Nederlands
Openbare bibliotheek kan met aparte afdeling meer jongeren trekken
Datum: 04 februari 2010
De meeste basisschoolleerlingen gaan nog vaak en graag naar de
bibliotheek, maar in de puberteit neemt zowel leesplezier als
bibliotheekbezoek af. Uit onderzoek van de Wetenschapswinkel Taal,
Cultuur en Communicatie van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat
jongeren moeite hebben met het vinden van voor hen geschikte boeken.
Het rapport pleit daarom voor een aparte jongerenafdeling met naast
literatuur en adolescentenromans ook aandacht voor tijdschriften en
andere genres boeken die jongeren graag lezen, zoals thrillers,
chicklit en fantasy.
De Wetenschapswinkel deed het onderzoek in opdracht van de Openbare
Bibliotheek Groningen en werd uitgevoerd door studente moderne
letterkunde Marieke Deinum. Ze maakte gebruik van de leengegevens van
alle 15, 16 en 17-jarige leden van de Openbare Bibliotheek Groningen
en verrichtte een enquête onder 85 jongeren, die lid zijn van deze
bibliotheek. Ook keek ze in bestaande jongerenafdelingen elders in het
land.
Uiterlijk en bereikbaarheid
Jongeren vallen tussen jeugd- en volwassenenafdeling in en hebben
moeite om die overstap te maken. Naast het beter zicht- en vindbaar
maken van boeken die geschikt zijn voor jongeren, spelen ook uiterlijk
en bereikbaarheid van de jongerenafdeling een belangrijke rol.
Oplossingen die bibliotheken vaak zoeken om meer jongeren te trekken,
zijn zichtbaar in de opzet en aankleding van de ruimte en in de
aanwezigheid van games en computers. "Toch is een aantrekkelijke
inrichting alleen niet genoeg", concludeert Marieke Deinum, die
verschilllende jongerenafdelingen in bibliotheken in Nederland bekeek.
"In de bibliotheken waar ook daadwerkelijk jongeren te vinden waren,
zag je een combinatie van een uitgebreid en afgestemd boekenaanbod met
een aantrekkelijke inrichting".
Afnemend leesplezier
Er zijn ook andere redenen aan te wijzen waarom jongeren minder in de
bibliotheek komen en vooral ook minder boeken lenen. In de
leeftijdsfase 15-17 jaar treden er belangrijke veranderingen in de
patronen van vrijetijdsbesteding op, waarbij onder andere uitgaan en
bijbaantjes belangrijker worden. Maar ook de school speelt een rol in
het leesgedrag van jongeren. Mogen de meeste leerlingen in de
onderbouw van de middelbare school nog jeugdboeken lezen, in de
bovenbouw moeten ze verplicht de stap zetten naar literatuur voor
volwassenen. Hierdoor neemt het leesplezier duidelijk af. Ook dit
proces wordt in het rapport "De jongerenbibliotheek" beschreven.
Het rapport en de samenvatting zijn gratis te downloaden via:
http://talen.wewi.eldoc.ub.rug.nl/root/Rapporten/2010/jongerenbiblioth
eek/
Rijksuniversiteit Groningen