Angst voor overstap nieuwe energieleverancier onnodig
Angst voor opstap nieuwe energieleverancier onnodig De vrees onder
consumenten voor problemen bij het overstappen naar een andere
energieleverancier is over het algemeen niet nodig. Dit blijkt uit
grootschalig onderzoek naar de tevredenheid over de dienstverlening
van energieleveranciers dat is uitgevoerd door Vereniging Eigen Huis
in samenwerking met de onafhankelijke vergelijkingssite Gaslicht.com.
Lees de samenvatting van het onderzoek (PDF)
Consumenten twijfelen onterecht aan kwaliteit energieleveranciers
Veel consumenten laten kansen op besparingen op de energierekening
liggen, omdat zij het lastig vinden om energieleveranciers met elkaar
te vergelijken of omdat zij problemen verwachten bij de overstap naar
een andere leverancier. Daarnaast bestaan er veel twijfels over de
kwaliteit van de dienstverlening bij een andere energieleverancier.
Uit onderzoek naar de tevredenheid over energiebedrijven onder ruim
10.000 leden van Vereniging Eigen Huis blijkt echter dat de ervaringen
met zowel het overstappen als de kwaliteit van de dienstverlening over
het algemeen voldoende zijn.
Rapportcijfer energieleveranciers
De meeste consumenten geven hun energieleverancier rapportcijfers
tussen de 6 en 7,5 voor verschillende aspecten van de dienstverlening
en zijn daarmee redelijk tevreden. Het meest te spreken zijn
consumenten over de jaarlijkse afrekening, de online dienstverlening
en de klantvriendelijkheid. De laagste rapportcijfers gaan naar de
klachtenafhandeling. De Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) krijgt
van haar klanten slechts een 4,3 en scoort daarmee op dit onderdeel
zelfs bijzonder slecht.
Eigen Huis dringt aan op verbetering dienstverlening
Greenchoice en United Consumers krijgen op bijna alle onderzochte
aspecten de hoogste rapportcijfers van hun klanten, terwijl NEM en
OXXIO op bijna alle onderdelen de laagste waarderingscijfers
verdienen. Vereniging Eigen Huis gaat de resultaten van het
klanttevredenheidsonderzoek overhandigen aan de onderzochte
energiemaatschappijen en waar nodig aandringen op verbetering van de
dienstverlening. Daarbij wordt de nadruk gelegd op verbetering van de
snelheid en tevredenheid over de klachtenafhandeling.
Jaarlijks onderzoek naar energieleveranciers
Het onderzoek van Vereniging Eigen Huis naar de dienstverlening van 12
energieleveranciers is samen met de onafhankelijke vergelijksite
Gaslicht.com uitgevoerd onder bijna 10.750 leden van Vereniging Eigen
Huis. Het onderzoek werd eind 2009 voor de eerste keer gehouden en
wordt jaarlijks herhaald.
Ga naar de Energieprijzenvergelijker Daarnaast zal Vereniging Eigen
Huis samen met Gaslicht.com een continu kwaliteitsonderzoek uitvoeren
onder consumenten die naar een andere energieleverancier overstappen
via de Energieprijzenvergelijker.
Vereniging Eigen Huis