NMa: Radio Advies Bureau verbetert toegang tot luistercijfers
08-02-2010
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is verheugd dat het Radio
Advies Bureau (voorheen Stichting Platform Radio Exploitanten) de
toegangsregels tot het Continu LuisterOnderzoek (CLO) heeft aangepast
waardoor de toegang voor met name regionale stations wordt verbeterd.
De adverteerder krijgt hierdoor een beter overzicht van de
luistercijfers doordat meer stations kunnen worden opgenomen in het
CLO dan nu het geval is. De NMa verwacht dat hierdoor de concurrentie
op de radioadvertentiemarkt zal toenemen.
De NMa heeft onderzoek gedaan naar de toegang tot het luisteronderzoek
naar aanleiding van een klacht van WildFM. De regionale zender WildFM
wilde opgenomen worden in het CLO, maar dit kon alleen tegen dezelfde
voorwaarden als een landelijke zender terwijl het bereik van WildFM
regionaal is. Tijdens de gesprekken met de NMa kwam het Radio Advies
Bureau zelf met het voorstel zijn toegangsregels aan te passen. De NMa
heeft mede op basis van de toezeggingen van het Radio Advies Bureau
besloten het onderzoek niet voort te zetten.
Het CLO wordt in opdracht van het Radio Advies Bureau door Intomart
uitgevoerd en meet het bereik van een zender onder luisteraars in heel
Nederland. Een adverteerder kan via de luistercijfers bepalen of hij
bij een bepaald station reclamezendtijd wenst in te kopen. Het
onderzoek naar het bereik van regionale zenders kan interessant zijn
voor het bereiken van een specifieke regionale doelgroep.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)