Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Toespraak minister Ter Horst bij ondertekening covenant
Dijkring 14
Soms kan een ramp in een ander land je de ogen openen voor de risico's
in eigen land.
Zo'n wake up call had Nederland met Katrina in 2005. Sinds 1953 bouwen
we weliswaar de veiligste delta ter wereld, maar dat wil niet zeggen
dat het risico op overstromingen nul is. Ook hier kunnen de dijken
springen en wat dan? Welke gebieden blijven droog? Welke niet? Hoe
pakken we een evacuatie aan? Wie hakt de knopen door? Er bleken nog
veel open vragen te zijn, zowel bestuurlijk als operationeel.
Amerikanen kijken hier vreemd van op. En zeker de Amerikanen die in
New Orleans wonen. Unbelievable dat in zo'n laag land niet standaard
een rubberen boot in de auto ligt of een roeiboot bij het huis.
Unbelievable dat er niet bij ieder benzinestation een evacuatieplan
ligt dat ieder jaar wordt bijgehouden.
De realiteit is dat het risico op grootscheepse overstromingen klein
is in Nederland. Maar niet ondenkbaar. Nederland was niet klaar voor
"als het dan toch gebeurt..".
Met de afspraken die u vandaag met elkaar aangaat zet u een hele
belangrijke stap in de goede richting.
Dat is allereerst van belang voor de bewoners van Dijkring 14.
Het is ook van belang voor de BV Nederland, want we hebben het hier
over het economische hart van ons land.
Van belang is het ook voor bestuurlijk Nederland. Het
overstromingsgebied stond centraal. De geografie was uitgangspunt,
niet de bestuurlijke indeling.
U laat zien dat heel veel verschillende partijen en
verantwoordelijkheden wel degelijk op bovenregionaal niveau kunnen
samenwerken.
U bent de eerste Dijkring die op een hele systematische manier de
risico's in kaart heeft gebracht en afspraken heeft gemaakt op basis
van verschillende scenario's. Het eerste schaap is over de dam en ik
roep de andere regio's op te volgen.
Nederland kan nog een flinke slag slaan in het verhogen van het
bewustzijn van de risico's. We kunnen en moeten nog scherper wijzen op
de eigen verantwoordelijkheid van mensen.
De scenario's die u heeft uitgewerkt laten weinig aan de verbeelding
over. De kwetsbaarheden van de gemeenten zijn blootgelegd.
Dat schept ook een verplichting. De verplichting om die informatie
transparant te maken voor de bewoners en bedrijven.
Dat gebeurt ook. Het gemeentebestuur van Capelle heeft z'n inwoners
geïnformeerd over wat ze moeten doen bij een doorbraak van de
rivierdijk aan de Hollandsche IJssel of Nieuwe Maas.
Ik begrijp dat niet iedere bestuurder hier hetzelfde over denkt.
Sommigen zijn terughoudend omdat ze bangmakerij willen voorkomen.
Ten onrechte wat mij betreft. We kunnen het risicobewustzijn en de
zelfredzaamheid alleen verhogen als we mensen goed informeren. Ik zou
zeggen: wees helder over de risico's die ze lopen. Koppel het aan
instructies over wat ze zelf kunnen doen.
Het risicobewustzijn in Nederland kan nog veel hoger en daar hebben
wij allemaal invloed op.
De prioriteiten zijn wat mij betreft helder.
Niet alles kan op regionaal niveau worden geregeld. Duidelijk is dat
er nu snel een landelijk evacuatieplan moet komen. Er liggen nog
genoeg vragen op antwoord te wachten.
- Waar moeten de mensen naartoe? Kan iedereen naar Drenthe? Hoe
regelen we de opvang daar?
- Hoe regelen we het verkeer, en het vervoer van het vee?
- Hoe staat het met de zelfredzaamheid?
De aandacht voor de Mexicaanse griep heeft voor vertraging gezorgd,
maar dit jaar gaat het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum dit
evacuatieplan oppakken aan de hand van vier hoofdthema's: verkeer en
vervoer, opvang en vee, de niet-zelfredzamen en de communicatie.
Ook moet er duidelijkheid zijn over de regie. Wie hakt de knopen door
en wie beslist over grootschalig evacuren? Het kabinet heeft eind
vorig jaar de aanbevelingen van de Raad voor het openbaar bestuur
overgenomen. Dat betekent dat de minister van BZK voorzitter is van de
ministeriële commissie crisisbeheersing, ook in de voorbereiding.
De operationele advisering krijgt een duidelijke plaats in de
landelijke crisisorganisatie.
Verder is het van belang dat we blijven werken aan
bewustzijnsvergroting bij mensen en bedrijven.
Zelfredzaamheid blijft hoog op de agenda.
Vanuit BZK lopen nu vier projecten in verschillende veiligheidsregio's
om met zelfredzaamheid te experimenteren. Goed voorbeeld is de
gemeente Moerdijk waar gemeente, havenschap en de bedrijven afspraken
maken met de bedrijfshulpverlening en oefenen met de bewoners. Een
aardig idee dat bewoners zelf naar voren brachten is het plaatsen van
windvanen in de wijken zodat iedereen kan zien waar de wind vandaan
komt.
Dit helpt niet bij opkomend water maar wel bij ongelukken in de
chemische industrie.
Tenslotte kunnen we niet volstaan met afspraken op papier. Oefenen
blijft prioriteit nummer één. Ook voor u.
Waterproef en Floodex hebben veel leerstof opgeleverd. Leerstof die
nodig is om de veerkracht van ons land te vergroten. We moeten verder
kijken dan de hoogte van onze dijken en de vlakte van onze polders.
Dat hebben we de afgelopen decennia te weinig gedaan.
Dijkring 14 is wat dat betreft een nieuwe en goede stap in de strijd
tegen het water.