CNV: Auto- en fietsenmakers hebben straks geleerd van crisis
08/02/2010 14:00
CNV Bedrijvenbond
Persbericht
CNV Vakmensen
8 februari 2010, Utrecht
------
CNV Vakmensen alsnog akkoord met Bovag over eigen cao
"Auto- en fietsenmakers hebben
straks geleerd van de crisis"
"Met dit principeakkoord is de sector klaar voor afhandeling van de economische crisis. Ondernemers en werknemers wordt hiermee ruimte geboden om zo positief mogelijk richting toekomst te manoeuvreren." Zo omschrijft onderhandelaar Marco Hietkamp van CNV Vakmensen het principeakkoord dat vanochtend (maandag 8 februari) in Bunnik werd bereikt over een cao voor de Bovag-bedrijven.
Marco Hietkamp is blij dat de Bovag-organisatie heeft willen luisteren naar zijn eigen medewerkers. "Tijdens de bedrijfs- en kantinebezoeken van CNV Vakmensen de voorbije weken, bleek dat veel werknemers er wel acties voor over hadden. Zij zitten te springen om arbeidsvoorwaarden die in een akkoord zijn vastgelegd. Goed dat het nu zover is."
De Bovag gaf begin dit jaar ineens aan niet te willen tekenen voor de cao Metaal en techniek waar de cao Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf normaliter onder viel. Te duur, oordeelde de Bovag. Gevolg was wel dat de werknemers onder meer een salarisverhoging misliepen en maatregelen om de economische crisis te lijf te gaan.
Hietkamp: "Die afspraken hebben we nu alsnog gemaakt - zelfs beter dan eerst - maar dan onder deze aparte cao. Op 1 juli aanstaande wordt het loon met 0,7 procent verhoogd en op 1 februari 2011 met 1,2 procent. Belangrijker is echter dat er veel mogelijkheid is gecreëerd om mensen te behouden voor de sector. Ondernemingen hoeven dit jaar geen premie af te dragen voor het scholingsfonds OOMT en volgend jaar slechts 0,25 procent. Tegelijkertijd worden de opleidingsinspanningen van OOMT intensiever. Dit wordt betaald door het fonds. Ervaren, maar niettemin werkloze werknemers krijgen de kans om hun kennis over te dragen als leermeester/praktijkbegeleider; met behoud van uitkering."
Verder is overeengekomen dat medewerkers die eventueel ontslag krijgen tussen 1 december 2009 en 1 januari 2011 hun overgangsrechten houden in de pensioenregeling als ze binnen drie jaar weer aan de slag kunnen. Dit maakt het voor werkgever én werknemer aantrekkelijk elkaar weer op te zoeken als de markt weer aantrekt.
Onderhandelaar Hietkamp: "De sector heeft het onmiskenbaar zwaar tengevolge van deze economische crisis. Iedereen binnen de onderneming moet zijn beste beentje voorzetten om gezamenlijk het hoofd boven water te houden. Juist dan is anticyclisch opleiden van groot belang. Om klaar te zijn voor de periode nà de crisis. Zodat buitenstaanders van harte zullen beamen dat de motorvoertuigen- en tweewielerbranche letterlijk en figuurlijk iets heeft geleerd van de crisis."
In de Bovag-bedrijven, die onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf vallen, werken circa 110.000 mensen.
http://www.cnvvakmensen.nl
http://www.cnv.net