Algemene Onderwijsbond

datum: 20 november 2009
Meer tijd van goed personeel per leerling, dat maakt van goed onderwijs toponderwijs. De Algemene onderwijsbond (AOb) presenteert vandaag op zijn congres het actieplan TOPONDERWIJS.NU. De bond stelt voor om de klas centraal te zetten in de organisatie van het onderwijs: 1 bevoegde leraar per 24 leerlingen. "Een school krijgt geld om in kleine klassen goed onderwijs door goed personeel te organiseren. Dat staat voortaan centraal, als het aan ons ligt, niet de afdracht aan het bestuur, de kosten van de overhead of omslachtige subsidies," zegt AOb-voorzitter Walter Dresscher.

De AOb wil onderwijs zo organiseren dat per klas van maximaal 24 leerlingen één bevoegde leraar beschikbaar is. Dit leggen we ook in de bekostiging vast. Die eis is hard, en geldt voor elk onderwijsniveau. Van groep 1 tot en met de hbo-bachelor. Zo garanderen we genoeg tijd per leerling. In vergelijking met hun buitenlandse collegaâs zijn Nederlandse leraren superproductief. Door die hoge werkdruk leveren ze geen maatwerk, maar massaproductie. En dat heeft gevolgen voor de kwaliteit. Op alle niveaus is evenveel maatwerk per leerling of student nodig. In de leertuin in het mbo geldt de behoefte aan instructie op niveau net zo hard als in de kleuterklas.

Professioneel personeel
Aan die bevoegde leraren mag je ook eisen stellen. Wat dat betreft is het schokkend dat de afgelopen jaren het gemiddelde opleidingsniveau van leraren daalde. Dat terwijl in andere beroepen de eisen alleen maar stijgen. De AOb wil volledige invoering van het Convenant LeerKracht en zelfs nog extra investeringen in bekwaam personeel in een aantrekkelijk leraarsberoep. Hier hoort ook een beurs bij om het onderwijs ondersteunend personeel (oop) zo hoog mogelijk op te leiden.

Hoog niveau belonen in de klas
Goede lessen zijn pas compleet als iedere leerling tot zijn maximale niveau uitgedaagd wordt. De AOb presenteert een aantal plannen om leerlingen uit te dagen. Zo wil de bond een gevorderdenniveau invoeren in het basisonderwijs, een betere doorstroom tussen de schoolsoorten in het voortgezet onderwijs stimuleren en experimenteren met het halen van enkele vakken boven je niveau, bijvoorbeeld vmbo-leerlingen die twee vakken op havo-niveau volgen. De bond verwacht zo het maximale uit leerlingen te halen.

De speech van Walter Dresscher op het AOb-congres kunt u hier downloaden