Ingezonden persbericht
Na AH stopt ook C1000 met verkoop castratievlees
Een kleine maand nadat Albert Heijn heeft aangekondigd te stoppen met de verkoop van castratievlees, gaat ook C1000 overstag. De grootste slager van Nederland maakte maandagavond bekend dat zij per 1 maart castratie van varkens als inkoopeis laat vallen. Stichting Varkens in Nood is verheugd met dit nieuws en heeft besloten de rechtszaak tegen C1000 over de castratie te staken. Eerder kon de stichting al een rechtszaak staken tegen AH.
In de Verklaring van Noordwijk die diverse partijen eind 2007 ondertekenden, is overeengekomen dat in 2015 het castreren van biggen tot het verleden moet behoren. C1000 zal nu versneld stoppen met de verkoop van castratievlees. Directeur Hans Baaij is zeer tevreden met het nieuws: 'De druk van de rechtszaak die we hebben aangespannen heeft zeker geholpen, want met nog een paar weken voor de eerste zitting hebben beide supermarkten die we gedaagd hebben hun beleid veranderd.'
Varkens in Nood voert sinds mei 2008 met succes campagne tegen de onnodige en pijnlijke castratie van biggen. Nu Albert Heijn en C1000 allebei stoppen met de verkoop van castratievlees, is eind 2011 80 procent van het varkensvlees bestemd voor de Nederlandse supermarkten van ongecastreerde varkens. Dat komt neer op 1,8 miljoen varkens per jaar. De stichting heeft er alle vertrouwen in dat de overige partijen snel zullen volgen. Hans Baaij: 'Deze week zal de eerste horecagroothandel bekend maken dat er geen castratievlees meer verkocht zal worden. We blijven supermarkten en groothandels aanspreken op hun verantwoordelijkheid om deze zinloze praktijk af te schaffen. '