Consumentenbond
5 februari 2010
Fabrikanten, maak claims op levensmiddelen begrijpelijk!
Consumenten vinden het lastig om claims als 'met LGG voor een
natuurlijke weerstand door ondersteuning van de barrièrefunctie van de
darm' en 'Cholesterol beheersend' te interpreteren. Dat blijkt uit een
online enquête van de Consumentenbond. De Consumentenbond zal
fabrikanten daarom blijven aanspreken op onduidelijke claims.
Om de kennis van claims op levensmiddelen te peilen, hield de bond in
december 2009 een enquête onder ruim 1000 consumenten. Bij zes
bestaande claims kon de juiste interpretatie worden gekozen uit
meerdere opties. Uit de antwoorden blijkt dat consumenten het moeilijk
vinden om aan te geven welk gezondheidseffect bewezen is. Slechts 20%
van de respondenten begrijpt bijvoorbeeld dat de claim 'Activia
verbetert de stoelgang op natuurlijk wijze' betekent dat voedsel
sneller door de darm gaat. De meeste mensen denken onterecht dat je
door dit drankje met meer regelmaat naar het toilet moet (42%).
Europese verordening
De Consumentenbond zet zich al jaren in voor eerlijke informatie op
het etiket van levensmiddelen en het uitbannen van misleidende claims
op levensmiddelen. Sinds 2007 is er een Europese verordening en één
van de eisen daarin is dat fabrikanten er voor moeten zorgen dat een
claim niet alleen wáár is, maar dat deze ook op een duidelijke en
begrijpelijke manier geformuleerd wordt. Uit de enquête blijkt dat dit
nog lang niet altijd het geval is. De Consumentenbond zal zich daarom
blijven inzetten voor begrijpelijke claims.