Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
2010Z02239
Vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap, mw. Van Bijsterveldt-Vliegenthart, over slecht onderwijs in het mbo.
(Ingezonden 4 februari 2010)
1
Wat is uw oordeel over het bericht waaruit blijkt dat de lijst van zeer zwakke mbo-
opleidingen slechts het topje van de ijsberg is? 1)
2
Is de inspectie voor het mbo "een soort brandweer die alleen uitrukt als hij ergens rook ziet"?
Gaat de inspectie pas op onderzoek bij klachten of hoge uitvalcijfers, zodat zwakke
opleidingen die genoeg diploma's uitreiken onopgemerkt blijven?
3
Wat gaat u ondernemen om ervoor te zorgen dat zwakke opleidingen eerder worden
opgemerkt?
4
Wat zegt het u dat de MBO Raad "heel tevreden" is over het rapport van de inspectie en het
aantal zwakke opleidingen?
5
Wat is uw oordeel over de "honderden klachten" die stadsdeelvoorzitter Marcouch heeft
ontvangen over roosterproblemen, lesuitval, het ontbreken van schoolboeken en andere
basisvoorwaarden bij verschillende mbo-instellingen in Amsterdam Slotervaart? 2)
6
Bent u bereid deze klachten te onderzoeken en de Kamer over uw conclusies te informeren?
7
Hoe is het mogelijk dat sommige leerlingen "een jaar lang geen Nederlandse les kregen"?
Hoe kan het dat u hier niet tegen heeft opgetreden, aangezien dit niet via de inspectie, maar
via een meldpunt naar buiten is gekomen?
8
Wat is uw oordeel over het artikel "Mijd de mbo-school in de grote stad"? 3)
9
Hoe kan het dat een docent "elke middag zijn klas in de steek liet en een stagiaire voor de klas
zette"? Is dit toegestaan en vindt u dit aanvaardbaar?
10
Hoe kan het dat leerlingen "vaak voor niets op school kwamen door voortdurende lesuitval"?
Wat onderneemt u hiertegen?
11
Wat is uw oordeel over de opmerking: "Er heerst totaal geen orde of discipline. Vooral op
mbo 1 niveau is er een hele groep die de hele dag in de kantine rondhangt en aan het
tafelvoetballen is"?
12
Hoe verklaart u de negatieve berichten over het onderwijs in het mbo? In hoeverre spelen
zaken als schaalvergroting, autonomie, financiering en competentiegericht onderwijs hierbij
een rol?
13
Zijn deze berichten voor u aanleiding om grondig na te gaan hoe het middelbaar
beroepsonderwijs kan worden verbeterd? Bent u bereid open te staan voor mensen die
constructieve ideeën hebben over gewoon goed onderwijs?
14
Bent u bereid klachten van docenten en leerlingen te inventariseren bijvoorbeeld via een
Meldpunt - zodat u veel actiever op de hoogte wordt gesteld van de situatie in het mbo en
tevens aan de slag kan gaan met suggesties voor verbeteringen?
1) Trouw, 2 februari 2010
2) Metro, 2 februari 2010
3) NRC Handelsblad, 3 februari 2010
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van het lid Depla (PvdA),
ingezonden 3 februari 2010 (vraagnummer 2010Z02117)