Vrije Universiteit Amsterdam
Persbericht
02-02-2010
Communicatiewetenschappers VU tonen aan:
Merkkleding maakt merkbewuste vrouwen slimmer
Onderzoek van communicatiewetenschappers aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
toont aan dat voor merkbewuste vrouwen het dragen van merkkleding grote
voordelen kan hebben: ze krijgen er meer zelfvertrouwen van en ze worden beter in
het uitvoeren van cognitieve taken.
Sophie Dekker (MA) die het experiment uitvoerde: "Ik heb 80 vrouwen gevraagd een
zwart colbert te dragen tijdens het invullen van een vragenlijst en het oplossen van
een aantal logische, taalkundige en wiskundige problemen. Aan de helft van de
vrouwen vertelde ik dat het colbert van G-star was (dat bleek ook uit het label). Bij de
andere helft was het label verwijderd, en vertelde ik dat het om een colbert van de
markt ging. Vrouwen die het `merkcolbert' droegen rapporteerden een hoger
zelfvertrouwen. Dat effect was vooral sterk bij materialistische vrouwen, waarvan
bekend is dat ze veel merkbewuster zijn. Bij materialistische vrouwen bleek ook de
score op de cognitieve taken significant hoger te worden als ze wisten dat ze
merkkleding droegen. Ze waren dus kennelijk beter in staat hun cognitieve vermogens
aan te spreken."
Het onderzoek bevestigt eerdere aanwijzingen dat het gebruik van merken het
zelfbeeld, en zelfs het gedrag, kan beïnvloeden. Dat merken ook invloed kunnen
hebben op cognitieve prestaties was echter nog niet eerder aangetoond. Dr. Ivar
Vermeulen, begeleider van het onderzoek en universitair docent
Communicatiewetenschap: "Uit veel studies is gebleken dat cognitieve prestaties door
externe factoren kunnen worden beïnvloed, maar ook door hoe mensen zichzelf
waarnemen. Daardoor hadden we al een vermoeden dat het dragen van merkkleding
merkbewuste vrouwen wel eens beter zou kunnen laten presteren. Uit ons onderzoek
blijkt dat als je er als merkbewuste vrouw goed aan doet om in cognitief veeleisende
situaties, zoals examens, sollicitatiegesprekken of belangrijke vergaderingen, op je
best gekleed te gaan."
Het onderzoek wordt donderdag 5 februari gepresenteerd op het jaarlijkse congres
van Nederlandstalige communicatiewetenschappers, het z.g. Etmaal van de
Communicatiewetenschap, dat dit jaar in Gent (België) plaatsvindt.