Vodafone opent eerste cradle to cradle kantoor in Limburg

07/02/2010 18:47

Vodafone Libertel NV

8 februari 2010 - Vodafone Nederland heeft op 5 februari de volledig verbouwde kantoorlocatie in Maastricht geopend. Het telecombedrijf is ruim twee jaar geleden gestart met de herinrichting van de kantoorlocatie naar een nieuwe mobiele en duurzame werkomgeving. Bij de verbouwing is zoveel mogelijk rekening gehouden met mens en milieu. Waar mogelijk is gebruik gemaakt van cradle to cradle materialen: producten die ook na hun levensloop weer in dezelfde kwaliteit hergebruikt kunnen worden. Daarnaast is er in het interieur gebruik gemaakt van gerecyclede materialen. Het gebruik van het pand is dankzij mobiel werken zo ingericht dat de medewerkers op een duurzame manier hun werk kunnen doen.

Duurzaam kantoor

De kantoren bestaan uit flexibele werkplekken, waardoor minder m2 kantooroppervlakte nodig is. Onder andere door 27 video conferencing ruimtes om met andere locaties over de hele wereld te overleggen en stimulatie om met openbaar vervoer naar kantoor te komen vermindert Vodafone zijn 'footprint' op het milieu. Het telecombedrijf verwacht tevens een flinke besparing te realiseren op bijvoorbeeld auto- en vliegreizen. In het Vodafone kantoor in Amsterdam heeft het duurzame beleid geresulteerd in een afname van het aantal lease auto's, medewerkers reizen met het openbaar vervoer. Hierdoor is het brandstof verbruik gedaald met 22% per zes maanden, en is er dus minder CO2 uitstoot gerealiseerd.

Mobiel werken

In september 2008 opende Vodafone een tweede hoofdkantoor in Amsterdam, ingericht volgens de filosofie van mobiel werken. Dit levert een nieuwe inspirerende manier van werken op. Werknemers werken daar waar zij het beste hun taken kunnen uitvoeren, ongeacht locatie of tijd. Zo komen collega's sneller met elkaar in gesprek en ontstaan nieuwe ideeën. Het Vodafone kantoor wordt daardoor een ontmoetingsplaats waar werknemers kunnen, werken, koffie drinken, relaxen en waar alle faciliteiten aanwezig zijn om vergaderingen op te zetten, Ook is gekeken op welke manier de klant nog centraler kan staan in de manier van werken. Dit komt tot uiting in het Contact Center flexibel: de medewerkers die in het call center continu in contact staat met de klant, hebben de beste plekken gekregen, zodat zij optimaal hun werk kunnen doen.

Jens Schulte-Bockum, CEO Vodafone Nederland: "Maastricht is een belangrijke locatie voor Vodafone. De afdelingen Technology en het Contact Center vormen nog altijd het grootste deel van ons bedrijf, met ongeveer 1700 werknemers. Het is daarom van groot belang om ook in de werkplekken en de manier van werken innovatief om te gaan en onze werknemers centraal te stellen. Daarbij zijn we blij dat een substantieel deel van de inrichting duurzaam is gerealiseerd. Dit onderstreept onze milieu doelstellingen. Uiteindelijk komt dit alles onze klanten ten goede." Burgemeester Mans van Maastricht refereerde bij de opening aan het verleden en de lange relatie tussen de stad en het bedrijf, en benadrukte dat dit vernieuwde kantoor ook bijdraagt aan een bestendige voortzetting van deze relatie.

Vodafone is een van de grootste mobiele communicatiebedrijven in Nederland en maakt deel uit van Vodafone Group, het grootste internationale mobiele telecommunicatiebedrijf ter wereld, met deelnemingen in het aandelenkapitaal van mobiele operators in 31 landen alsmede partnernetwerken in bij benadering 40 landen. Per 31 december 2009 heeft Vodafone proportioneel ruim 333 miljoen klanten wereldwijd. Voor meer informatie, ga naar www.vodafone.com.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.