor de deur of oprit plaatsen;
· post weg (laten) halen;
· bij verdachte situaties (overmatige interesse van onbekenden voor een
woning, inbraakgeluiden) de politie bellen op het alarmnummer 112.
Portefeuillehouder; Wethouder G.J. Spelt:1e loco-burgemeester. Ruimtelijke
ordening: -bestemmingsplannen waterplan, Volkshuisvesting, Verkeersbeleid,
Infrastructuur en gemeentewerken, Gemeentereiniging, Grondexploitatie,
Economische zaken, Sport en sportaccommodaties. Projecten: Inrichting MOB-
complex, Ontwikkeling Centrumplan, Leefbaarheid Cabauw, Leefbaarheid
Benschop, Revitalisering bedrijventerrein, Uitbreidingslocatie Uitweg.
Gemeente Lopik continueert samenwerking
met Jeugdsportfonds
Het Jeugsportfonds stelt zich tot doel om snel, effectief en op een
laagdrempelige wijze kinderen van financieel minder draagkrachtige ouders
een kans te bieden te gaan sporten. De gemeente Lopik zal het in september
2007 afgesloten contract met het Jeugdsportfonds verlengen. In 2008
hebben elf Lopikse kinderen dankzij dit fonds kunnen sporten; in 2009
zestien.
Kinderen met een lage sociaal economische status bewegen minder in vergelijking
met hun leeftijdsgenoten. De relatie tussen te weinig bewegen en overgewicht,
cognitieve problemen en psychosociale problemen is aanwezig.
Het Jeugdsportfonds is een landelijke organisatie, opgericht in Amsterdam in
1998. Langzamerhand wordt de formule uitgerold over het gehele land. De
gemeente Lopik sluit graag aan bij dit initiatief en levert dan ook een gemeentelijke
bijdrage. Vanuit het bedrijfsleven zullen nog extra middelen worden geworven.
Er kan een beroep worden gedaan op geld zonder ingewikkelde procedures.
8
Jeugdsportfonds met maximale subsidie van 225,-
Een maximale subsidie van 225,-- is mogelijk voor een jaar lang sporten.
De leeftijd die in Lopik wordt gehanteerd, is jeugd van 6 tot 16 jaar. De contributie
gaat rechtstreeks naar de sportvereniging. Kleding en attributen worden met een
tussenpersoon gekocht. Er gaat dus geen geld naar de ouders of verzorgers.
Aanmelding kan door leerkrachten, huisartsen, schoolarts, maatschappelijk werk
en jongerenwerker.
Aanvragen en meer informatie
Het lokale aanspreekpunt is Stichting Sportraad Lopik, de heer W. van Barneveld,
telefoon 0348-551600. Inwoners kunnen hun aanvraag ook indienen via
www.jeugdsportfonds.nl onder `aanvragen'.
Oplevering nieuwe brandweerkazerne en
gemeentewerf in april
Vanwege de uitgebreide vorstperiode deze winter is de oplevering van de
nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerf met milieustraat op het
voormalige MOB-complex Jaarsveld later dan verwacht. Oorspronkelijk was
de oplevering voorzien in de tweede helft van maart 2010. Naar verwachting
wordt dit eind april 2010.
Het terrein voor de brandweerkazerne en gemeentewerf met milieustraat zal circa
17.500 m² beslaan. Middenvoor op het terrein komt een nieuw gezamenlijk
gebouw voor de brandweer en het personeel van gemeentewerken. Het nieuwe
gebouw bestaat uit een remise met vijf stallingplaatsen voor brandweervoertuigen,
een kleedruimte, een werkplaats en magazijn voor de brandweer. Voor
gemeentewerken zijn er een kantine, kleedruimte en receptie. Op de verdieping
zijn er onder andere kantoor- en instructieruimten. Rondom het nieuwe gebouw
komen parkeerplaatsen en een oefenterrein voor de brandweer.
Naast nieuwbouw wordt ook gebruik gemaakt van enkele bestaande loodsen.
Midden op het terrein komt een afvalbrengstation met een verhoogd perron,
waarvan bezoekers hun afval in de diverse containers kunnen deponeren.
De brandweer krijgt een eigen ontsluiting vanaf het terrein op de parallelweg en
voor uitrukken een rechtstreekse ontsluiting op de provinciale weg N210. Bij deze
ontsluiting worden verkeerslichten geplaatst die bij een uitruk in werking treden en
rood licht aangeven voor het verkeer op de provinciale weg
Naar verwachting zullen medio juni 2010 een officiële opening voor genodigden en
een open middag voor inwoners worden georganiseerd.
9
Portefeuillehouder: Wethouder J.W.M. Kooijman: 2e loco-burgemeester. Wet
Maatschappelijke Ondersteuning: - Indicatiestelling, Maatschappelijke
dienstverlening, Ouderenbeleid, Jeugdbeleid, Welzijn, Vrijwilligerswerk,
Kinderopvang, Wijk- en buurt-beheer, Sociale zaken, Vreemdelingenbeleid,
Gezondheidszorg, Onderwijs, Leerplicht, Volwasseneneducatie en inburgering,
Kunst en cultuur, Natuur en landschap, Milieu, Recreatie en toerisme,
Monumentenzorg, Financiën, Informatiebeleid en automatisering. Project:
Cultureel Centrum Lopik.
Renovatie Dorpshuis Benschop
Wethouder Kooijman zal de actuele stand van zaken van het project renovatie
Dorpshuis Benschop toelichten. Dit onderwerp is geagendeerd voor de
collegevergadering van dinsdagochtend 2 februari 2010.
Lopik, 1 februari 2010
Gemeente Lopik