Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven
INNOVAM ROEPT BRANCHE OP IN ONDERWIJS TE BLIJVEN
INVESTEREN
Leerlingenaantal mobiliteitsbranche
daalt 20% sinds 2005
Door de aanhoudende daling van nieuwe leerlingen stromen de
komende jaren minder gediplomeerde werknemers de
mobiliteitsbranche in. Het aantal leerlingen daalt al sinds het
schooljaar 2005-2006 en is dit schooljaar 20% lager dan het aantal in
2005. Hierdoor dreigt een personeelstekort wanneer de markt weer
aantrekt. Kennis- en opleidingscentrum Innovam roept de branche
op te blijven samenwerken en investeren in nieuwe aanwas.
In het schooljaar 2009/2010 volgen 14.431 leerlingen een opleiding voor
een baan in de mobiliteitsbranche, zo blijkt uit de laatste telling die
Innovam jaarlijks uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW. Dat is
een daling van 5,3 procent ten opzichte van vorig schooljaar. Het aantal
leerlingen daalt al sinds het schooljaar 2005-2006. Het aantal BBL'ers (4
dagen werken, 1 dag naar school) is met 9,3 procent afgenomen ten
opzichte van vorig schooljaar. Doordat veel BBL'ers geen leerbedrijf
konden vinden, is het aantal leerlingen dat fulltime naar school gaat en
praktijkervaring opdoet met stages (BOL-leerlingen) juist iets
toegenomen.
Twintig procent daling
Sinds het hoogtepunt in 2005 is het aantal leerlingen met bijna twintig
procent gedaald. De daling van het aantal leerlingen in het lopende
schooljaar, en met name het aantal BBL'ers, kan waarschijnlijk worden
toegeschreven aan de economische crisis. In tegenstelling tot veel
technische opleidingen, die al jaren kampen met een sterke terugloop,
bleef de mobiliteitsbranche lang populair. Nu loopt het aantal leerlingen
echter snel terug. Tussen de verschillende deelbranches en verschillende
opleidingen doen zich grote verschillen voor. De tweewielerbranche doet
het nog steeds goed, terwijl de leerlingenaantallen in de personenwagen-
en truckbranche vooral teruglopen op niveau 1, 2 en 3.
Schepje bovenop
In een reactie wijst Innovam op de impact die het teruglopende
leerlingenaantal straks heeft op de branche. "Op korte termijn merken de
bedrijven in onze branche hier nog niet zo veel van, zeker nu de recessie
vorig jaar ook in onze sector heeft toegeslagen. Maar dit verandert als de
economie weer aantrekt en veel oudere medewerkers met pensioen
gaan", aldus Leo Fransen, algemeen directeur van Innovam. "Innovam en
stichting OOMT hebben de afgelopen jaren veel gedaan om het
leerlingenaantal op peil te houden door middel van voorlichting en
wervingscampagnes voor verschillende deelbranches. Dat is blijkbaar niet
genoeg geweest. We zullen er de komende jaren een schepje bovenop
moeten doen. Innovam kan dat niet alleen. We hebben de ondernemers,
de medewerkers en hun organisaties daar hard bij nodig."
Juist nu investeren
Innovam betreurt het dat BOVAG en vakbonden het juist nu niet met
elkaar eens kunnen worden in de CAO-onderhandelingen en dat ook
stichting OOMT daarbij in het geding is. "Wij zijn geen partij in de CAO-
onderhandelingen en dat moet ook zo blijven. Maar vanuit onze
verantwoordelijkheid als opleidingsinstituut voor de mobiliteitsbranche
moeten we alle betrokken partijen wel waarschuwen voor de gevolgen als
de activiteiten van stichting OOMT worden verminderd of zelfs worden
stopgezet. We hebben de afgelopen 25 jaar met elkaar een
onderwijsinfrastructuur opgebouwd waar andere sectoren en andere
landen jaloers op zijn. Die infrastructuur hebben we hard nodig om
jongeren voor het vak van autotechnicus, trucktechnicus of
tweewielertechnicus te blijven interesseren. Nu niet meer met elkaar
investeren in onderwijs, zou desastreus zijn", aldus Fransen.
Nieuwegein, 5 februari 2010
Noot voor de redactie,