De gemeenten Stadskanaal en Vlagtwedde gaan de dienstverlening
optimaliseren. Het gemeentebestuur van Stadskanaal heeft de visie op
dienstverlening 2009-2015 vastgesteld, net als het plan om dit jaar
forse stappen te zetten bij de uitvoering van het Nationaal
Uitvoerings Programma (NUP).
Samenwerking gemeenten
De beide gemeenten werken al langer samen binnen allerlei projecten
van het NUP. Hierbij gaat het vooral om het verbeteren en
vergemakkelijken van de digitale dienstverlening richting inwoners en
ondernemers. Ook gaan de gemeenten meer producten en diensten digitaal
beschikbaar stellen. Dat betekent meer gemak en efficiency voor zowel
de gemeenten als voor hun inwoners.
Ambitie om 80% van de dienstverlening digitaal te doen
Stadskanaal en Vlagtwedde doen dit in de wetenschap dat de gemeenten
in 2015 de centrale poort zijn voor de gehele overheid. Dit heeft in
de komende jaren ook gevolgen voor de inzet en het gebruik van de
dienstverleningskanalen balie, post, telefoon en mailverkeer. De
ambitie van Stadskanaal en Vlagtwedde is om binnen vijf jaar 80% van
de dienstverlening digitaal te laten gebeuren.
Website
Nog dit jaar gaan de samenwerkende gemeenten een gezamenlijke website
bouwen, waarmee inwoners alvast veel digitale producten en diensten
kunnen aanvragen en gebruiken. Vanaf volgend jaar gebruiken
Stadskanaal en Vlagtwedde dezelfde hard- en software voor alle
basissystemen. In de twee gemeenten worden bovendien servicenormen
vastgesteld, waarmee de kwaliteit van dienstverlening wordt
vastgesteld en getoetst.
* 8 februari 2010
Gemeente Stadskanaal