Gemeente Tilburg
Persbericht
5 februari 2010
Cultuurmakelaars Tilburg en Eindhoven werken samen aan Tilburg Textiles
'Tilburg Textiles' aftrap voor kandidatuur Culturele Hoofdstad van
Europa in 2018
Bert Matthijssen, cultuurmakelaar Tilburg, en John Lippinkhof,
ex-Dutch Design Week Eindhoven, werken samen aan een plan van aanpak
voor Tilburg Textiles. Het themajaar waarmee Tilburg in 2011 de spits
afbijt voor de kandidaatstelling van BrabantStad voor Culturele
Hoofdstad van Europa in 2018.
Samenwerking
Bert Matthijssen heeft van het college opdracht gekregen een plan te
maken voor 'Tilburg Textiles':"Ik ben bijzonder blij dit samen met
John Lippinkhof te kunnen doen. Met zijn kennis en ervaring zal hij
een prima bijdrage kunnen leveren. Daarnaast willen we natuurlijk ook
slimme koppelingen met het culturele veld in Eindhoven maken."
John Lippinkhof is ook door Eindhoven benaderd als nieuwe
cultuurmakelaar. Dit brengt volgens wethouder cultuur van de gemeente
Tilburg, Ton Horn, veel voordelen met zich mee: "John Lippinkhof is
een zeer goede keus. Hij brengt veel ervaring mee en met zijn
Eindhovense achtergrond en nieuwe functie als cultuurmakelaar zal de
samenwerking binnen BrabantStad intensiveren."
Culturele Hoofdstad van Europa
Met Tilburg Textiles wordt de aftrap gegeven voor de ambitie van
BrabantStad Culturele Hoofdstad van Europa te worden in 2018. De vijf
Brabantse steden stellen zich samen met het omliggende gebied
kandidaat. Na Tilburg volgt in 2012 Eindhoven met als thema design,
daarna vormen de groene ommelanden in 2013 het decor. Breda als
hoofdstad van visual arts & heritage volgt in 2014 en Helmond
presenteert zich als `Themapark industrieel erfgoed, mens en werk' in
2015. In 2016 staat `s-Hertogenbosch in het teken van 500 jaar
Jheronimus Bosch.
Tilburg Textiles
Tilburg Textiles richt zich op innovatief materiaalgebruik. Hierin is
Brabant Europees voorloper als het gaat om beeldende kunsten,
vormgeving, R&D en duurzame `cradle-to-cradle' toepassingen.
Voorbeelden bevinden zich over een breed spectrum: van bedrijven als
Innofa uit Tilburg, Van Bommel in Moergestel en het Waalwijkse Desso,
tot bekende kunstenaars en ontwerpers als Marc Mulders of Piet Hein
Eek, maar ook onderwijsinstellingen als de Universiteit van Tilburg en
de TU Eindhoven spelen een belangrijke rol.
De doelstelling van Textiles is om samen met het culturele veld,
opleidingsinstituten, het bedrijfsleven en amateurinitiatieven in
Tilburg verbindingen en activiteiten te creëren die het thema
"Textiles" zichtbaar en beleefbaar maken voor publiek en deelnemers.
Begin april hopen Mathijssen en Lippinkhof hun plan van aanpak te
kunnen presenteren.
---