Gemeente Tilburg

Persbericht
5 februari 2010

Cultuurmakelaars Tilburg en Eindhoven werken samen aan Tilburg Textiles

'Tilburg Textiles' aftrap voor kandidatuur Culturele Hoofdstad van Europa in 2018

Bert Matthijssen, cultuurmakelaar Tilburg, en John Lippinkhof, ex-Dutch Design Week Eindhoven, werken samen aan een plan van aanpak voor Tilburg Textiles. Het themajaar waarmee Tilburg in 2011 de spits afbijt voor de kandidaatstelling van BrabantStad voor Culturele Hoofdstad van Europa in 2018.

Samenwerking

Bert Matthijssen heeft van het college opdracht gekregen een plan te maken voor 'Tilburg Textiles':"Ik ben bijzonder blij dit samen met John Lippinkhof te kunnen doen. Met zijn kennis en ervaring zal hij een prima bijdrage kunnen leveren. Daarnaast willen we natuurlijk ook slimme koppelingen met het culturele veld in Eindhoven maken." John Lippinkhof is ook door Eindhoven benaderd als nieuwe cultuurmakelaar. Dit brengt volgens wethouder cultuur van de gemeente Tilburg, Ton Horn, veel voordelen met zich mee: "John Lippinkhof is een zeer goede keus. Hij brengt veel ervaring mee en met zijn Eindhovense achtergrond en nieuwe functie als cultuurmakelaar zal de samenwerking binnen BrabantStad intensiveren."

Culturele Hoofdstad van Europa

Met Tilburg Textiles wordt de aftrap gegeven voor de ambitie van BrabantStad Culturele Hoofdstad van Europa te worden in 2018. De vijf Brabantse steden stellen zich samen met het omliggende gebied kandidaat. Na Tilburg volgt in 2012 Eindhoven met als thema design, daarna vormen de groene ommelanden in 2013 het decor. Breda als hoofdstad van visual arts & heritage volgt in 2014 en Helmond presenteert zich als `Themapark industrieel erfgoed, mens en werk' in 2015. In 2016 staat `s-Hertogenbosch in het teken van 500 jaar Jheronimus Bosch.

Tilburg Textiles

Tilburg Textiles richt zich op innovatief materiaalgebruik. Hierin is Brabant Europees voorloper als het gaat om beeldende kunsten, vormgeving, R&D en duurzame `cradle-to-cradle' toepassingen. Voorbeelden bevinden zich over een breed spectrum: van bedrijven als Innofa uit Tilburg, Van Bommel in Moergestel en het Waalwijkse Desso, tot bekende kunstenaars en ontwerpers als Marc Mulders of Piet Hein Eek, maar ook onderwijsinstellingen als de Universiteit van Tilburg en de TU Eindhoven spelen een belangrijke rol.
De doelstelling van Textiles is om samen met het culturele veld, opleidingsinstituten, het bedrijfsleven en amateurinitiatieven in Tilburg verbindingen en activiteiten te creëren die het thema "Textiles" zichtbaar en beleefbaar maken voor publiek en deelnemers. Begin april hopen Mathijssen en Lippinkhof hun plan van aanpak te kunnen presenteren.

---