Gemeente Binnenmaas

Verkiezingen 2010

Nieuwe elektronische halteborden bij de bushaltes Haltedisplay

De Provincie Zuid-Holland is bezig met de ontwikkeling van het Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS). Daarvoor worden vanaf deze maand op heel veel halteplaatsen nieuwe haltepalen geplaatst, de zogenaamde haltedisplays. Van maart tot december worden daarop elektronische displays gemonteerd.

Haltedisplays

De ongeveer 1.500 haltedisplays vervangen de huidige haltevertrekstaten aan de haltepaal. Naast de haltevertrekstaten is ook de actuele reisinformatie zichtbaar op deze displays. Deze haltedisplays worden vooral op de meer landelijk gelegen haltes en de haltes in woonwijken geplaatst. De haltedisplays zijn allen voorzien van zonnecellen en werken zelfvoorzienend op basis van (duurzame) zonne-energie. Het plaatsen van de haltedisplays is hierdoor ook relatief eenvoudig omdat zij niet op het stroomnet worden aangesloten.

Knooppuntdisplays

Voor het DRIS project zijn naast de haltedisplays ook knooppuntdisplays ontwikkeld. Er worden 120 knooppuntdisplays geplaatst bij drukkere haltes. De meeste knooppuntdisplays komen in een stedelijke omgeving (bijvoorbeeld bij stations).

DRIS in het kort

De basis voor het systeem is de actuele positie van de bus die via het GPS (Global Positioning System) bepaald wordt. Dit wordt doorgestuurd via het GPRS (General Packet Radio Service) netwerk. De bussen geven continue door waar ze rijden. De vervoerders geven op basis van deze actuele positie een voorspelling af van de vertrektijd op de eerstvolgende halte. Deze vertrektijden worden via het DRIS systeem doorgeven aan de zogenaamde OV server bij de Reisinformatiegroep 9292. Daarna wordt de informatie vertaald in verwachte vertrektijden naar de displays. Het systeem werkt voor het overgrote deel automatisch, menselijk ingrijpen is vrijwel niet nodig.

Ketentest

Sinds mei 2009 test de provincie samen met de leverancier en de vervoerder enkele displays op een tweetal locaties: busstation Heinenoord (Arriva) en Transferium A44 bij Leiden (Connexxion). Tijdens deze zogenoemde ketentest wordt de werking van de display en de vertoning van de juiste informatie op de display getest. Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van een testbus.

De eerste testen tonen aan dat het systeem grotendeels werkt zoals het zou moeten werken. Twee zaken heeft de provincie echter nog niet kunnen oplossen:

* Tekstberichten met vertragings- of omleidingsinformatie. Deze informatie kan nog niet automatisch worden getoond. Dit gebeurt nu nog handmatig.

* De ingrepen die de Centrale Verkeersleiding van de vervoerder in de dienstregeling maakt. Binnen de huidige communicatiestandaarden voor DRIS systemen is hiervoor nog geen oplossing. De provincie onderzoekt met de leverancier de ontwikkelmogelijkheden.

Gedurende de uitrol werkt de provincie samen met de vervoerders en OV9292 continu aan de verbetering van de kwaliteit van de getoonde informatie. De getoonde informatie op een pas geplaatste display kan in het begin nog fouten bevatten. Als dit zich voordoet dan wordt hier zo snel mogelijk een oplossing voor gevonden.

Kijk voor meer informatie op de website van de Provincie Zuid-Holland.