Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa: Radio Advies Bureau verbetert toegang tot luistercijfers

08-02-2010

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is verheugd dat het Radio Advies Bureau (voorheen Stichting Platform Radio Exploitanten) de toegangsregels tot het Continu LuisterOnderzoek (CLO) heeft aangepast waardoor de toegang voor met name regionale stations wordt verbeterd. De adverteerder krijgt hierdoor een beter overzicht van de luistercijfers doordat meer stations kunnen worden opgenomen in het CLO dan nu het geval is. De NMa verwacht dat hierdoor de concurrentie op de radioadvertentiemarkt zal toenemen.

De NMa heeft onderzoek gedaan naar de toegang tot het luisteronderzoek naar aanleiding van een klacht van WildFM. De regionale zender WildFM wilde opgenomen worden in het CLO, maar dit kon alleen tegen dezelfde voorwaarden als een landelijke zender terwijl het bereik van WildFM regionaal is. Tijdens de gesprekken met de NMa kwam het Radio Advies Bureau zelf met het voorstel zijn toegangsregels aan te passen. De NMa heeft mede op basis van de toezeggingen van het Radio Advies Bureau besloten het onderzoek niet voort te zetten.

Het CLO wordt in opdracht van het Radio Advies Bureau door Intomart uitgevoerd en meet het bereik van een zender onder luisteraars in heel Nederland. Een adverteerder kan via de luistercijfers bepalen of hij bij een bepaald station reclamezendtijd wenst in te kopen. Het onderzoek naar het bereik van regionale zenders kan interessant zijn voor het bereiken van een specifieke regionale doelgroep.