* Collegebesluiten vergadering 2 februari 2010
08-02-2010
Collegebesluiten vergadering 2 februari 2010
Publicatiedatum: 08-02-2010
Collegebesluiten vergadering 2 februari 2010
Visie Koninginnedag 2010: een breed en kleurrijk volksfeest (MM)
De gemeente Eindhoven gaat sturing geven aan Koninginnedag. Afgelopen
jaren is de feestdag in de binnenstad gericht geweest op Dance. In de
visie op Koninginnedag staat dat het een feest is voor alle
Eindhovenaren, een breed en kleurrijk volksfeest, waarbij meerdere
doelgroepen het aantrekkelijk vinden om de binnenstad te bezoeken en
niet alleen dance-liefhebbers. Er komt sturing op het aanbod op drie
thema's: Familie (in De Bergen e.o.), Dance (op afgesloten terreinen
als vb. Beursgebouw) en Pop (Markt, Stratumseind).
Ook wordt een Stuurgroep Koninginnedag 2010 ingesteld die toeziet op
vraagstukken rondom openbare orde en veiligheid in de stad op deze
dag.
Eindhoven krijgt cliëntenraad voor dak- en thuislozen (HMD)
In Eindhoven bekommeren veel mensen en organisaties zich om een grote
groep mensen die dak- en of thuisloos zijn. Dit gebeurt steeds meer
gezamenlijk, onder de (gemeentelijke) regie van het Stedelijk Kompas.
Om ook de mensen waar het om gaat zelf betrokken en verantwoordelijk
te laten zijn voor de zorg en aanpak in de stad, wordt een
cliëntenraad in het leven geroepen. Dit was één van de aanbevelingen
uit de hoorzitting Maatschappelijke Opvang, die de gemeenteraad najaar
2009 organiseerde. Voor het realiseren van de cliëntenraad stelt de
gemeente in 2010 78.000 euro subsidie beschikbaar.
Evaluatie Programma Milieu 2006 - 2009; verkenning Milieu ambities 2010 -
2013.? (EvM)
De raad heeft in 2005 de Milieuvisie vastgesteld: hoe willen we dat de
stad er in 2030 qua leefbaarheid uitziet en hoe kunnen we daar aan
bijdragen? De visie gaat uit van vierjaarlijkse milieuprogramma's. Het
programma voor de 1e periode 2006-2009 is afgelopen en geëvalueerd:
veel is gerealiseerd, maar ook is een aantal doelstellingen niet
bereikt. Aandachtspunten zijn:
De inzet van milieu-instrumenten per milieuthema is verschillend.
Milieudoelstellingen die wettelijk verplicht zijn, worden anders
gerealiseerd (handhaving) dan milieuthema's die op eigen initiatief
worden uitgevoerd (communicatie en informatie). Met name de grafische
weergave kan beter.
Borging van milieu besluiten in de gemeentelijke processen verloopt
moeizaam. Het leggen van verbindingen met programma's van buiten de
sector vergt verbetering.
Het is van belang duidelijk te maken hoe Milieu en andere programma's
bijdragen aan duurzame ontwikkeling van de stad. Het is nodig het
containerbegrip duurzaamheid hanteerbaar uit te werken.
Voor de periode 2010 - 2013 is geen nieuw programma gemaakt; dit is
zaak van het nieuwe college. Wel is een verkenning uitgevoerd naar de
Milieu ambities voor deze periode, rekening houdend met (een
inschatting van) de huidige wensen van de raad. De thema's zijn
geplaatst in de context van duurzame ontwikkeling. De verkenning toont
waar en welke nieuwe accenten het huidige college kan leggen. Hierbij
gaat de aandacht uit naar:
* hoe duurzame ontwikkeling van de stad concreet uitwerking kan
krijgen.
* waar nieuwe accenten gelegd kunnen worden,
* waar noodzakelijke verbindingen (integratie) gelegd kunnen worden.
Evaluatie subsidieregeling stadsdeelgericht werken en waardebonnensysteem
bewonersinitiatieven
De gemeente Eindhoven heeft twee regelingen om burgerparticipatie te
bevorderen op het terrein van de eigen woon- en leefomgeving
geëvalueerd: de subsidiëring stadsdeelgericht werken (vastgesteld in
januari 2008) en het waardebonnensysteem bewonersinitiatieven. Het
waardebonnensysteem legt de beslissingsbevoegdheid over
bewonersinitiatieven in handen van de bewoners zelf, terwijl de
subsidieregeling stadsdeelgericht werken uitgaat van de traditionele
subsidieverlening.
Met het evalueren van beide subsidieregelingen is inzicht verkregen
in:
verbeteringen ten behoeve van de versterking en ontwikkeling van beide
regelingen;
het beter toegankelijk maken van de subsidieverstrekking aan, voor en
door (bewoners)organisaties;
het als gemeente voldoende waarborgen hebben in het kader van
rechtmatigheid.
De belangrijkste conclusies zijn:
* mn regeling subsidiering stadsdeelgericht werken (qua regeling en
formulieren) moet simpeler;
* aanscherping van criteria (beide);
* verbetering van informatieverstrekking en -deling (beide);
* financiële afwikkeling en verbetering proces tav voorzieningen in
openbare ruimte (waardebonnen);
* ervaringen met toegankelijkheid (laagdrempelig, slagvaardig
handelen) en democratisch gehalte (betreft waardebonnen) ook
toepassen bij subsidieregeling stadsdeelgericht werken.
De conclusies en aanbevelingen worden uitgewerkt in een plan van
aanpak voor de herziening van de subsidieregeling stadsdeelgericht
werken en voor de verbetering van het waardebonnensysteem
bewonersinitiatieven.
Subsidieverlening Kenniscluster Energie-Nul Wijken in Brainport (EvM)
Efficiënt gebruik van (duurzame) energie speelt een grote rol in de
economische ontwikkeling van regio's. Dit biedt tevens veel kansen op
het gebied van innovatieve technologie en design. Op 2 februari stemde
het college in met het verlenen van subsidie aan de TU/e voor een
Kenniscluster ENWIB (Energie Neutraal Wonen In Brainport). Hierin
ontwikkelt de TU/e nieuwe kennis ten aanzien van de vraag wat
bedrijven en consumenten beweegt om te investeren in energiezuinige
maatregelen of opwekking van duurzame energie in woningen, utiliteits-
en bedrijfsgebouwen. Hoe raken consumenten en ondernemers overtuigd
van het voordeel van een energiezuinige woning of bedrijfspand zodat
ze ook besluiten dit te realiseren? De praktijk leert dat vrijwel alle
systemen tot aanzienlijke besparingen leiden, maar slechts een klein
deel van de consumenten en ondernemers is bereid hierin te
investeren. De kennis over dit gedrag wordt in het project i.s.m.
installatiebedrijven (met name MKB) en gemeente vertaald naar
bruikbare voorstellen (producten, diensten en concepten) om
energiebesparende maatregelen daadwerkelijk bij consumenten en
bedrijven te realiseren. De totale kosten voor het project bedragen
740.000,-, gefinancierd door bedrijven en instellingen (EUR 300.000,-)
Stichting Promotie Installatietechniek (EUR 100.000,-), de Provincie
(EUR 100.000,-) en de Gemeente (EUR 240.000,-).
Ondergrondse parkeergarage Woenselse Markt (EvM)
In februari 2008 stelde de gemeenteraad het Masterplan Oud-Woensel
vast. Hieraan werd de opdracht gekoppeld om de haalbaarheid te
onderzoeken van een parkeergarage onder de Woenselse Markt. In de
periode daaropvolgend voerde een extern bureau een quick-scan uit naar
de haalbaarheid en hebben diverse gemeentelijke disciplines een
bijdrage hieraan geleverd. Dit resulteerde in een advies aan het
bestuur om af te zien van een parkeergarage onder het terrein. Vooral
financieel was het niet mogelijk om de parkeergarage dekkend te
exploiteren zonder een behoorlijke tariefverhoging. Daarnaast bleek
het realiseren van een garage de parkeerdruk niet te verminderen en
kan het vrijkomende plein niet totaal als verblijfsruimte worden
ingevuld vanwege de weekmarkt. Op 2 februari 2010 ging het college
daarom akkoord met de conclusie dat een garage onder de Woenselse
Markt niet haalbaar is.
Het besluit wil echter niet zeggen dat niet naar andere oplossingen
wordt gezocht voor het parkeren in Oud-Woensel. Met een aantal private
partijen in of in de directe omgeving van het gebied wordt momenteel
onderhandeld over het eventueel op zaterdag beschikbaar stellen van
hun parkeerterreinen voor het winkelend publiek. Ook wordt met de
marktkooplieden van de zaterdagmarkt bekeken of zij hun vrachtwagens
uit de woonwijken kunnen halen. De Technische Universiteit stelt
hiervoor een deel van hun parkeerterrein beschikbaar.
Gemeente Eindhoven