datum: 20 november 2009
Meer tijd van goed personeel per leerling, dat maakt van goed
onderwijs toponderwijs. De Algemene onderwijsbond (AOb) presenteert
vandaag op zijn congres het actieplan TOPONDERWIJS.NU. De bond stelt
voor om de klas centraal te zetten in de organisatie van het
onderwijs: 1 bevoegde leraar per 24 leerlingen. "Een school krijgt
geld om in kleine klassen goed onderwijs door goed personeel te
organiseren. Dat staat voortaan centraal, als het aan ons ligt, niet
de afdracht aan het bestuur, de kosten van de overhead of omslachtige
subsidies," zegt AOb-voorzitter Walter Dresscher.
De AOb wil onderwijs zo organiseren dat per klas van maximaal 24
leerlingen één bevoegde leraar beschikbaar is. Dit leggen we ook in
de bekostiging vast. Die eis is hard, en geldt voor elk
onderwijsniveau. Van groep 1 tot en met de hbo-bachelor. Zo garanderen
we genoeg tijd per leerling. In vergelijking met hun buitenlandse
collegaâs zijn Nederlandse leraren superproductief. Door die hoge
werkdruk leveren ze geen maatwerk, maar massaproductie. En dat heeft
gevolgen voor de kwaliteit. Op alle niveaus is evenveel maatwerk per
leerling of student nodig. In de leertuin in het mbo geldt de behoefte
aan instructie op niveau net zo hard als in de kleuterklas.
Professioneel personeel
Aan die bevoegde leraren mag je ook eisen stellen. Wat dat betreft is
het schokkend dat de afgelopen jaren het gemiddelde opleidingsniveau
van leraren daalde. Dat terwijl in andere beroepen de eisen alleen
maar stijgen. De AOb wil volledige invoering van het Convenant
LeerKracht en zelfs nog extra investeringen in bekwaam personeel in
een aantrekkelijk leraarsberoep. Hier hoort ook een beurs bij om het
onderwijs ondersteunend personeel (oop) zo hoog mogelijk op te leiden.
Hoog niveau belonen in de klas
Goede lessen zijn pas compleet als iedere leerling tot zijn maximale
niveau uitgedaagd wordt. De AOb presenteert een aantal plannen om
leerlingen uit te dagen. Zo wil de bond een gevorderdenniveau invoeren
in het basisonderwijs, een betere doorstroom tussen de schoolsoorten
in het voortgezet onderwijs stimuleren en experimenteren met het halen
van enkele vakken boven je niveau, bijvoorbeeld vmbo-leerlingen die
twee vakken op havo-niveau volgen. De bond verwacht zo het maximale
uit leerlingen te halen.
De speech van Walter Dresscher op het AOb-congres kunt u hier
downloaden
Algemene Onderwijsbond