Nieuws B en W 2010-02-02
28 januari 2010
Start onderzoek naar toekomst detailhandel binnenstad
Purmerend zet in op een attractieve en leefbare stad voor inwoners,
bezoekers en ondernemers. Het motto `van groei naar bloei'
onderstreept de nadruk op kwaliteit bij de verdere ontwikkeling van de
stad.
Het detailhandelsbeleid van de gemeente is opgesteld in 2006. Hierin
is uitgegaan van een groei van de binnenstad met ± 10.000 m²
winkelvloeroppervlak (+25%). Daarnaast is de Kop van West aangewezen
als locatie voor perifere en grootschalige detailhandel. Door
uitplaatsing van bestaand en toevoeging van nieuw aanbod is uitgegaan
van ± 24.000 m² detailhandel. Door de inmiddels gewijzigde
omstandigheden vraagt dit programma om een nieuwe afweging.
In aanloopstraten staat de winkelfunctie onder druk en ook in het
kernwinkelgebied blijven substantiële nieuwe winkelontwikkelingen uit.
De laatste jaren nemen bezoekersstromen in de binnenstad af. Niettemin
zijn er marktpartijen en locaties in beeld voor nieuwe ontwikkelingen.
Met de herinrichting van de Koemarkt kreeg de binnenstad recent al een
belangrijke nieuwe impuls.
Op dit moment wordt de herziening van het bestemmingsplan binnenstad
voorbereid. De gewijzigde marktomstandigheden, bestaande initiatieven
en nieuwe kansen vragen om een actuele detailhandelsvisie voor de
binnenstad (inclusief Kop van West).
Door aan te sluiten bij de recent afgeronde concept
horecastructuurvisie kan de samenhang gezocht worden tussen
verschillende publieksfuncties.
Het onderzoek wordt door de gemeente Purmerend uitgevoerd in
samenwerking met het (georganiseerde) bedrijfsleven, bewoners en
bezoekers van de binnenstad. Bezoekers van de binnenstad en
detaillisten worden o.a. bevraagd naar hun ervaringen. Hoe, met en
door wie het onderzoek wordt uitgevoerd, kunt u lezen in het plan van
aanpak detailhandelsvisie binnenstad.
Medio september wordt verwacht dat het onderzoek is afgerond.