Procedures vormen bottleneck voor bouw
Snelle invoering Crisis- en herstelwet essentieel
Een gezamenlijk persbericht van:
Aedes, Bouwend Nederland, NVB en NEPROM
Voorburg, 8 februari 2010 - Stroperige procedures zijn zelfs in
crisistijd het grootste knelpunt voor de woningbouwproductie. Het is
daarom uiterst teleurstellend dat invoering van de Crisis- en
herstelwet in de Eerste Kamer ernstige vertraging heeft opgelopen.
Verder moeten gemeenten hun procedures verkorten en beter op elkaar
afstemmen. Kleine gemeenten moeten op dit vlak hun kennis bundelen.
Logo Aedes Logo Bouwend Nederland Logo NVB Vereniging voor
ontwikkelaars en bouwondernemers Logo NEPROM
Dit stellen Aedes Vereniging van woningcorporaties, Bouwend Nederland,
NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers en NEPROM naar
aanleiding van de Knelpuntenmonitor Woningproductie 2009. Het
Onderzoeksinstituut OTB van de TU Delft stelt in opdracht van deze
partijen en het ministerie van VROM, elke twee jaar een top 10 samen
van de grootste knelpunten voor de bouwproductie. De complexiteit en
nodeloos lange tijdsduur van besluitvormingstrajecten staan al vanaf
de eerste meting in 2003 op de eerste plaats in deze top 10. Op de
voet gevolgd door langdurige bezwaarprocedures van burgers en
belangengroepen. De brancheorganisaties vinden het opvallend en
onwenselijk, dat zelfs in tijden van crisis en dus minder druk bij
gemeentelijke ambtenaren, stroperige (bezwaar)procedures nog steeds de
belangrijkste struikelblokken zijn voor de planvorming en
uitvoeringsfase.
In die zin is ook de vertraging van de Crisis- en herstelwet door de
Eerste Kamer uiterst teleurstellend. Deze wet zorgt juist voor een
versnelling van de procedures en een efficiënter omgaan met bezwaren
rond bouwprojecten. Langer uitstel van invoering van de wet is daarom
zeker in deze moeilijke tijd voor de bouw onwenselijk.
Daarnaast moeten gemeenten volgens de vier brancheorganisaties, hun
eigen procedures versimpelen en verkorten. Vooral bij het op elkaar
afstemmen van procedures en vergunningentrajecten kunnen gemeenten nog
een verbeteringsslag maken. Overigens zijn er gemeenten die hier al
serieus werk van maken. Voorbeelden hiervan zijn Heerenveen en het
Brabantse Gemert-Bakel. Zo baseert Heerenveen zich meer op eigen
verantwoordelijkheid en vertrouwen van de aanvrager en minder op
regels en handhaving. Gemert-Bakel actualiseert op haar beurt ieder
half jaar de bestemmingsplannen. Wie een wijziging van een
bestemmingsplan wenst, weet hierdoor exact aan welke termijnen hij
zich moet houden om op tijd mee te draaien in de cyclus. Ook de VNG
wijst met het voorstel `Tempo maken' op het belang van snellere
procedures en betere samenwerking tussen partijen.
Verder is het van belang dat vooral kleinere gemeenten zoveel mogelijk
hun kennis bundelen. Juist omdat zij minder vaak met grote
bouwprojecten te maken hebben en daardoor minder ervaring hebben. Het
opstellen van bijvoorbeeld grondexploitatieplannen kunnen kleine
gemeenten het beste gezamenlijk oppakken. Het ministerie van VROM moet
deze bundeling van kennis zoveel mogelijk stimuleren.
Niet geheel onverwacht is de teruglopende belangstelling voor
nieuwbouwwoningen door de crisis de grootste nieuwe binnenkomer in de
top 10 van de Knelpuntenmonitor.
De Knelpuntenmonitor Woningproductie 2009 is samengesteld door middel
van periodieke enquêtes onder gemeenten, projectontwikkelaars,
bouwbedrijven en woningcorporaties.
---
NVB Bouwondernemers & Ontwikkelaars