Watersportverbond - KNWV
Verbond zet in op verbetering Goois vaarwegennet

maandag 8 februari 2010

Het Watersportverbond heeft samen met andere watersportorganisaties de handen ineen geslagen om het netwerk van kleine vaarwegen ten oosten van de Vecht, tussen Loosdrecht en Naarden, te verbeteren voor de recreatievaart (kleine motorboten en sloepen).

Brug Loodijk in de 's-Gravelandse vaart - foto tGooi.info De kern van dit netwerk wordt gevormd door de âs-Gravelandse Vaart. Deze route maakt deel uit van het landelijk toervaartnet (BRTN). Vanwege de zeer beperkte bediening van de sluizen, het plaatsen van een stuw en de aanwezigheid van te lage bruggen wordt de recreatievaart op deze vaarweg ernstig belemmerd. In het nu opgestarte project, genaamd 'Vaart in de Vaart' wordt beoogd hier de belemmeringen voor kleine motorboten en sloepen op te heffen.

Gouden Eeuw
De âs-Gravelandse Vaart is een historische vaarweg, die in het verleden werd gebruikt om turf en zand naar Amsterdam te vervoeren. Stadsvuil werd vanuit Amsterdam weer teruggevaren. Langs de vaart werden in de Gouden Eeuw talrijke buitenplaatsen aangelegd. Mede hierdoor is de vaart een heel aantrekkelijke vaarweg.

Noord-Zuid
Ook in breder verband is het opknappen van de âs-Gravelandse Vaart van belang. Rijksbeleid is om de recreatievaart zoveel mogelijk van het Amsterdam-Rijnkanaal te weren, waardoor die schepen veel meer gebruik moeten gaan maken van de toch al druk bevaren Vecht. Voor de kleine recreatievaart wordt de âs-Gravelandse Vaart een aantrekkelijk alternatief als noord-zuidverbinding.

Lussen en rondjes
Het netwerk rondom de âs-Gravelandse Vaart maakt het mogelijk lussen en rondjes te varen. Via de Karnemelksloot worden de Loosdrechtse Plassen met Naarden Vesting en via de Vecht bij fort Uitermeer met Weesp verbonden. De vaarroute staat niet op zichzelf; zij geeft aansluiting op recreatieve routes en steunpunten voor wandelen en fietsen. De aantrekkelijkheid voor de waterrecreant zal hierdoor aanmerkelijk verbeteren.

Naast deze doorgaande route zijn in het netwerk opgenomen:

* De verbinding met het Gooimeer bij Naarden (hiervoor zijn reeds gelden gereserveerd)

* De verbinding van het kasteel Sypesteijn met de âs-Gravelandse Vaart

* De verbinding van het Wijde Blik met de Loosdrechtse Plassen via een kanaal door de Loenderveense Plas voor boten met staande mast. Het vaarareaal van de plassen wordt hiermee vergroot en daarmee ook de aantrekkelijkheid.

* Het terugbrengen van water in de kern van Nederhorst den Berg (âNieuwe Vechtâ)

* De Gooise Vaart naar Hilversum

De watersportorganisaties hebben met de commissie die Gedeputeerste Staten adviseert over het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) afgesproken, om op korte termijn een Wensbeeld uit te werken. Hierin worden deze vaarten in samenhang pgenomen. In de commissie zijn verschillende overheden en belangenorganisaties vertegenwoordigd. In het Wensbeeld zal aandacht worden besteed aan de kosten, de procedures en de samenhang met natuur en cultuurhistorische aspecten.

Complex proces
De watersportorganisaties willen in maart een eerste versie van het Wensbeeld gereed hebben. Verder lopen er contacten met: het gewest Gooi en Vechtstreek, de gemeente Wijdemeren, ANWB, Plassenschap Loosdrecht, âSamen Sterkâ, Waternet, Natuurmonumenten en de Hollandse Waterlinie. Ook de ILG-commissie blijft nauw bij het proces betrokken. Alleen al uit deze respectabele lijst, die alleen nog maar langer wordt, moge blijken dat het om een complex proces gaat.

De voor dit project samenwerkende watersportorganisaties zijn: HISWA-vereniging, RECRON, Watersportverbond, Kanobonden (NKB en TKBN) en de Koninklijke Sportvisserij Nederland. Zij zijn de
initiatiefnemers.

Kijk voor meer nieuws uit deze regio op
www.watersportverbond.nl/VechtenPlassen.Â