Dura Vermeer
Delft - 08 februari 2010
CrommeLijn heeft de vaart erin
Het project CrommeLijn heeft haar eerste mijlpaal bereikt.
Projectdirecteur Peter Gossink (Aannemerscombinatie Crommelijn), Anne
Koning (Wethouder Spoorzone) en Projectmanager Remco Hoeboer (Prorail)
hebben het nieuwe busstation in Spoorzone Delft officieel geopend,
waarbij de locatie van het busstation omgedoopt is tot het
''Spoorzoneplein''.
Deze week opent de nieuwe tijdelijke fietsenstalling haar deuren. Het
busstation en deze bewaakte fietsenstalling van de NS lagen eerst aan
de voorzijde van het stationsgebouw in Delft. Vanwege de bouw van de
spoortunnel moesten deze twee verplaatst worden naar de achterzijde
van het gebouw.
Kunststad 2010
De buitenzijde van het bestaande pand waar de fietsenstalling in
gerealiseerd is, is door graffiti-artiesten uit Delft in samenwerking
met leerlingen van het nabijgelegen Hugo Grotius College opgeknapt en
een echt kunstwerk geworden. Zij schilderden het pand blauw en
voorzagen het van schilderijen van highlights in Delft. Ook het
`meisje van Vermeer' ontbreekt niet. Het pand zal ongetwijfeld veel
aandacht trekken, niet in de laatste plaats omdat Delft Kunststad 2010
is.
Samenwerking
De voorbereidingen van deze verplaatsingen zijn logistiek en
vergunningstechnisch niet altijd even eenvoudig geweest. Door een
goede samenwerking tussen Combinatie CrommeLijn, Prorail,
hulpdiensten, Gemeente Delft en Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone is de
aanleg van het tijdelijk busstation onder leiding van Ruud de Vos
(kostendeskundige Dura Vermeer Infrastructuur Zuidwest) en zijn team
voorspoedig verlopen.
Nu de weg vrij is voor de bouw van het ondergronds station,
fietsenstalling en spoortunnel verwachten we binnenkort meer
informatie te kunnen geven over de bouw zelf.
Spoorproject CrommeLijn wordt gerealiseerd door Combinatie CrommeLijn,
bestaande uit Dura Vermeer Groep, TBI Infra/Mobilis en CFE.