NVB Bouwondernemers & Ontwikkelaars

Procedures vormen bottleneck voor bouw

Snelle invoering Crisis- en herstelwet essentieel

Een gezamenlijk persbericht van:
Aedes, Bouwend Nederland, NVB en NEPROM

Voorburg, 8 februari 2010 - Stroperige procedures zijn zelfs in crisistijd het grootste knelpunt voor de woningbouwproductie. Het is daarom uiterst teleurstellend dat invoering van de Crisis- en herstelwet in de Eerste Kamer ernstige vertraging heeft opgelopen. Verder moeten gemeenten hun procedures verkorten en beter op elkaar afstemmen. Kleine gemeenten moeten op dit vlak hun kennis bundelen.

Logo Aedes Logo Bouwend Nederland Logo NVB Vereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers Logo NEPROM

Dit stellen Aedes Vereniging van woningcorporaties, Bouwend Nederland, NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers en NEPROM naar aanleiding van de Knelpuntenmonitor Woningproductie 2009. Het Onderzoeksinstituut OTB van de TU Delft stelt in opdracht van deze partijen en het ministerie van VROM, elke twee jaar een top 10 samen van de grootste knelpunten voor de bouwproductie. De complexiteit en nodeloos lange tijdsduur van besluitvormingstrajecten staan al vanaf de eerste meting in 2003 op de eerste plaats in deze top 10. Op de voet gevolgd door langdurige bezwaarprocedures van burgers en belangengroepen. De brancheorganisaties vinden het opvallend en onwenselijk, dat zelfs in tijden van crisis en dus minder druk bij gemeentelijke ambtenaren, stroperige (bezwaar)procedures nog steeds de belangrijkste struikelblokken zijn voor de planvorming en uitvoeringsfase.

In die zin is ook de vertraging van de Crisis- en herstelwet door de Eerste Kamer uiterst teleurstellend. Deze wet zorgt juist voor een versnelling van de procedures en een efficiënter omgaan met bezwaren rond bouwprojecten. Langer uitstel van invoering van de wet is daarom zeker in deze moeilijke tijd voor de bouw onwenselijk.

Daarnaast moeten gemeenten volgens de vier brancheorganisaties, hun eigen procedures versimpelen en verkorten. Vooral bij het op elkaar afstemmen van procedures en vergunningentrajecten kunnen gemeenten nog een verbeteringsslag maken. Overigens zijn er gemeenten die hier al serieus werk van maken. Voorbeelden hiervan zijn Heerenveen en het Brabantse Gemert-Bakel. Zo baseert Heerenveen zich meer op eigen verantwoordelijkheid en vertrouwen van de aanvrager en minder op regels en handhaving. Gemert-Bakel actualiseert op haar beurt ieder half jaar de bestemmingsplannen. Wie een wijziging van een bestemmingsplan wenst, weet hierdoor exact aan welke termijnen hij zich moet houden om op tijd mee te draaien in de cyclus. Ook de VNG wijst met het voorstel `Tempo maken' op het belang van snellere procedures en betere samenwerking tussen partijen.

Verder is het van belang dat vooral kleinere gemeenten zoveel mogelijk hun kennis bundelen. Juist omdat zij minder vaak met grote bouwprojecten te maken hebben en daardoor minder ervaring hebben. Het opstellen van bijvoorbeeld grondexploitatieplannen kunnen kleine gemeenten het beste gezamenlijk oppakken. Het ministerie van VROM moet deze bundeling van kennis zoveel mogelijk stimuleren.

Niet geheel onverwacht is de teruglopende belangstelling voor nieuwbouwwoningen door de crisis de grootste nieuwe binnenkomer in de top 10 van de Knelpuntenmonitor.

De Knelpuntenmonitor Woningproductie 2009 is samengesteld door middel van periodieke enquêtes onder gemeenten, projectontwikkelaars, bouwbedrijven en woningcorporaties.

---