Amsterdam RAI

Persbericht Press Release

Resultaten Huishoudbeursonderzoek 2010 bekend
HOLLANDS EN TOCH WERELDS

De Nederlandse cultuur wordt volgens de Nederlandse vrouw minimaal beïnvloed door buitenlandse invloeden. Toch behoort cappuccino tot de meest populaire koffiesoorten onder de Nederlandse vrouwen en wordt ook wel eens een bezoek gebracht aan een sauna, Turks bad of hamam. De Italiaanse keuken scoort hoge ogen en wierook en Boeddhabeelden zijn niet ongewoon in de Nederlandse huiskamer. Dit blijkt uit een enquête onder een representatieve groep van 1399 Nederlandse vrouwen van 18 jaar en ouder. Het onderzoek naar de invloed van buitenlandse culturen op de Nederlandse cultuur werd uitgevoerd in opdracht van de Huishoudbeurs, die van 13 tot en met 21 februari 2010 wordt gehouden in Amsterdam RAI.

De gewoontes waar de Nederlandse vrouw zich in herkent, zijn met name Nederlandse gewoontes. Oliebollen eten met oud en nieuw (67%), drie keer zoenen bij een ontmoeting (61%) en bij elkaar op de koffie gaan (57%) voeren de lijst aan. Opvallend is de opkomst van buitenlandse gewoontes als Valentijnsdag (gemiddeld herkent 16% van de Nederlandse vrouwen zich hierin en van de vrouwen in de leeftijd van 18-35 jaar zelfs 30%), barbecue (door 47% van de vrouwen genoemd) en high tea (13%).

Cappuccino
Invloed van buitenaf blijkt ook uit de voorkeur voor koffie. Meer dan de helft (63%) van de koffiedrinkers heeft een voorkeur voor koffiesoorten als cappuccino (35%), espresso (9%) en latte macchiato (6%). 37% van de koffiedrinkers houdt het bij de gewone koffie. 18% van de Nederlandse vrouwen geeft aan geen koffie te drinken.

Drie keer per week
Ruim de helft (52%) van de Nederlandse vrouwen heeft een voorkeur voor een andere keuken dan de Nederlandse. Het meest favoriet blijft echter de Hollandse pot (26%), gevolgd door de Italiaanse keuken (21%). De Nederlandse keuken is onder D66-stemmers overigens minder populair dan vrouwen met een andere politieke voorkeur. Vrouwen in de leeftijd van 18-35 jaar zijn vaker dan vrouwen ouder dan 50 jaar van mening dat de Nederlander bijna geen authentieke Nederlandse gerechten meer kookt. Toch eet men gemiddeld ruim drie keer per week een echte Hollandse maaltijd. Vrouwen ouder dan 50 jaar eten vaker een Hollandse maaltijd dan vrouwen die jonger zijn. Vrouwen uit de Randstad eten minder vaak een Hollandse maaltijd dan vrouwen uit de rest van Nederland (met uitzondering van de westelijke provincies). Vrouwen uit de noordelijke provincies geven vaker aan het liefst stamppot te eten dan vrouwen uit de andere provincies. Meer dan de helft van de Nederlandse vrouwen (65%) eet het liefst iets anders dan de traditionele witte of bruine boterham bij het ontbijt. Bij de jongere generatie verkiest zelfs 76% een croissant, kaiserbroodje, pistolet, Italiaanse bol of meergranenbol boven de traditionele boterham.

Lichaamsversieringen
Vrouwen in de leeftijd van 18-35 jaar geven vaker aan dan vrouwen die ouder zijn dat de Nederlandse vrouw sterk beïnvloed wordt door andere culturen wat betreft kledingkeuze. De Nederlandse vrouw draagt regelmatig een spijkerbroek (82%), slippers (46%), sneakers (26%), leggings (26%) en een bodywarmer (21%). De harembroek wordt het meest gedragen in de Randstad. De helft van de Nederlandse vrouwen (45%) heeft geen lichaamsversieringen. Het kleuren van het haar is de meest populaire lichaamsversiering (38%). PVV- en SP-aanhangers hebben vaker een tatoeage dan vrouwen die op een van de andere partijen stemmen.

Wierook en Boeddhabeelden
De Nederlandse vrouw heeft met name geurkaarsen (46%), wierook (31%) en Boeddhabeelden (28%) in huis staan. Logischerwijs hebben CDA-aanhangers minder Boeddhabeelden in huis dan andere politiekgestemden. Populaire stijlen voor de inrichting van het huis onder de Nederlandse vrouw zijn modern (35%), klassiek (21%), romantisch (21%), landelijk (20%), traditioneel (19%) en kleurrijk (17%).

Hamam
Nederlandse vrouwen maken met enige regelmaat gebruik van de sauna (31%), maar zijn ook af en toe te vinden in een Turks bad (15%) of hamam (9%). Sportschool sporten zijn niet populair onder de Nederlandse vrouwen. Driekwart van hen geeft aan niet aan een sportschool sport te doen.

Blij met onze mannen
De Nederlandse vrouwen zijn blij met onze mannen. Twee derde geeft aan dat de Nederlandse man niets kan leren van mannen uit andere landen. En als ze dan tóch iets kunnen leren van andere mannen, dan zou dat van de Italiaanse man (12%) moeten zijn. Het betreft hier met name de gebieden hoffelijkheid (70%), romantiek (62%) en passie (54%).

Huishoudbeurs 2010
Van 13 tot en met 21 februari 2010 wordt de Huishoudbeurs gehouden in Amsterdam RAI. Het centrale themaplein van het grootste consumentenevenement voor vrouwen staat in het teken van 'BONT'. Hiermee wil de Huishoudbeurs een positief signaal afgeven over het Nederland van nu: veelzijdig, afwisselend, levendig en kleurrijk. Of anders gezegd: BONT.

Meer informatie is te vinden op www.huishoudbeurs.nl.


---
Noot voor de redactie,