Volvo
*
Volvo 2.0T- motor: less is more
5-2-2010
Ondanks zijn compacte afmetingen levert de nieuwe benzinemotor
niet minder dan 149 kW (203 pk) vermogen. Het maximumkoppel van
300 Nm is al bij 1.750 toeren beschikbaar, wat voor een soepel
karakter zorgt. `Deze viercilindermotor is net zo sterk als onze
2,5-liter vijfcilinder, maar veel efficiënter', zegt Magnus
Jonsson, hoofd productontwikkeling bij Volvo Cars. `Dat is een
welkome ontwikkeling - zowel voor klanten die een sterke en
soepele auto zoeken als voor het milieu, omdat het verbruik
aanzienlijk lager ligt. Een van de belangrijkste factoren daarbij
is onze nieuwe, gepatenteerde turbo, die speciaal is gemaakt voor
kleinere, efficiënte motoren.'
Less is more - de nieuwste generatie turbo's
De turbo is ontwikkeld door Volvo Cars, BorgWarner Turbo Systems
en Benteler Automotive, dat de stalen componenten maakt. De turbo
is, gemeten naar het maximale vermogen van de motor, de kleinste
van dit moment. De `K03'-turbo zorgt niet alleen voor uitstekende
prestaties, maar brengt ook de katalysator sneller op
bedrijfstemperatuur, wat de uitstoot van schadelijke stoffen
vermindert.
De behuizing van de turbo is in het spruitstuk geïntegreerd, een
efficiënte oplossing waarmee Volvo al eerder goede ervaringen
heeft opgedaan. Kenmerkend is dat zowel spruitstuk als turbinehuis
zijn vervaardigd van plaatstaal in plaats van gietijzer. Daardoor
is het systeem licht en compact. Een spruitstuk van plaatstaal is
niet nieuw, maar het is alleen nog maar gebruikt in combinatie met
een gegoten turbinehuis. Voor de Volvo-motoren bestaat het hele
pakket uit plaatstaal, een wereldprimeur en gepatenteerd door
Volvo.
Deze innovatieve techniek maakt een optimale vorm van de
uitlaatpoorten mogelijk, voor een betere gasstroom enerzijds en
een pulserend effect anderzijds, zodat de turbo zo efficiënt
mogelijk werkt. Een extra isolerende laag houdt de ontstane hitte
vast, waardoor de hoge temperatuur van de gassen in de turbo voor
een efficiëntere verbranding zorgen.
Efficiënte directe injectie laat turbo sneller werken
De directe injectie van Volvo's nieuwe motor bestaat uit
injectoren met zeven gaatjes, die de brandstof gecontroleerd in
elke cilinder spuiten. Directe injectie zorgt voor een hogere
vullingsgraad in de verbrandingskamers en zodoende voor efficiënte
verbranding en minder emissies. Door de hogere vullingsgraad
begint de turbo ook eerder met draaien, waardoor de motor ook
vanuit lage toerentallen alert reageert. Dat zorgt voor een vlotte
acceleratie en een soepel karakter. Directe injectie draagt ook
bij aan een snelle en stabiele verbranding onder hoge belasting,
zodat de motor ook bij volgas soepel blijft lopen. Het
injectiesysteem is afkomstig van Bosch.
Dubbele variabele 2.0T kleptiming (Twin VVT)
Volvo's nieuwe motor is voorzien van variabele kleptiming op beide
nokkenassen. Daarmee laten de 'openingstijden' van zowel in- als
uitlaatkleppen zich onafhankelijk van het toerental variëren voor
een optimale mix van lucht en brandstof in de cilinders. Dat zorgt
bij elk toerental voor maximale efficiency in het
verbrandingsproces, waardoor de auto bij elke snelheid veel beter
optrekt. `Onze motor is zowel in de stad als daarbuiten erg
efficiënt', zegt Jonsson.
Powershift- of handgeschakelde transmissie
De motor is verkrijgbaar in combinatie met een handgeschakelde
zesversnellingsbak of met Volvo's Powershift-transmissie. Deze
nieuwe automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling
combineert de efficiency en de dynamiek van een handgeschakelde
transmissie met het gemak van een geavanceerde automaat. De beide
koppelingen zijn zo op elkaar afgestemd dat de krachtoverbrenging
bij op- en terugschakelen niet wordt onderbroken.
Nederland is een van de eerste landen waar Volvo de 2.0T motor
aanbiedt. In de S80 (zowel handgeschakeld als powershift), de V70
(alleen handgeschakeld) en de XC60 (alleen powershift) krijgt hij
de typeaanduiding 2.0T. De S80 2.0T kost 40.995 euro en de V70
2.0T kost 41.995 euro. Op de Volvo XC60 2.0T (49.495 euro) is de
Powershift-transmissie standaard.
Specificaties
Naam
2.0T
Motortype
viercilinder benzinemotor met turbo
Cilinderinhoud
1.999 cm3
Boring
87,5 mm
Slag
83,1 mm
Compressieverhouding
10:1
Aantal kleppen per cilinder
4
Nokkenas
dubbele bovenliggende nokkenas
Max. vermogen
149 kW (203 pk) / 6.000 t.p.m.
Max. koppel
300 Nm / 1.750-4.000 t.p.m., overboost 320 Nm
Turbodruk
90 kPa
Emissienorm
Euro 5
Prestaties en verbruik (hand/auto)
Volvo S80
Volvo V70
Volvo XC60
Acceleratie 0-100 km/uur, s
7,9/8,5
8,3/ n.v.t
n.v.t./9,6
Verbruik, l/100 km
7,9/8,3
8,1/n.v.t
n.v.t./8,6
CO2 -emissie, g/km
184/193
189/n.v.t
n.v.t./199
Energielabel
C/C
C/ n.v.t
n.v.t/ D
Leverbaar in S80, V70 en XC60 - ook met Powershift
Volvo introduceert een compleet nieuwe 2,0-liter direct ingespoten
benzine turbomotor in de S80, de V70 en de XC60 en combineert een
hoog prestatieniveau met efficiency. De nieuwe turbo van Volvo, de
directe injectie en de dubbele variabele nokkenas zorgen voor een
unieke combinatie van een laag verbruik, lage emissies en
krachtige prestaties over een breed toerenbereik.