Politie Utrecht
Regionaal persbericht, 12.00 uur
Utrecht, 08-02-2010
Persbericht, Utrecht, 8 februari 2010
Politie Utrecht pakt autokrakers aan via sociale media
De politie Utrecht zet sociale media als Twitter en Youtube in om
autokrakers aan te pakken. De aanpak is onderdeel van de interactieve
campagne www.herkendesignalen.nl van het korps. Daarin worden burgers
opgeroepen sneller 1-1-2 te bellen, ook bij verdachte situaties. Via
sociale media gaat de politie daarover ook echt de dialoog aan.
Interactieve strategie politie
Het gebruik van Twitter past in een bredere internetstrategie waarbij
het publiek op een directe manier wordt betrokken bij het politiewerk.
Daar blijkt ook behoefte aan. Uit onderzoek van het korps blijkt dat
82% van de mensen denkt dat de politie zonder hulp van burgers weinig
kan doen en bereid is mee te helpen. De politie zet daabij ook in op
sociale media. De politie gebruikt die nu vooral om burgers te laten
weten wat zij doet. In de toekomst zal de politie het publiek steeds
vaker via sociale media bij haar werk betrekken, zoals bij het
opsporen van verdachten.
Actief gebruik sociale media
Ook in de strijd tegen autokrakers zet de politie tijdens de campagne
www.herkendesignalen.nl nadrukkelijk in op sociale media. De politie
was vrij lang terughoudend in het gebruik van media zoals Twitter en
Youtube. Maar met deze campagne, die zich richt op autobezitters in de
regio, is de politie deze kanalen actiever gaan gebruiken. Inzet van
sociale media vraagt wel om een actief beheer en bijvoorbeeld
alertheid op reacties van burgers. De tijdsinvestering blijkt
vooralsnog mee te vallen.
Twitterende agenten
Vanaf het begin van de campagne in november, heeft Politie Utrecht
honderden nieuwe volgers op Twitter. Dat aantal groeit nog dagelijks.
Daarom wil de politie het kanaal ook op andere manieren inzetten. Zo
is een pilot met twitterende agenten in voorbereiding. Een van de
voordelen van Twitter is dat gebruikers elkaars berichten citeren. Zo
kan de politie in korte tijd heel gericht een groep mensen bereiken.
Maar zij kan ook snel laten zien of er resultaten zijn geboekt. Is een
autokraker gepakt, dan meldt de politie dat via Twitter. De politie
zet ook internetsites in zoals politie.nl en stopdecriminaliteit.nl
voor opsporings- en informatiedoeleinden.