Datum 8 februari 2010 -
Onderwerp Toezegging tijdens AO Grensoverschrijdend spoorvervoer
-
Geachte voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg op 3 september 2009 over "Grenzeloos genoegen:
visie op grensoverschrijdend regionaal personentreinverkeer" vroeg mevrouw
Roefs naar hoe het stond met de zogenaamde FENIX-spoorlijn. Ik heb mevrouw
Roefs reeds mondeling antwoord gegeven op deze vraag. Hierbij doe ik u deze
informatie schriftelijk toekomen.
Het FENIX-project is een privaat initiatief van het bedrijf "River To Success (RTS)"
en behelst primair het realiseren van een spoorverbinding tussen de
industrieregio's Genk/Hasselt in Belgisch-Limburg en Geleen/Sittard in NL-
Limburg, in Duitsland aanknopend bij Aachen/Düren. Sedert 2003 zijn zowel
Belgische als Nederlandse partijen (industrie, Limburgse Milieufederatie en
gemeenten) betrokken, die meefinancieren en/of ondersteunen; de ondersteuning
van de Milieufederatie bestaat uit het constructief meedenken op het gebied van
natuur, leefbaarheid, nut en noodzaak. Citaat uit een tekst van RTS over Fenix 1:
"Dit grensoverschrijdende railproject beoogt de economische structuur en
werkgelegenheid van enkele regio's te verbeteren, middels optimalisering
van de logistieke condities. Hierdoor wordt de industrie verankerd en kan
deze zich bij voorkeur doorontwikkelen. Door het verknopen van de
industriegebieden van Genk en Sittard-Geleen middels een nieuwe rail-as
over de Maas ontstaat een industrieel logistiek centrum, dat uitstekende
railverbindingen heeft in alle logistieke windrichtingen. Tevens zal deze
nieuwe horizontale railas een Europese corridor leggen tussen Antwerpen
naar Ruhr/Rhein via Genk, Geleen, Heerlen en Aachen, richting
Köln/Duisburg. Tegelijk ontstaat er de mogelijkheid van een nieuwe zuid-
route voor de Nederlandse zeehavens Rotterdam, Amsterdam en Vlissingen."
In 2007 heeft uw Kamer vragen gesteld over het FENIX-plan, omdat het werd
genoemd als mogelijk alternatief voor de IJzeren Rijn. Na onderzoek
(Kamerstukken 27.737, nrs. 26 en 27) heb ik toen geconcludeerd dat het FENIX-
plan geen alternatief voor de IJzeren Rijn is; die conclusie werd bevestigd door de
Belgisch minister Inge Vervotte en door uw Kamer.
1 Kamerstuk 27 737, nr. 26; bijlage
a
agina 1 van 2
P
In antwoord op een specifieke vraag van mevrouw Roefs: het FENIX-plan heeft
Datum
geen directe relatie met de beleidsdoelstellingen van V&W. In de beleidsnota's
(Nota Ruimte, Nota Mobiliteit, MobiliteitsAanpak), en in de "Gebiedsagenda Ons kenmerk
Limburg" 2 wordt FENIX niet genoemd. VenW/DGMo-2010/428
In overleg met de heer Donners van RTS geef ik hierbij de laatste stand van
zaken van het FENIX-project. Sinds 2007 heeft RTS verder gewerkt aan het
FENIX-plan, met name aan een haalbaarheidsstudie; RTS verwacht dat deze
haalbaarheidsstudie in maart 2010 gereed zal zijn. Dan zal er waarschijnlijk zicht
komen op de kosten en baten, de planning, de realiseringskansen, mogelijke
effecten, etc.
Recent heeft RTS zich tot het provinciebestuur van Limburg gewend (brief van
RTS dd 03-11-2009) met het verzoek aan de provincie om een onderzoek uit te
voeren "naar de railtechnische (on-)mogelijkheden ten aanzien van de verknoping
van de drie bestaande railmodellen te weten: het Chemelot-railplan, de
Euregionale (transito-) Stromen en FENIX rail".
Met het "Chemelot-railplan" wordt gedoeld op de MIRT-verkenning (voor het
project EZS) die de provincie Limburg momenteel uitvoert - samen met de
gemeente, ProRail en Chemelot - om de spoorontsluiting en emplacements-
capaciteit van het Chemelotterrein (o.a. SABIC, DSM) te verbeteren.
De Provincie heeft gesteld eerst de resultaten van de lopende haalbaarheidsstudie
van FENIX te willen afwachten en is op het verzoek van RTS niet ingegaan.
Momenteel beraadt RTS zich samen met enkele private partijen, ondermeer
afkomstig uit de industrie, op definitieve inhoud en bekostiging van het door RTS
gewenste railtechnisch onderzoek.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
2 Kamerstuk 32 123 A, nr. 19, bijlage
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat