Sony bouwt 's werelds eerste 3D-reportagewagen


BADHOEVEDORP, 20100205 -- Sony Professional heeft bevestigd dat het bedrijf door BSkyB (Sky) en Telegenic is geselecteerd om een van 's werelds eerste 3D-reportagewagens te ontwerpen, te bouwen en in april 2010 te leveren. Na een aantal geslaagde proeven in de afgelopen achttien maanden verwachten de drie bedrijven dat de innovatieve reportage-oplossing de norm zal stellen in de ontwikkeling van 3D-liveproducties.

Sky heeft eerder aangekondigd dat het dit jaar de eerste 3D-service in het Verenigd Koninkrijk gaat aanbieden. Kijkers kunnen straks kiezen uit de beste 3D-programma's die er zijn in de categorieën film, amusement, drama, sport en cultuur. De service zal worden uitgezonden via Sky's bestaande High Definition (HD) infrastructuur en zal beschikbaar zijn via de huidige generatie Sky+HD set-topboxen. Uiteraard hebben klanten ook een nieuwe '3D Ready'-TV nodig. De nieuwe reportagewagen zal bijdragen aan de levering van 3D-livemateriaal in Sky-huishoudens. 3D zal hierbij werken op alle 3D TV's van grote fabrikanten.

De proeven van Sky met 3D begonnen in mei 2008, toen Sky de bokswedstrijd tussen Ricky Hatton en Juan Lazcano in Manchester in 3D vastlegde en later via de bestaande infrastructuur van het netwerk verzond. Zeer recentelijk - in november 2009 - ondersteunde Sony Sky in de meest uitgebreide 3D-tests tot nu toe, waarbij de ATP World Tour Finals in de O2 Arena in 3D werden vastgelegd. Bij Sony's aandeel in de tests werd voornamelijk gebruik gemaakt van bestaande productietechnologie in combinatie met de recentelijk ontwikkelde "3D Processor Box" om gecorrigeerde en uitgerichte livestereobeelden vast te leggen. Sky gebruikt hetzelfde overdrachtsprogramma en grotendeels dezelfde workflow als bij zijn huidige 2D-aanbod dus -belangrijk voor de consument - voor deze tests waren geen veranderingen nodig in de Sky+HD set-topbox.

Uitzendmijlpaal
De 3D-reportagewagen, de eerste wordt gebouwd in Basingstoke, is van de grond af ontworpen door het team van ingenieurs van Telegenic ondersteund door Sony's divisie Professional Services.
"Van digitaal naar HD en nu weer naar 3D heeft Sky gewerkt met gewaardeerde partners als Sony en Telegenic, teneinde aan onze klanten voortdurend vernieuwing te kunnen bieden. Dit jaar zal Sky een nieuwe uitzendmijlpaal bereiken, wanneer de omroep 3D-services gaat aanbieden via zijn HD-platform. 1,6 Miljoen huishoudens zijn dan in de gelegenheid om de uitzendingen met een extra dimensie te beleven," aldus Darren Long, Director of Operations, Sky Sports.

Complexe problemen de baas
De reportagewagen maakt gebruik van de collectieve ervaring en betrokkenheid van Sony's Professional Services en R&D-divisies voor het leveren van nieuwe producten. Als zodanig kan Sony ook de complexe problemen goed aan die spelen bij het leveren van 3D in een live-omgeving. Er wordt een vrachtwagen geleverd, die live 3D kan produceren en die daarbij gebruikmaakt van Sony's bestaande sterke productassortiment. Zoals de camera's HDC-1500R met unieke T-blokoptie die wordt gebruikt op 3D-cameraopstellingen om materiaal vast te leggen. Centraal in de oplossing staat de Vision Mixer MVS-8000G, die dual stream-stereosignalen behandelt alsof het om een enkelvoudige bron gaat, om zo operationele besturing te leveren die vergelijkbaar is met 2D-producties, om een betrouwbare productieworkflow te leveren.

Tijdens de proeven werkte het team van Sony Professional samen met de technische experts van Sky en Telegenic, om de juiste oplossingen te vinden voor het oplossen van veel van de problemen die verband houden met het vastleggen van livemateriaal in 3D. Een deel van dit proces heeft bestaan uit het ontwikkelen van de 3D-processorbox, ontworpen om de complexiteit van het bewaken en corrigeren van livesignalen in de wagen te verminderen. Het nieuwe product zal later dit jaar worden geïntroduceerd.

Radicale verandering van productieproces
Telegenic heeft een al lang bestaande relatie met Sky en Sony Professional; dit wordt de tweede reportagewagen die Sony Professional in de afgelopen twee jaar voor Telegenic heeft gebouwd. "Toen wij dit project begonnen, was Sony onze logische keuze omdat wij vertrouwen hebben in het team, hun technologie en hun vermogen om samen met ons te werken aan de ontwikkeling van nieuwe methoden van uitzenden. Ons team heeft uitzonderlijk hard gewerkt om het liveproductieproces radicaal te veranderen. Dankzij Sony's kennis en begrip, bevinden wij ons in de unieke positie om ervoor te zorgen dat elk apparaat binnen de productieworkflow de door het algehele 3D-proces benodigde functies ondersteunt," verklaart Peter Bates, Managing Director, Telegenic.

Ook een wagen samen met AMV
Eerder deze maand hebben Sony Electronics en All Mobile Video (AMV) aangekondigd dat zij hun technologische middelen gaan combineren om een nieuwe, volledig voor 3D en cinema geschikte HD-videoproductiewagen te bouwen. Deze nieuwe vrachtwagen moet komende zomer de weg op en gaat naar verwachting een hele reeks projecten behandelen, van sport en live evenementen tot amusement. AMV zal ook demonstraties geven van Trident in de stand van Sony op de NAB 2010.

Einde bericht

Over Sony
Sony is een innovatieve producent van audio-, video-, communicatie- en informatietechnologieproducten voor zowel de consumenten als zakelijke markt wereldwijd. Sony staat bekend om zijn audiovisuele producten, zoals de BRAVIA LCD High Definition (HD) televisie, Cyber-shot digitale camera, Handycam-camcorder en Walkman MP3-speler alsmede de VAIO personal computers en professionele HD-uitzendapparatuur, met in het bijzonder de XDCAM HD. Sony biedt een complete end-to-end High Definition-productketen en is met elektronica, muziek, films, games en online ondernemingen een van de belangrijkste entertainmentmerken ter wereld. Wereldwijd werken bij Sony ongeveer 170.000 mensen.

Sony is langdurige verbintenissen aangegaan als officiële sponsor van de UEFA Champions League tot 2012, als Official FIFA Partner tot 2014 en als wereldwijde sponsor van de FIFA World Cup in 2010 en 2014. Sony inspireert hiermee miljoenen voetbalfans over de hele wereld.
Wereldwijde website van Sony: www.sony.net/
"Sony", "WALKMAN", "VAIO", "Cyber-shot", "Handycam", "BRAVIA" en "XDCAM" zijn geregistreerde handelsmerken of handelsmerken van Sony Corporation. Alle andere handelsmerken of geregistreerde handelsmerken zijn eigendom van de respectieve eigenaars.

Over Sony Professional
Sony Professional, een afdeling van Sony Europe, is een toonaangevende leverancier van AV-/IT-oplossingen. Deze oplossingen zijn gericht op organisaties die werkzaam zijn in de mediabranche, netwerkvideobewaking, detailhandel, gezondheidszorg en de evenementen- en transportsector. Al meer dan 25 jaar biedt Sony Professional producten, systemen en applicaties om de creatie, bewerking en distributie van digitale audiovisuele content mogelijk te maken.
Sony's Professional Services afdeling, die systeemintegratie verzorgt, biedt zijn klanten toegang tot de deskundigheid en lokale kennis van professionals uit heel Europa. Samen met een netwerk van gevestigde technologiepartners levert Sony consultancy en oplossingen waar de behoeften van klanten centraal staan. Hierbij wordt de jarenlange expertise en state of the art technologie van Sony en zijn partners ingezet om de klant optimaal van dienst te zijn.
Meer informatie is te vinden op www.pro.sony.eu.

Volg Sony Professional via Twitter: www.twitter.com/sonyproeurope





Ingezonden persbericht