Fun Valentijnenquête: Belg geeft tot 100¤ uit voor Valentijncadeau

08/02/2010 08:00

FUN BELGIUM NV

* Een kwart van de Belgen geeft tot 100 euro uit voor een Valentijngeschenk

* 41 % blijft thuis met Valentijn

* Ook kinderen zijn dol op het feest der verliefden

Brugge - Met het feest van de verliefden voor de deur, polste vrijetijdsketen Fun naar de beleving van Valentijn bij de Belgen. Daaruit blijkt al snel dat de Belgen romantische zielen zijn. Bijna 60 % zal een Valentijnskaartje sturen naar zijn geliefde en 90 % geeft ook een geschenkje met Valentijn.

Een geschenkje hoort erbij

De Belg is van plan om Valentijn te vieren. En je mag hem daarbij zeker geen krenterigheid verwijten. Een cadeautje hoort er absoluut bij en daarvoor wordt niet op de laatste euro gekeken. Een derde blijft netjes onder de 20 euro, maar 36 % legt de lat op 50 euro en een kwart van de Belgen geeft gemakkelijk tot 100 euro uit voor een Valentijngeschenk.

En wat geeft de Belg dan met Valentijn?

We zijn best wel creatief als het op Valentijngeschenkjes aankomt. 34 % geeft het liefste iets persoonlijks. Dat kan natuurlijk van alles zijn. 17 % geeft een etentje cadeau, 11 % houdt het op een knuffel en 8 % kiest voor een geschenkbon. Andere veel genoemde attenties zijn een ontbijt op bed, een weekendje of citytrip, een wellnessbon en parfum. Belgen houden ervan hun partner te verwennen, zoveel is duidelijk.

Restaurant populair, maar meerderheid blijft thuis

Belgische koppels geven niet alleen een geschenkje, ze maken er ook graag een bijzondere dag van. Voor wie buitenshuis gaat, staat een restaurantbezoek met 61 % nog steeds op de eerste plaats. 17 % maakt er meteen een weekendje van, 14 februari valt immers op een zondag dit jaar. De top 3 wordt aangevuld met een bezoek aan de sauna (14 %). De film (4,5 %), stappen in de stad (2,6 %) en het theater (0,9 %) zijn niet (meer) zo populair.

41 % van de respondenten blijft gewoon thuis en maakt het extra gezellig voor Valentijn door zelf te koken, een beroep te doen op een traiteur of gewoon mekaar eens extra te knuffelen en te verwennen. Slechts 11 % beweert helemaal niets te doen met Valentijn.

En de bakvissen?

Fun polste in een tweede vragenlijst ook naar de beleving van Valentijn bij kinderen. Ongeveer de helft van de kinderen zegt een lief te hebben en ze zijn duidelijk dol op Valentijn. Ruim 57 % is van plan een kaartje te schrijven en 55 % verwacht ook een geschenkje te krijgen.

Het favoriete geschenk bij de kinderen is een knuffel (30 %). Ook een zelfgemaakte tekening of knutselwerkje is zeer in trek (15 %). Daarnaast doen gadgets (10 %) en snoep (9 %) het heel goed. Een dik kwart van de deelnemers geeft geen cadeautje.

Kinderen gaan uiteraard veel minder uit dan volwassenen. De leeftijdsgrens ligt hier rond 15 jaar. Bij de jongere kinderen beweert slechts 10 % dat ze iets speciaal doen met hun liefje en dat is dan meestal naar de bioscoop en heel vaak gaan ze mee met mama en papa op Valentijn.

Van de jongeren tussen 15 en 18 gaat 44 % uit met Valentijn. 60 % van hen gaat naar de bioscoop, de rest trekt de stad in of gaat mee met zijn ouders.

De enquête

De Fun Valentijnenquête stond tien dagen online op de website van Fun. 2.497 volwassenen (18 % mannen, 82 % vrouwen) en 743 kinderen (42 % jongens en 58 % meisjes) hebben de vragenlijst ingevuld.

*****

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.

In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop.

Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.

Fun telt momenteel 30 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 80 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.