Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Sneeuwaanpassingen NS-dienstregeling maandag voorbij
Begin januari heeft NS de dienstregeling op diverse trajecten moeten
aanpassen vanwege de vele defecte treinen. De meeste beperkingen zijn
langzamerhand opgeheven. Maandag 8 februari zou alles weer normaal
moeten zijn, al rijdt hier en daar nog wel een ander type trein dan
gebruikelijk. De aangepaste dienstregeling heeft meer dan een maand
geduurd. ROVER krijgt daar vragen over. Hoe zit dat nu?
Met ingang van 8 februari worden de laatste beperkingen opgeheven. Dan
gaan (op de drukke uren) weer vier in plaats van twee Intercity's per
uur rijden op de trajecten Utrecht Zwolle en Amersfoort Deventer. Ook
hoeven reizigers van en naar Leeuwarden dan niet meer over te stappen
in Zwolle. Raadpleeg voor de laatste stand van zaken www.ns.nl
(`aangepaste dienstregeling') of de reisplanner.
Pas anderhalve maand na de eerste sneeuwval van deze winter is de
treindienst dus weer helemaal de oude. ROVER vindt deze gevolgen
buiten proportie, net als de uitval van belangrijke wissels na de
eerste sneeuw van half december. Wel zien wij dat NS zich inspant: de
werkplaatsen draaien overuren om de overmaat aan defecte treinen te
repareren en er worden tijdelijk treinen ingezet die eigenlijk al aan
de kant stonden. Ook heeft NS geld uitgetrokken om kwetsbare
treintypen sneeuwbestendiger te maken, maar dat heeft pas vanaf de
volgende winter effect.
Binnenkort worden de resultaten en aanbevelingen bekend van het
onderzoek dat minister Eurlings heeft laten doen naar de
sneeuwproblemen van december/januari. Dan wordt hopelijk ook duidelijk
vastgesteld, wat ProRail en NS (hadden) moeten doen om problemen van
deze omvang te voorkomen.