Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


2010Z02239

Vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mw. Van Bijsterveldt-Vliegenthart, over slecht onderwijs in het mbo. (Ingezonden 4 februari 2010)


1
Wat is uw oordeel over het bericht waaruit blijkt dat de lijst van zeer zwakke mbo- opleidingen slechts het topje van de ijsberg is? 1)


2
Is de inspectie voor het mbo "een soort brandweer die alleen uitrukt als hij ergens rook ziet"? Gaat de inspectie pas op onderzoek bij klachten of hoge uitvalcijfers, zodat zwakke opleidingen die genoeg diploma's uitreiken onopgemerkt blijven?


3
Wat gaat u ondernemen om ervoor te zorgen dat zwakke opleidingen eerder worden opgemerkt?


4
Wat zegt het u dat de MBO Raad "heel tevreden" is over het rapport van de inspectie en het aantal zwakke opleidingen?


5
Wat is uw oordeel over de "honderden klachten" die stadsdeelvoorzitter Marcouch heeft ontvangen over roosterproblemen, lesuitval, het ontbreken van schoolboeken en andere basisvoorwaarden bij verschillende mbo-instellingen in Amsterdam Slotervaart? 2)


6
Bent u bereid deze klachten te onderzoeken en de Kamer over uw conclusies te informeren?


7
Hoe is het mogelijk dat sommige leerlingen "een jaar lang geen Nederlandse les kregen"? Hoe kan het dat u hier niet tegen heeft opgetreden, aangezien dit niet via de inspectie, maar via een meldpunt naar buiten is gekomen?


8
Wat is uw oordeel over het artikel "Mijd de mbo-school in de grote stad"? 3)


9
Hoe kan het dat een docent "elke middag zijn klas in de steek liet en een stagiaire voor de klas zette"? Is dit toegestaan en vindt u dit aanvaardbaar?


10
Hoe kan het dat leerlingen "vaak voor niets op school kwamen door voortdurende lesuitval"? Wat onderneemt u hiertegen?


11




Wat is uw oordeel over de opmerking: "Er heerst totaal geen orde of discipline. Vooral op mbo 1 niveau is er een hele groep die de hele dag in de kantine rondhangt en aan het tafelvoetballen is"?


12
Hoe verklaart u de negatieve berichten over het onderwijs in het mbo? In hoeverre spelen zaken als schaalvergroting, autonomie, financiering en competentiegericht onderwijs hierbij een rol?


13
Zijn deze berichten voor u aanleiding om grondig na te gaan hoe het middelbaar beroepsonderwijs kan worden verbeterd? Bent u bereid open te staan voor mensen die constructieve ideeën hebben over gewoon goed onderwijs?


14
Bent u bereid klachten van docenten en leerlingen te inventariseren ­ bijvoorbeeld via een Meldpunt - zodat u veel actiever op de hoogte wordt gesteld van de situatie in het mbo en tevens aan de slag kan gaan met suggesties voor verbeteringen?


1) Trouw, 2 februari 2010

2) Metro, 2 februari 2010

3) NRC Handelsblad, 3 februari 2010

Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van het lid Depla (PvdA), ingezonden 3 februari 2010 (vraagnummer 2010Z02117)