Partij voor de Vrijheid (PVV)

AO Voortgangsrapportage Terrorismebestrijding - Inbreng donderdag 04 februari 2010

Algemeen Overleg op 3 februari 2010 van de 2e Kamer met de ministers van Justitie en van BinneNederlandandse Zaken n.a.v. het 11 voortgangsrapport Terrorismebestrijding

Inbreng van PVV-kamerlid Raymond de Roon:

Het terroristisch dreigingsniveau voor Nederland werd door de regering afgezwakt van substantieel naar beperkt, op 2 gronden:


1. Het afgelopen half jaar zijn geen nieuwe feiten geconstateerd over status van NEDERLAND als specifiek "voorkeursdoelwit";


2. De slagkracht van de kern van Al Qaida om landen in Europa te treffen, wordt als beperkter beoordeeld dan een jaar geleden.

Dit is echter geenszins reden om achterover te leunen. De jihadistische strijd is uit op werelddominantie ter verspreiding van de islam. Dat is al zo sinds de 7e eeuw. Met het zwaard wordt de weg bereid, daarna volgt het aanbod van "vrede" in het huis van de islam. Niet Nederland maar Europa en Noord-Amerika zijn het voorkeursdoelwit. Dat er nu geen nieuwe feiten zijn geconstateerd die duiden op specifieke dreiging tegen Nederland, is niet relevant. Nederland is geen bijzonder relevante factor in de ogen van de jihadisten. Maar omdat we onderdeel uitmaken van de westerse cultuur, blijven we altijd onderdeel uitmaken van het voorkeursdoelwit. Of we het willen of niet. Dat blijft zo totdat we de overheersing door de islam hebben aanvaard.

De aanslag op de vlucht Amsterdam-Detroit illustreert dat. Ongetwijfeld was de aanslag gericht tegen een Amerikaans vliegtuig en tegen de USA, maar toch is NEDERLAND op twee manieren erin betrokken:


1. Nederland is als instrument gebruikt door de aanslagpleger (namelijk, met KLM naar Schiphol gereisd en via onze nationale luchthaven ingestapt in het amerikaanse vliegtuig);


2. In het op te blazen vliegtuig, zaten ook veel Nederlanders.

We moeten ons dus blijven realiseren, dat we onderdeel blijven uit maken van het voorkeursdoelwit. Zien de bewindslieden dit ook zo? Graag een reactie.

Wat het 2e argument om het dreigingsniveau af te zwakken betreft (kern al qaida heeft minder slagkracht), moeten we ons realiseren, dat de jihad zich niet houdt aan de spelregels van door het oorlogsrecht gereglementeerde strijd en vooral ook dat de jihad geen strijd is van land tegen land maar van cultuur tegen cultuur. Dat de slagkracht van kern al Qaida zou zijn beperkt - dat moet nog blijken, denk ik; ze hebben klappen opgelopen in Pakistan, maar of dat tot blijvende vermindering van hun slagkracht heeft geleid staat geenszins vast - zegt niet zoveel.

Al Qaida heeft altijd jihadisten uit de hele wereld opgenomen, opgeleid, getraind en gehard en vervolgens weer over de wereld uitgezonden.
De leiders van de islamitische jihadisten in Somalië, ik spreek nu over de strijdgroep Al-Shahab, zijn in trainingskampen van Al Qaida opgeleid en naar Somalië teruggekeerd om daar de islamitische terreur uit te oefenen en het land te onderwerpen. En nu heeft Al-Shahab ook zelf de banden met Al Qaida bevestigd, door te verklaren dat ook zij onderdeel zijn van het internationale terreurnetwerk Al Qaida. En de jihadistische inktvlek van terreur, breidt zich nu vanuit Somalië, vanuit Al-Shahab weer uit naar de buurlanden Jemen en Kenya. En daar blijft het niet bij. Zoals Al Shahab-strijders zijn opgenomen, opgeleid, getraind en gehard door Al Qaida in het strijdgebied in Afghanistan en Pakistan, zo worden ook moslims woonachtig in de westerse samenleving en elders, opgeleid en getraind in zowel die traditionele strijdgebieden als in Somalië en Jemen.

De regering onderkent wel dat hier een risico van uit gaat maar het wordt niet duidelijk wat de regering daar nu aan wil doen. Wat de PVV betreft, kan gedacht worden aan:


1. het uitloven van tipgelden voor informatie over reisbewegingen naar en van de jihadistische strijdgebieden;


2. het ontnemen van de vreemdelingrechtelijke status en eventueel het Nederlanderschap aan hen die met sympathieën voor de jihadistische strijd naar die strijdgebieden zijn geweest;


3. het opstellen van een lijst van personen die niet tot Nederland mogen worden toegelaten, omdat ze naar dergelijke strijdgebieden zijn geweest met kwalijke bedoelingen;


4. het opstellen van een lijst van in Nederland verblijvende personen, wier reisbewegingen moeten worden geregistreerd;


5. het toepassen van administratieve detentie op personen die met kwalijke bedoelingen of sympathieën voor de jihadistische strijd naar de jihadistische strijdgebieden zijn geweest;


6. het intensief samenwerken met in ieder geval de landen van het Schengengebied, om al dergelijke reisbewegingen in kaart te brengen en tegen te gaan. Binnen het Schengengebied kunnen terroristen immers vrij rondreizen.

Verder heb ik nog een vraag n.a.v. het feit dat in het 11e voortgangsrapport terrorismebestrijding wordt gesignaleerd, dat de werkwijze van dierenrechtenextremisten in hun illegale en gewelddadige acties, veel parallellen vertoont met de werkwijze van het groeiend gewelddadig en crimineel verzet van opkomende radicale vreemdelingenrechtextremisten: zijn er contacten tussen deze twee groeperingen geconstateerd en is er zelfs een overlap? Dus zijn er personen die aan beide soorten gewelddadig crimineel extremisme deelnemen of eraan bijdragen?