Gemeente Binnenmaas
Verkiezingen 2010
Nieuwe elektronische halteborden bij de bushaltes Haltedisplay
De Provincie Zuid-Holland is bezig met de ontwikkeling van het
Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS). Daarvoor worden vanaf
deze maand op heel veel halteplaatsen nieuwe haltepalen geplaatst, de
zogenaamde haltedisplays. Van maart tot december worden daarop
elektronische displays gemonteerd.
Haltedisplays
De ongeveer 1.500 haltedisplays vervangen de huidige
haltevertrekstaten aan de haltepaal. Naast de haltevertrekstaten is
ook de actuele reisinformatie zichtbaar op deze displays. Deze
haltedisplays worden vooral op de meer landelijk gelegen haltes en de
haltes in woonwijken geplaatst. De haltedisplays zijn allen voorzien
van zonnecellen en werken zelfvoorzienend op basis van (duurzame)
zonne-energie. Het plaatsen van de haltedisplays is hierdoor ook
relatief eenvoudig omdat zij niet op het stroomnet worden aangesloten.
Knooppuntdisplays
Voor het DRIS project zijn naast de haltedisplays ook
knooppuntdisplays ontwikkeld. Er worden 120 knooppuntdisplays
geplaatst bij drukkere haltes. De meeste knooppuntdisplays komen in
een stedelijke omgeving (bijvoorbeeld bij stations).
DRIS in het kort
De basis voor het systeem is de actuele positie van de bus die via het
GPS (Global Positioning System) bepaald wordt. Dit wordt doorgestuurd
via het GPRS (General Packet Radio Service) netwerk. De bussen geven
continue door waar ze rijden. De vervoerders geven op basis van deze
actuele positie een voorspelling af van de vertrektijd op de
eerstvolgende halte. Deze vertrektijden worden via het DRIS systeem
doorgeven aan de zogenaamde OV server bij de Reisinformatiegroep 9292.
Daarna wordt de informatie vertaald in verwachte vertrektijden naar de
displays. Het systeem werkt voor het overgrote deel automatisch,
menselijk ingrijpen is vrijwel niet nodig.
Ketentest
Sinds mei 2009 test de provincie samen met de leverancier en de
vervoerder enkele displays op een tweetal locaties: busstation
Heinenoord (Arriva) en Transferium A44 bij Leiden (Connexxion).
Tijdens deze zogenoemde ketentest wordt de werking van de display en
de vertoning van de juiste informatie op de display getest. Hierbij
wordt onder andere gebruik gemaakt van een testbus.
De eerste testen tonen aan dat het systeem grotendeels werkt zoals het
zou moeten werken. Twee zaken heeft de provincie echter nog niet
kunnen oplossen:
* Tekstberichten met vertragings- of omleidingsinformatie. Deze
informatie kan nog niet automatisch worden getoond. Dit gebeurt nu
nog handmatig.
* De ingrepen die de Centrale Verkeersleiding van de vervoerder in
de dienstregeling maakt. Binnen de huidige communicatiestandaarden
voor DRIS systemen is hiervoor nog geen oplossing. De provincie
onderzoekt met de leverancier de ontwikkelmogelijkheden.
Gedurende de uitrol werkt de provincie samen met de vervoerders en
OV9292 continu aan de verbetering van de kwaliteit van de getoonde
informatie. De getoonde informatie op een pas geplaatste display kan
in het begin nog fouten bevatten. Als dit zich voordoet dan wordt hier
zo snel mogelijk een oplossing voor gevonden.
Kijk voor meer informatie op de website van de Provincie Zuid-Holland.